SL C2 2138 med tidig placering av logotyp (Fordon: motorvagnar / dressiner)
[img]images/uploaded/202101150953516001662fc45fd.jpg[/img]
Nyreviderade C2 2138 vid Hagsätra 15 jan 1967. SL-logotypens placering kom ju sedan att ändras.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Friday, January 15, 2021, 11:00 (1410 dagar sedan)
[img]images/uploaded/202101150953516001662fc45fd.jpg[/img]
Nyreviderade C2 2138 vid Hagsätra 15 jan 1967. SL-logotypens placering kom ju sedan att ändras.
Mvh Gunnar
av Olle E, Saturday, January 16, 2021, 13:15 (1408 dagar sedan) @ Gunnar D
Vill minnas att C4 hade SS vingemblem på vagnssidan, och att denna märkning blev kvar på en del vagnar långt efter SS-tiden (typ tidigt 80-tal).
av Överkörmästaren, Saturday, January 16, 2021, 13:39 (1408 dagar sedan) @ Olle E
Vill minnas att C4 hade SS vingemblem på vagnssidan, och att denna märkning blev kvar på en del vagnar långt efter SS-tiden (typ tidigt 80-tal).
Japp, men med ett L snyggt ditklistrat över högra S:et (eller om det nu var en dekal med både S och L) och fixerat med klarlack i kanterna.
av Gunnar D, Saturday, January 16, 2021, 14:05 (1408 dagar sedan) @ Överkörmästaren
[img]https://i.postimg.cc/zvhZztCM/C2Hyh26Jan67Web.jpg[/img]
Vill minnas att C4 hade SS vingemblem på vagnssidan, och att denna märkning blev kvar på en del vagnar långt efter SS-tiden (typ tidigt 80-tal).
Japp, men med ett L snyggt ditklistrat över högra S:et (eller om det nu var en dekal med både S och L) och fixerat med klarlack i kanterna.
Ja. det var ju vanligt även på C1-C3. Ovan reprisbild på nyreviderade C2 2150 vid Hammarbyverkstaden 26 jan 1967. Ser denna uppdaterade logotyp som åtskild från den utan vingar som sedan blev gängse med placering mellan fönster och dörr.
Mvh Gunnar
av Leif B, Sunday, January 17, 2021, 10:45 (1408 dagar sedan) @ Gunnar D
Vill minnas att C4 hade SS vingemblem på vagnssidan, och att denna märkning blev kvar på en del vagnar långt efter SS-tiden (typ tidigt 80-tal).
Japp, men med ett L snyggt ditklistrat över högra S:et (eller om det nu var en dekal med både S och L) och fixerat med klarlack i kanterna.
Ja. det var ju vanligt även på C1-C3. Ovan reprisbild på nyreviderade C2 2150 vid Hammarbyverkstaden 26 jan 1967. Ser denna uppdaterade logotyp som åtskild från den utan vingar som sedan blev gängse med placering mellan fönster och dörr.Mvh Gunnar
Skillnaden är vingarna fanns kvar på C4 så att Överkörmästaren och jag har tydliga minnen av det, åtminstone långt in på 80-talet. Anledningen var att C4:orna i stort sett inte rostade och därför inte behövde målas om under sina första två årtionden, även om lacken var matt och blek. (En del hade inte heller behövt byta axlar eller motorer på hela den tiden.)
C2:orna däremot hade mycket rostproblem, särskild i fönsterfickorna under den nedsänkbara fönstren och var sedan länge ommålade, och då försvann vingarna.
Det var faktiskt en komplett SL-logga som klistrades över SS-dito, d v s inkl den vita ringen som dock var något mindre än den ursprungliga. Det måste krävts viss finess för att placera den så exakt i mitten.
av Gunnar D, Sunday, January 17, 2021, 14:32 (1407 dagar sedan) @ Leif B
Ja. det var ju vanligt även på C1-C3. Ovan reprisbild på nyreviderade C2 2150 vid Hammarbyverkstaden 26 jan 1967. Ser denna uppdaterade logotyp som åtskild från den utan vingar som sedan blev gängse med placering mellan fönster och dörr.
Mvh Gunnar
Skillnaden är vingarna fanns kvar på C4 så att Överkörmästaren och jag har tydliga minnen av det, åtminstone långt in på 80-talet. Anledningen var att C4:orna i stort sett inte rostade och därför inte behövde målas om under sina första två årtionden, även om lacken var matt och blek. (En del hade inte heller behövt byta axlar eller motorer på hela den tiden.)C2:orna däremot hade mycket rostproblem, särskild i fönsterfickorna under den nedsänkbara fönstren och var sedan länge ommålade, och då försvann vingarna.
Det var faktiskt en komplett SL-logga som klistrades över SS-dito, d v s inkl den vita ringen som dock var något mindre än den ursprungliga. Det måste krävts viss finess för att placera den så exakt i mitten.
Jovisst, minns också att C4 hade kvar vingloggan länge.
Lite lustigt ändå att 2138 som var reviderad innan 2150 tappade vingarna medan 2150 fick ha de kvar. SL tyckte kanske att det såg futtigt ut med bara en rund logga under fönstren. Sedan kom de på att flytta upp den mellan fönster och dörr. C4 2460 fick vid provombyggnaden med "C6-hytt" 1969 loggan mellan fönster och dörr.
/Gunnar