YP på Högdalsskroten för 45 år sedan (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Mycket att se på Högdalsskroten i jan 1976.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Sunday, January 31, 2021, 13:50 (1531 dagar sedan)
Mycket att se på Högdalsskroten i jan 1976.
Mvh Gunnar
av Stig Lagergren, Sunday, January 31, 2021, 16:33 (1531 dagar sedan) @ Gunnar D
Usch vilken deprimerande bild. Men väldigt intressant.
av Överkörmästaren, Sunday, January 31, 2021, 16:53 (1531 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Usch vilken deprimerande bild. Men väldigt intressant.
Ja, det finns ett gäng busstyper där utöver YP-bussarna och deras släp. Både Leyland och Büssing dubbeldäckare samt Capitoler och BF(CF). Ser man inte en "gammel-capitol" där också bortom närmaste UBF-släpet? Eller är det Spårvägssällskapets Metropol som gömmer sig undan rättvisan? ;-)
Sen kan man även studera det lite lustiga spårsystemet med den för dåtiden typiska blandningen av elmanövrerade och handmanövrerade växlar. De elmanövrerade har en böjd stolpe med ett snöre som man drar i (eller om det nu är en knapp men det ser högt ut), som manövrerar växeldrivet. Och de handmanövrerade har en liten trappa där man får gå ned och lägga om en fjäderbelastad mekanism av spårvägstyp med ett växelspett som är fast monterat, med nöd och näppe hinderfritt. I Högdalen fanns dessa kvar en bit in på 2000-talet, det var lite spännande varje gång vanliga förare skulle ut och köra på baksidan...
av Ulfe, Sunday, January 31, 2021, 17:46 (1531 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Tack Gunnar för bild, Yp-vagnarna måste ha körts dit med trailer?
Lite OT, men så här såg det ut på bussfronten den 18/9 1967.
av Leif B, Sunday, January 31, 2021, 18:31 (1531 dagar sedan) @ Ulfe
Tack Gunnar för bild, Yp-vagnarna måste ha körts dit med trailer?
Lite OT, men så här såg det ut på bussfronten den 18/9 1967.
Men skulle dessa verkligen dessa capitoler skrotas redan då, eller väntar de på att byggas om för högertrafik? Jag har alltid trott att de flesta capitoler (men inte alla) byggdes om för högertrafik, en del rullade ju in på 80-talet. En hel del är ju t o m ommålade till SL-rött. Längst till vänster står en modernare buss, en Volvo/Säffle kanske?
av Överkörmästaren, Sunday, January 31, 2021, 18:40 (1531 dagar sedan) @ Leif B
Tack Gunnar för bild, Yp-vagnarna måste ha körts dit med trailer?
Lite OT, men så här såg det ut på bussfronten den 18/9 1967.
Men skulle dessa verkligen dessa capitoler skrotas redan då, eller väntar de på att byggas om för högertrafik? Jag har alltid trott att de flesta capitoler (men inte alla) byggdes om för högertrafik, en del rullade ju in på 80-talet. En hel del är ju t o m ommålade till SL-rött. Längst till vänster står en modernare buss, en Volvo/Säffle kanske?
Obs att dessa bussar inte står på skrot-tomten utan i västra slingan. En del av dem ser ut att vara ombyggda till högertrafik redan. Eftersom bilden är från en bit in i september blir jag inte riktigt klok på varför de står här, men det finns säkert andra som minns.
av Alex, Sunday, January 31, 2021, 19:43 (1531 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Måste ha varit en intressant övning att fickparkera bussarna på det här viset.:-)
av Gunnar D, Sunday, January 31, 2021, 19:59 (1531 dagar sedan) @ Överkörmästaren
De kommer senare att sändas till Pakistan.
/Gunnar
av Leif B, Sunday, January 31, 2021, 20:47 (1531 dagar sedan) @ Gunnar D
De kommer senare att sändas till Pakistan.
/Gunnar
Sändes det Capitoler till Pakistan? Jag trodde det bara var Metropoler som sändes iväg?
av IH, Sunday, January 31, 2021, 21:43 (1531 dagar sedan) @ Leif B
Capitolbussarna tillverkades under ganska lång tid. De äldsta bussarna med 150 Hk motor byggde SL inte om till högertrafik. Många var slitna och skrotades vid högertrafikomläggningen. De som inte var så slitna byggdes ändå inte om för att de var motorsvaga och ändå ganska gamla. Det samma gällde för alla Metropolbussarna att de var ganska slitna och motorsvaga vilket gjorde att SL inte byggde om dessa till högertrafik.
Det var inte bara Pakistan som övertog bussar från Sverige vid högertrafikomläggningen. En del bussar hamnade i Afrikanska länder som har vänstertrafik som Kenya och Tanzania, kanske också i Zambia. Det var många olika modeller både från Scania och Volvo.
De Capitolbussar med 150 Hk motor som byggdes om till högertrafik tillhörde inte SL.
av Gunnar D, Monday, February 01, 2021, 08:00 (1530 dagar sedan) @ Leif B
Sändes det Capitoler till Pakistan? Jag trodde det bara var Metropoler som sändes iväg?
Nästan alla SS/SL H21 Capitol sändes till Pakistan, såg själv några lastas på båt i Frihamnen jan 1968. Ca hälften av Metropolerna hamnade i Nigeria.
Se även:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=72038.0
/Gunnar
av Mr H, Tuesday, February 02, 2021, 18:37 (1529 dagar sedan) @ Leif B
De kommer senare att sändas till Pakistan.
/Gunnar
Sändes det Capitoler till Pakistan? Jag trodde det bara var Metropoler som sändes iväg?
Det där är i huvudsak Söderhallens slopade vänsterbussar Capitoler och Metropoler och en och annan H20 (Volvo/Hägglund) tv i bild ex.vis. Inget konstigt att de var SL-målade, SL ägde de ju frpm 1 januari 1967 då SL bildades. Nästan alla Capitoler och Volvo/Hägglundbussar hamnade i Karachi Pakistan och hälften av Metrolbussarna i Lagos Nigeria.
//Mr H
av Leif B, Tuesday, February 02, 2021, 22:28 (1529 dagar sedan) @ Mr H
De kommer senare att sändas till Pakistan.
/Gunnar
Sändes det Capitoler till Pakistan? Jag trodde det bara var Metropoler som sändes iväg?
Det där är i huvudsak Söderhallens slopade vänsterbussar Capitoler och Metropoler och en och annan H20 (Volvo/Hägglund) tv i bild ex.vis. Inget konstigt att de var SL-målade, SL ägde de ju frpm 1 januari 1967 då SL bildades. Nästan alla Capitoler och Volvo/Hägglundbussar hamnade i Karachi Pakistan och hälften av Metrolbussarna i Lagos Nigeria.//Mr H
Nja, det som jag tyckte var konstigt var att man kostade på ny färg på bussar som bara skulle användas i högst åtta månader till, innan de skulle endera byggas om kraftigt (till höger trafik) eller skrotas. Någon enstaka buss som krockat, kunde ju behöva en större karossreparation som motiverade en ommålning, om man inte helt kunde avvara bussen, men så många. Jo, jag ser ju att bevisligen hade minst 16 st hunnit målas om, men jag tycker som sagt att det är lite förvånande.
av Harald, Tuesday, February 02, 2021, 23:56 (1529 dagar sedan) @ Leif B
Det var någon som tyckte sig se några högerombyggda bussar, men jag ser ingen buss med nummerskylt över bakfönstret. De Capitoler som står där måste alltså vara H21 eller H22. De ommålade är kanske nyreviderade. F3 drogs ju direkt från revision till skrot, så det är väl inte osannolikt att även revision av H21/H22 fortsatte fram till dagen H.
av Gunnar D, Thursday, February 04, 2021, 14:03 (1527 dagar sedan) @ Harald
Det var någon som tyckte sig se några högerombyggda bussar, men jag ser ingen buss med nummerskylt över bakfönstret. De Capitoler som står där måste alltså vara H21 eller H22. De ommålade är kanske nyreviderade. F3 drogs ju direkt från revision till skrot, så det är väl inte osannolikt att även revision av H21/H22 fortsatte fram till dagen H.
Den nya oxblodsröda färgsättningen introducerades vid SS 1964. H21 och H22 reviderades 1963-66 varvid H22 ombyggdes till H21. Vissa men inte alla H21 fick den oxblodsröda färgen vid revideringen.
/Gunnar
av Leif B, Saturday, February 06, 2021, 09:42 (1525 dagar sedan) @ Gunnar D
Det var någon som tyckte sig se några högerombyggda bussar, men jag ser ingen buss med nummerskylt över bakfönstret. De Capitoler som står där måste alltså vara H21 eller H22. De ommålade är kanske nyreviderade. F3 drogs ju direkt från revision till skrot, så det är väl inte osannolikt att även revision av H21/H22 fortsatte fram till dagen H.
Den nya oxblodsröda färgsättningen introducerades vid SS 1964. H21 och H22 reviderades 1963-66 varvid H22 ombyggdes till H21. Vissa men inte alla H21 fick den oxblodsröda färgen vid revideringen./Gunnar
Aha! Jag trodde den kom först i och med SL och därmed i praktiken med högertrafikomläggningen när bussarna byggdes om eller byttes ut, men redan 1964 det förklarar ju att så många hunnit bli oxblodsröda.
av Stefan Olsson, Wednesday, February 03, 2021, 13:39 (1528 dagar sedan) @ Mr H
Eftersom tråden ändå spårat ur och hamnat på gummihjul fortsätter jag i samma däckspår:
I järnvägssammanhang återkommer ständigt de nästan mytiska fordon som lämnat landet och hamnat på exotiska platser som Bai Bang och Lamco. Tycker själv att foton från dessa nya tjänstgöringar är intressanta, liksom att få veta om Z4:an i Bai Bang står övervuxen i någon avskrädeshög.
