Hej, åkte förbi Byvalla häromdagen med en kollega, och tanken om BLJ kom upp. Hur trafikleddes BLJ på slutet? Hade SJ:s tkl i Byvalla tåganmälan med Långshyttan, eller hade BLJ en egen tkl i Byvalla? Eller hade man bara en tkl/tågledare i Långshyttan som skötte hela banan med "obevakad vändsstation" i Byvalla?
BLJ linjebok av 1959 besvarar bara delvis frågan: Långshyttan. Stjärnsund och Byvalla betecknas som vanliga tåganmälningsstationer. "Byvalla rangerbangård" i B. motsvarar dagens driftplatsdel.
Frågan gäller iofs liknande små, privatbanor.
KYJ hade veterligen aldrig någon egen tkl. I nyare tid sorterade den under först SJ ltkl och sedan fjtkl i Kumla. Avgångstillstånd/ankomstanmälan i N. Kvarntorp resp. Hällabrottet inhämtades/lämnades av knr. Från fjb i Kumla 1977 blev sträckan vut-bana enligt normala regler, vid förstatligandet 1983 "växlingsspår".