Idéer fanns väl i ”flera steg”, liksom. ”Klarälvsbanornas vänner” har nämnts här, och jag vill väl påstå att iallafall embrytot till dessa fanns tidigare än 80-tal. Där det då handlade om NkLJ´s Yo1p och ”Uddeholmare”, alltså de som står på muséet i Hagfors då. Ty då var väl mer fokus på utfärdsverksamhet än museibana eftersom man inte -efter att linjen ner mot Finnshyttan lagts ned på 70-talet- då kunde förutspå en total nedläggning. Investeringar på att göra ”Faluloken” multipelkörbara och malmvagnar till containervagnar bl a var ju ”på g”, även om de inte hann fullöljas innan nedläggningen ganska hastigt kom 1990.
Rykten (?) säger väl också att NkLJ var postiva till museijärnvägar -fast inte på NkLJ! Därav problematiken med tidigare nämnda förening då de anskaffade YBo-rälsbussar från SJ att köra med (i stället för vad som redan fanns då) men fick inte det av ”försäkringstekniska” (typ) skäl så verksamheten avvecklades och rälsbussarna hamnade (åter) i Småland.
Idéer om att köra tåg på kvarvarande sträcka från Hagfors till Stjärnsfors, ja t o m via Uddeholm mot Sjögränd/ Myra medan banan låg kvar, har väl också funnits. Och nu har ju Hagforsmuséet fått en stödförening som kan tänka sig att inte bara -som idag- köra cykeldressiner till Stjärnfors, utan även tåg. Men om man då ska köra med annat än dieselrälsbussar och lokomotorer måste man ju återuppbygga kontaktledningen. Vore trevligt i så fall, men den som o s v…..
Det finns nog dom som har mer koll på den verksamheten + Anders Svensson som kan ”den föreningshistoriska” vilka kan kommentera detta bättre.
/ L G