Tror mig ha förstått att bussexporten inte var Sveriges mest framgångsrika U-hjälp. Är det någon som kan bringa ljus över frågan och rent av leverera några bilder från Pakistan eller Nigeria?
av MW, Friday, February 05, 2021, 21:41 (1526 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Bilder och tidningsurklipp finns det några av på Bussnack.
Dök ju upp en film på kaosbussarna i Lagos ganska nyligen.
Här kommer den:
av Harald, Monday, February 01, 2021, 11:55 (1530 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Ja, det finns ett gäng busstyper där utöver YP-bussarna och deras släp. Både Leyland och Büssing dubbeldäckare samt Capitoler och BF(CF). Ser man inte en "gammel-capitol" där också bortom närmaste UBF-släpet? Eller är det Spårvägssällskapets Metropol som gömmer sig undan rättvisan? ;-)
Det verkar vara en Metropol med halvöppen motorrumslucka. Man ser ett konstigt hörn bakom standee-fönstret, men det kan vara något på vagnen eller vad det är som står bakom.
av Gunnar D, Monday, February 01, 2021, 13:35 (1530 dagar sedan) @ Harald
Det verkar vara en Metropol med halvöppen motorrumslucka. Man ser ett konstigt hörn bakom standee-fönstret, men det kan vara något på vagnen eller vad det är som står bakom.
Det bör vara H19 5015 eller 5179. Det konstiga hörnet kan vara backlampan.
/Gunnar
av Stefan Olsson, Monday, February 01, 2021, 15:43 (1530 dagar sedan) @ Gunnar D
Får väl ta ett kliv ut i bussbranschen. Kan det vara denna ni undrar över:
Bilden tagen 760131. Oj vad tiden går...
av Gunnar D, Monday, February 01, 2021, 18:11 (1530 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Får väl ta ett kliv ut i bussbranschen. Kan det vara denna ni undrar över:
Bilden tagen 760131. Oj vad tiden går...
Precis! Vilken kan det vara, 5179 var väl kvar längst.
/Gunnar
av Överkörmästaren, Monday, February 01, 2021, 20:47 (1530 dagar sedan) @ Gunnar D
Får väl ta ett kliv ut i bussbranschen. Kan det vara denna ni undrar över:
Bilden tagen 760131. Oj vad tiden går...
Precis! Vilken kan det vara, 5179 var väl kvar längst.
/Gunnar
Ja om det inte är 5122, jag vet vem som bevarade den men inte när bevarandet ägde rum, så att säga ;-)
av Gunnar D, Monday, February 01, 2021, 22:17 (1530 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Nej, 5122 kan det inte vara.
/Gunnar
av Mr H, Tuesday, February 02, 2021, 18:41 (1529 dagar sedan) @ Gunnar D
Tror att det är "båtbussen" 5179. AB Demonteringar sålde den till en person som skulle använda den till överbyggnad på en båt. Men han hämtade den aldrig trots att den var betald så man avvaktade med att skrota den. Till slut tröttnade man på att vänta förstås.
//Mr H
av Leif B, Sunday, January 31, 2021, 16:46 (1531 dagar sedan) @ Gunnar D
Mycket att se på Högdalsskroten i jan 1976.
Mvh Gunnar
Ett halvår sedan hade man avlägsnat det som inte var metall med den metod som var tidens sed.
Drygt ett årtionde tidigare var det hägglundsbyggda Ängbyvagnar som skrotades där.
Massor med mustanger efter dagen H.
av Jeff, Tuesday, February 02, 2021, 16:07 (1529 dagar sedan) @ Gunnar D
Hösten 1974.
av Överkörmästaren, Tuesday, February 02, 2021, 18:05 (1529 dagar sedan) @ Jeff
Oj, närmaste bussen var fin! Kan den ha varit arbetsfordon vid spårvägen?
av Torbjörn Jansson, Tuesday, February 02, 2021, 18:23 (1529 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Jag tror eller nästan vet att det är ett bärgningsfordon och att det satt en kran på den öppna bakre delen. Troligtvis en ombyggd SS H8 Scania Vabis.
av Mr H, Tuesday, February 02, 2021, 18:51 (1529 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Väldigt nära!
En H9a.
//Mr H
av Torbjörn Jansson, Tuesday, February 02, 2021, 21:58 (1529 dagar sedan) @ Mr H
Vad är skillnaden mellan H8 och H9? För övrigt har jag framfört Spårvägsmuseets H8 vid ett par tillfällen, en sällsam upplevelse!Bromspedal till höger och gaspedal till vänster och ingen servo men jag vande mig snabbt.....;-)!