BLJ trafikledning? (Signaler/säkerhet)

av HP, Wednesday, January 20, 2021, 16:42 (1602 dagar sedan)

Hej, åkte förbi Byvalla häromdagen med en kollega, och tanken om BLJ kom upp. Hur trafikleddes BLJ på slutet? Hade SJ:s tkl i Byvalla tåganmälan med Långshyttan, eller hade BLJ en egen tkl i Byvalla? Eller hade man bara en tkl/tågledare i Långshyttan som skötte hela banan med "obevakad vändsstation" i Byvalla?

Frågan gäller iofs liknande små, privatbanor.

Med vänlig hälsning Henrik R

BLJ trafikledning?

av Kjell Aghult, Wednesday, January 20, 2021, 18:16 (1602 dagar sedan) @ HP

Hej, åkte förbi Byvalla häromdagen med en kollega, och tanken om BLJ kom upp. Hur trafikleddes BLJ på slutet? Hade SJ:s tkl i Byvalla tåganmälan med Långshyttan, eller hade BLJ en egen tkl i Byvalla? Eller hade man bara en tkl/tågledare i Långshyttan som skötte hela banan med "obevakad vändsstation" i Byvalla?

BLJ linjebok av 1959 besvarar bara delvis frågan: Långshyttan. Stjärnsund och Byvalla betecknas som vanliga tåganmälningsstationer. "Byvalla rangerbangård" i B. motsvarar dagens driftplatsdel.


Frågan gäller iofs liknande små, privatbanor.

KYJ hade veterligen aldrig någon egen tkl. I nyare tid sorterade den under först SJ ltkl och sedan fjtkl i Kumla. Avgångstillstånd/ankomstanmälan i N. Kvarntorp resp. Hällabrottet inhämtades/lämnades av knr. Från fjb i Kumla 1977 blev sträckan vut-bana enligt normala regler, vid förstatligandet 1983 "växlingsspår".

BLJ trafikledning?

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, January 20, 2021, 18:53 (1602 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det gamla historien från Stjärnsund har väl alla hört: En man kom fram till "stinsen"och frågade "går det några tåg här? Här går det tåg ett i ett Det vill säga 12,59.-

BLJ trafikledning?

av Kjell Aghult, Thursday, January 21, 2021, 17:15 (1601 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det gamla historien från Stjärnsund har väl alla hört: En man kom fram till "stinsen"och frågade "går det några tåg här? Här går det tåg ett i ett Det vill säga 12,59.

I tidtabell nr 84 (1963-05-26) gick ordinärt bara blandtågen 1 och 2, M-L. Tider i Sd 0825-0827 och 1300-1305. Extra godstågen 11 och 12 hade tiderna 1455-1456 resp. 1719-1720, oklart hur ofta de gick. Tio år tidigare (tdt 78, 1953-06-10) hade även de gått M-L.

Tågens gångtider (sth 35) var beräknade efter 180 tons vagnvikt.

BLJ trafikledning?

av Stefan Olsson, Wednesday, January 20, 2021, 18:23 (1602 dagar sedan) @ HP

Brukade åka bussen med en på den tiden "SJ-kollega".

Han hade startat sin SJ-karriär på trafiken i Krylbo som inhoppare på alla stationer i närheten. Han berättade att han vinkat av tåget till Långshyttan många gånger. På den tiden kunde man skaffa sig en lunch i affären vid stationen också...

[x]
[*]