SL C2 2138 med tidig placering av logotyp. C4-vingar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Gunnar D, Sunday, January 17, 2021, 14:32 (1405 dagar sedan) @ Leif B

Ja. det var ju vanligt även på C1-C3. Ovan reprisbild på nyreviderade C2 2150 vid Hammarbyverkstaden 26 jan 1967. Ser denna uppdaterade logotyp som åtskild från den utan vingar som sedan blev gängse med placering mellan fönster och dörr.

Mvh Gunnar


Skillnaden är vingarna fanns kvar på C4 så att Överkörmästaren och jag har tydliga minnen av det, åtminstone långt in på 80-talet. Anledningen var att C4:orna i stort sett inte rostade och därför inte behövde målas om under sina första två årtionden, även om lacken var matt och blek. (En del hade inte heller behövt byta axlar eller motorer på hela den tiden.)

C2:orna däremot hade mycket rostproblem, särskild i fönsterfickorna under den nedsänkbara fönstren och var sedan länge ommålade, och då försvann vingarna.

Det var faktiskt en komplett SL-logga som klistrades över SS-dito, d v s inkl den vita ringen som dock var något mindre än den ursprungliga. Det måste krävts viss finess för att placera den så exakt i mitten.

Jovisst, minns också att C4 hade kvar vingloggan länge.
Lite lustigt ändå att 2138 som var reviderad innan 2150 tappade vingarna medan 2150 fick ha de kvar. SL tyckte kanske att det såg futtigt ut med bara en rund logga under fönstren. Sedan kom de på att flytta upp den mellan fönster och dörr. C4 2460 fick vid provombyggnaden med "C6-hytt" 1969 loggan mellan fönster och dörr.

/Gunnar


Hela tråden: