Handtag från järnvägsfordon? (Fordon: allmänt)
Det fanns väl inga handtag av den typen på insidan av dörren. Däremot ett fast för att kunna dra igen dörren efter sig. X16/X17 med tillhörande släp var de sista fordon som trafikerade banan så chansen är stor att det kommer från ett sådant även om det ser välbehållet ut för att ha legat utomhus i c:a 35 år.
Det bör ju med största sannolikhet komma från utsidan på ett fordon, X16/X17 hade väl denna typen av handtag på utsidan av gaveldörrarna. Hade det suttit sådana handtag på insidan av gaveldörrarna kunde det ju förstås ha trillat av vid någon passage mellan fordonen, men på insidan satt ett fast handtag vill jag också minnas. Men har för mig att även dörrarna in i resandeavdelningarna samt mellandörren hade denna typen av handtag som på bilderna, men då måste ju någon kastat av det från tåget. Vilket ju inte är omöjligt men jag tror mer på att det lossnat och kommer från utsidan.
Denna typ av handtag satt väl på en hel del fordon, hade inte B6 vagnarna också denna handtagstyp? Men då måste handtaget legat i banvallen ännu längre än 35 år.
Varför pratar alla om X16/X17, hade dessa andra dörrhandtag än de hundratals dieselmotorvagnarna av liknande utförande? ;-)
Jag tycker att handtaget verkar vara i klenaste laget för att vara ett sådant handtag, dessutom ifrågasätter jag att det skulle vara ett utvändigt handtag överhuvudtaget. Brukar inte de utvändiga handtagen sitta ihop med fyrkantstången mer eller mindre i ett stycke med en kupol som täcker dess "bakände", medan det invändiga handtaget ser ut mer som detta?