Oskarshamn 1981.05.06 (Fordon: allmänt)

av ALHE, Saturday, January 30, 2021, 13:06 (1445 dagar sedan)

Vad är detta för fordon som stod på kajen i Oskarshamn? - till eller från Gotland?
[image]
[image]

Oskarshamn 1981.05.06

av Kjell Friberg, Saturday, January 30, 2021, 13:38 (1445 dagar sedan) @ ALHE

De kommer från Brottets Bana i Limhamn men vad hade de i Oskarshamn att göra?

Oskarshamn 1981.05.06

av -RB-, Saturday, January 30, 2021, 13:41 (1445 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har sett på bild att ett av de fyra elloken hamnade någonstans på Gotland , men vilket och vart minns jag inte .

mvh Rolf Berg

Oskarshamn 1981.05.06

av Jonny Saljefeldt, Saturday, January 30, 2021, 13:42 (1445 dagar sedan) @ ALHE

Vad är detta för fordon som stod på kajen i Oskarshamn? - till eller från Gotland?

Det torde röra sig om de fordon som nämns i texten på länken nedan. Alltså ångloket SCA 16 och ett ellok från "Brottets bana" samt en hästspårvagn från Limhamn.

Skånska Järnvägar om GHJ

Oskarshamn 1981.05.06

av Granis, Saturday, January 30, 2021, 16:34 (1445 dagar sedan) @ ALHE

I korthet: GHJ ville överta ångloket (nr 16) men var tvungna att ta elloket och hästspårvagnen också, enligt ägarna SCA (väl?). Ångloket iordningställdes och gick i trafik på GHJ under flera år, men är f n avställt i väntan på revision. Främst ny panna, tror jag. Elloket hamnade så småningom (typ) för uppställning på fd Hablingbo station, som då ägdes av en medlem. Huset har sedan dess sålts i omgångar, men loket står kvar där (eller?). Hästspårvagnen finns numera (?) hos SSS i Malmköping.

/ L G

Oskarshamn 1981.05.06

av Olof W, Saturday, January 30, 2021, 17:01 (1445 dagar sedan) @ Granis

I korthet: GHJ ville överta ångloket (nr 16) men var tvungna att ta elloket och hästspårvagnen också, enligt ägarna SCA (väl?).

En liten detalj men eftersom Granis skrev ett frågetecken:

1981 borde ägarna varit Euroc eller något dotterbolag i Euroc-koncernen.

SCA brukar stå för Svenska Cellulosa AB som inte har haft några intressen i Annebergsbrottet där dessa tre fordon stod uppställda innan de transporterades till Gotland.

/Olof

Oskarshamn 1981.05.06

av Granis, Saturday, January 30, 2021, 17:47 (1445 dagar sedan) @ Olof W

SCA brukar stå för Svenska Cellulosa AB som inte har haft några intressen i Annebergsbrottet där dessa tre fordon stod uppställda innan de transporterades till Gotland

Fast i just detta fall borde det väl stå för Skånska Cement AB? Eller har jag missuppfattat det (också)? Var det inte dom som drev kalkbrottet/ industrin i Limhamn (från början)?


/ L G

Oskarshamn 1981.05.06

av Ola Almquist, Saturday, January 30, 2021, 18:04 (1445 dagar sedan) @ Olof W

I korthet: GHJ ville överta ångloket (nr 16) men var tvungna att ta elloket och hästspårvagnen också, enligt ägarna SCA (väl?).

En liten detalj men eftersom Granis skrev ett frågetecken:

1981 borde ägarna varit Euroc eller något dotterbolag i Euroc-koncernen.

SCA brukar stå för Svenska Cellulosa AB som inte har haft några intressen i Annebergsbrottet där dessa tre fordon stod uppställda innan de transporterades till Gotland.

/Olof

AB Cementa, tidigare Skånska Cement AB.
Här finns en utmärkt arkivnyckel (pdf).

SCA är verkligen inte någon bra förkortning. Frågan är om den användes överhuvud taget av Skånska Cementaktiebolaget?

/Ola

Oskarshamn 1981.05.06

av Olof W, Saturday, January 30, 2021, 18:20 (1445 dagar sedan) @ Granis

SCA brukar stå för Svenska Cellulosa AB som inte har haft några intressen i Annebergsbrottet där dessa tre fordon stod uppställda innan de transporterades till Gotland


Fast i just detta fall borde det väl stå för Skånska Cement AB? Eller har jag missuppfattat det (också)? Var det inte dom som drev kalkbrottet/ industrin i Limhamn (från början)?


/ L G

Nja, Skånska Cement AB var ganska sena. Christian den IV utfärdade den 19 maj 1622 ett privilegiebrev för den äldsta kända kalkugnen i Limhamn men det är troligt att man bröt kalk där för olika byggnadsverk i Östdanmark och på Själland långt tidigare.

Skånska Cement AB bildades inte förrän 1871.

Min farbror har sammanfattat historien i sin bok Kalksten, ISBN 978-91-878754-0-3
https://15613.shop.textalk.se/kalksten-handelser-och-personer-kring-kalkstenen-i-limham...

/Olof

Oskarshamn 1981.05.06

av Björn Arvidsson, Sunday, January 31, 2021, 00:45 (1445 dagar sedan) @ Granis

I korthet: GHJ ville överta ångloket (nr 16) men var tvungna att ta elloket och hästspårvagnen också, enligt ägarna SCA (väl?). Ångloket iordningställdes och gick i trafik på GHJ under flera år, men är f n avställt i väntan på revision. Främst ny panna, tror jag. Elloket hamnade så småningom (typ) för uppställning på fd Hablingbo station, som då ägdes av en medlem. Huset har sedan dess sålts i omgångar, men loket står kvar där (eller?). Hästspårvagnen finns numera (?) hos SSS i Malmköping.

/ L G

Hästspårvagnen är tillbaka i Skåne igen antingen i Malmö eller Limhamn

Oskarshamn 1981.05.06

av Ingvar A, Monday, February 01, 2021, 16:54 (1443 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Hästspårvagnen är tillbaka i Malmköping sedan början av oktober 2020 då Malmö stad inte kunde finansiera det tänkta kalkbrottsmuseet där det var tänkt att den skulle ställas ut.

Oskarshamn 1981.05.06

av Legion44, Tuesday, February 02, 2021, 13:25 (1442 dagar sedan) @ Ingvar A

Kanske inte så konstigt med tanke på att man redan får över 5 miljarder via det kommunala utjämningssystemet. Bra att dom inte la pengar på det med kan tyckas även om det finns så mycket andra saker denna kommun kan lägga pengar på.