Säok (Signaler/säkerhet)
2016 överlämnade den nya tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen JTF-reglerna till ”branschen”, efter att ha kommit fram till att trafikregler riktade direkt till operativ personal inte ska utgöra lagstiftning.
/up
Och när tågbanetransportköragodsbolaget Pettersson och Bendel UPA bestämmer sig för att rött är en vacker färg som ger positiva vibbar och naturligtvis måste innebära "Kör, vart du vill!" medan grönt givetvis har en marknadskoppling till hållbara transporter (de uppskattar verkligen Trafikverkets ymniga manifesterande av den viktiga miljöfrågan!)?
Ja, alltså, även jag förstår att tillsynsmyndigheten inte riktigt kommer att jubla över ovan nämnda nytänkande, men på vilka grunder kan tillsynsmyndigheten ta Pettersson och Bendel tillräckligt hårt i öronen utan att stämmas till tinget för misshandel? En tillsynsmyndighet måste ha, och även redovisa, lagstöd för sina ingripanden men om trafikreglerna nu överlämnats till marknaden så återstår ju endast myndighetens bedömning som underlag för eventuella grymtanden.
Sålunda, huru därmed?
(Frågan står kanske inte riktigt på historisk grund, så på allmän begäran kan jag flytta den till tex Postvagnen istället!).