NKlJ. (Järnväg allmänt)

av chfahlgren, Saturday, January 23, 2021, 19:35 (1514 dagar sedan)

Hej bästa vänner på forumet.Fanns det någon gång en idé att spara någon del av NKlJ som museijärnväg med all respekt för eldrift och dess säkerhet o.s.v.Slulle vara intressant om någon känner till detta.Stort Tack på förhand från
CH.Fahlgren med Vänliga Järnvägs-Hälsningar JVM-vän 92 Falun

NKlJ.

av Johan P, Saturday, January 23, 2021, 20:12 (1514 dagar sedan) @ chfahlgren

Det fanns väl en förening som hette "Klarälvsbanornas vänner" (?). De körde med YP i början på 1980-talet, men fick lägga ner pga av kostnaderna. Fler här vet säkert mer,

hälsningar

Johan

NKlJ.

av Lennart Petersen, Saturday, January 23, 2021, 20:13 (1514 dagar sedan) @ chfahlgren

Det finns väl en stump bevarad närmast Hagfors och lokstallar med bevarade museifordon.
Och en förening.

NKlJ.

av Granis, Saturday, January 23, 2021, 21:15 (1514 dagar sedan) @ chfahlgren

Idéer fanns väl i ”flera steg”, liksom. ”Klarälvsbanornas vänner” har nämnts här, och jag vill väl påstå att iallafall embrytot till dessa fanns tidigare än 80-tal. Där det då handlade om NkLJ´s Yo1p och ”Uddeholmare”, alltså de som står på muséet i Hagfors då. Ty då var väl mer fokus på utfärdsverksamhet än museibana eftersom man inte -efter att linjen ner mot Finnshyttan lagts ned på 70-talet- då kunde förutspå en total nedläggning. Investeringar på att göra ”Faluloken” multipelkörbara och malmvagnar till containervagnar bl a var ju ”på g”, även om de inte hann fullöljas innan nedläggningen ganska hastigt kom 1990.

Rykten (?) säger väl också att NkLJ var postiva till museijärnvägar -fast inte på NkLJ! Därav problematiken med tidigare nämnda förening då de anskaffade YBo-rälsbussar från SJ att köra med (i stället för vad som redan fanns då) men fick inte det av ”försäkringstekniska” (typ) skäl så verksamheten avvecklades och rälsbussarna hamnade (åter) i Småland.

Idéer om att köra tåg på kvarvarande sträcka från Hagfors till Stjärnsfors, ja t o m via Uddeholm mot Sjögränd/ Myra medan banan låg kvar, har väl också funnits. Och nu har ju Hagforsmuséet fått en stödförening som kan tänka sig att inte bara -som idag- köra cykeldressiner till Stjärnfors, utan även tåg. Men om man då ska köra med annat än dieselrälsbussar och lokomotorer måste man ju återuppbygga kontaktledningen. Vore trevligt i så fall, men den som o s v…..

Det finns nog dom som har mer koll på den verksamheten + Anders Svensson som kan ”den föreningshistoriska” vilka kan kommentera detta bättre.

/ L G

NKlJ.

av lars t, Sunday, January 24, 2021, 12:05 (1513 dagar sedan) @ Granis

Det finns sedan i höstas en vänförening till Järnvägsmuseet i Hagfors, under bildande. Ordförande är Bengt Fura och Urban Lawén är bland de många engagerade. I höst har man rensat upp området runt Lokstallet i Hagfors och tagit kontakter med Hagfors kommun med flera.

Jag själv, tidigare mycket intresserad och aktiv inom NKlJ sfären, håller mig i bakgrunden bl a på grund av åldersskäl.

Lars

NKlJ.

av Bengtfura, Sunday, January 24, 2021, 12:08 (1513 dagar sedan) @ chfahlgren

Den nybildade Hagfors järnvägsmuseums vänförening har en hemsida nklj.org. Ju fler medlemmar vi blir ju större chans har vi att lyckas med att få igång trafiken. Visst är eldrift en häftig framtidsvision men man skulle kunna drifta tex Uddeholmaren med likströmsmotor och batterier.
Engagera er gärna i föreningen. Vi behöver både kunskap och praktiskt arbete.

NKlJ föreningshistoria

av Anders Svensson, Sunday, January 24, 2021, 22:36 (1513 dagar sedan) @ Granis

...

Det finns nog dom som har mer koll på den verksamheten + Anders Svensson som kan ”den föreningshistoriska” vilka kan kommentera detta bättre.

/ L G

Vad det gäller verksamheter kring (f d) NKlJ så är det nästan smalspåret-i-Småland-klass på alla verksamheter som funnits och finns kring denna:

• Först var Klarälvsbanornas Järnvägsklubb (osäker på namnet) som bildades redan på 1970-talet och fick ett antal personvagnar från NKlJ men väl aldrig riktigt var väl sedda av dessa och inte kom igång med någon tågverksamhet - Lars T vet nog mer om detta.
  • Sedan, några år under 1980-talet, bildades (parallellt) Klarälvsbanornas Vänner (även här osäker på namnet). Man körde igång trafik med YP-rälsbussar men knäcktes av succesivt stigande försäkringspremier - det här var långt före dagens JHRF/MRO-försäkringslösningar... Även de var motarbetade av NKlJ - Björn Karlsson vet mer om detta.
  • Dessa båda avlöstes av Föreningen Hagfors Järnvägs- och Industrimuseum som satsade på stationärt museum i NKlJ:s gamla motorvagnshall i Hagfors och hade fullt stöd av (resterna av) NKlJ med bl a NKlJ (förre?) TC som ordförande i styrelsen.
  • Den dressinuthyrning Hagfors-Stjärnsfors som också startades kom dock att skötas av något som hette Stjärnsfors KulturNöje.
  • Det synes ha bildats något som kallade sig Uddeholm-Hagfors Museijärnväg vars ambition framgår av namnet men där troligen aldrig någon verksamhet kom igång. Jag har för mig att denna verksamhet hade någon personkoppling till Brukshotellet i Uddeholm.
  • Den av NKlJ enligt ovan stödda föreningen lades ned för ett antal år sedan och museet blev ett kommunalt museum med namnet Hagfors Järnvägsmuseum som organisatoriskt lades under Hagfors Minnesmuseum som också omfattar Monica-Zetterlund-museet. Järnvägsmuseet tog också hand om dressinuthyrningen.
  • Den senaste utvecklingen är alltså att det har bildats en vänförening till Hagfors Järnvägsmuseum som vill komma igång med någon form av museitrafik på den kvarvarande sträckan Hagfors-Stjärnsfors.

//Anders, JInF

NKlJ föreningshistoria

av Granis, Sunday, January 24, 2021, 22:53 (1513 dagar sedan) @ Anders Svensson

Som vanligt; du har jättekoll :-) Och jag var inte helt fel ute (typ), i varje fall inte vad gäller den tidiga historien. Det är annars inte.... helt ovanligt (typ) :-P

Apropå historien så kan man fundera på om inte planerna/ visionerna "nånstans i mitten" om Uddeholm hängde ihop med dom till Myra/ Sjögränd? Spår och kontaktledning fanns trots allt kvar in på början av 90-talet.

/ L G

NKlJ föreningshistoria

av Anders Svensson, Sunday, January 24, 2021, 23:08 (1513 dagar sedan) @ Granis

Ja, vid tiden för startandet av den dunkla museijärnvägsföreteelsen (osäker på om den var en förening eller ett bolag) fanns banan kvar till åtminstone Uddeholm och möjligen gick också dressinuthyrningen dit i början. Om rester av NKlJ skulle kunna leva kvar som elektrifierad museibana med Uddeholmare, AEG-lok m m så antar jag att elmatningen skulle varit en knäckfråga - jag har för mig att en del av denna ägde rum från kraftstationen i Myra, men det där kan Peter B mer om. //Anders, JInF

NKlJ föreningshistoria

av lars t, Monday, January 25, 2021, 11:52 (1512 dagar sedan) @ Anders Svensson

En kort historik över Klarälvbanornas Järnvägsklubb, KlBJ, finns på sidan 104 i min bok "NKlJ,
Texter och Bilder" som utkom 2009.
Boken finns för övrigt på rea hos Stenvalls och naturligtvis på Järnvägsmuseet i Hagfors.

Lars

NKlJ föreningshistoria

av Peter B, Tuesday, January 26, 2021, 10:08 (1511 dagar sedan) @ Anders Svensson

1) Krakerud kraftstn matade NKlJ fram till 1947.
Hagfors kraftstn matade NKlJ 1947-1990. (Sen matades Deje söderut från SJ i olika epoker. Karlstad-Skoghall har alltid matad av SJ/BV/TRV)

2) Föreningen Hagfors Uddeholm museijärnväg (om jag minns rätt) bildades våren 1991. Första mötet var i Uddeholms brukshotell, som då också drevs av en av initiativtagarna till föreningen.
Sen rann det väl ut i sanden? Vad skrev du om detta Lars T i din bok, jag har den inte till hans nu?

NKlJ föreningshistoria

av larbo, Wednesday, October 05, 2022, 03:56 (894 dagar sedan) @ lars t

Tack Lars för information. Jag har din bok "NKlJ Text och Bilder" och kunde läsa historiken om "Klarälvsbanornas Järnvägsklubb" på sidan 104.
Jag ställde en fråga 3/10-22 i FB-gruppen om "NKlJ- järnvägen i våra hjärtan" som löd: "Är det någon som kan ge lite information om Klarälvsbanornas Järnvägsklubb när den var aktiv och vilka som låg bakom?"
Jag fick ett bra svar av Göran Sohlberg och nu - efter en Google-sökning - ett ännu fylligare svar i din bok.
Du skrev att klubben bildades i februari 1972 och att du var klubbens redaktör för medlemsbladet "KlBJ-Allehanda" samt - som du skrev - kom ut med 13 nummer innan klubben tynade bort 1978-79.
Det skulle vara roligt att få kontakt med någon av de som låg bakom skapandet av "Klarälvsbanornas Järnvägsklubb".
Vet du vilka som var initiativtagare till att klubben bildades? /Lars-Erik Boström Skoghall.

NKlJ föreningshistoria

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, October 05, 2022, 05:57 (894 dagar sedan) @ Anders Svensson

Sedan, några år under 1980-talet, bildades (parallellt) Klarälvsbanornas Vänner (även här osäker på namnet).

Den föreningen tror jag hette Klarälvsbanans Vänner.

NKlJ föreningshistoria

av Peter B, Thursday, October 06, 2022, 20:05 (893 dagar sedan) @ Anders Svensson

Uddeholm Hagfors museijärnväg ideell förening org nr 872800-4303 hette i alla fall föreningen från 1991 står det på utkast till arrendeavtal för arrende av järnvägen mellan km 58+912 och 65+340. Tillträde var då tänkt från 1991-12-01.