SJK-resa på VGJ 21 maj 1967 - hjälp med platsbestämning (Fotografier/bildfrågor)

av Stig Lagergren, Monday, February 01, 2021, 17:27 (1554 dagar sedan)

Jag håller på att försöka få ordning på mina svartvita bilder. På VGJ-resan var jag slarvig med anteckningarna och hittar heller inte dokumentationen från resan. Vore tacksam för lite hjälp att bestämma var bilderna är tagna.
[image]1. Fotokörning någonstans norr om Sjövik

[image]2. Kanske samma ställe som bild 1, men inte troligt.

[image]3. Vilken station?

[image]4. Sades vara Lidan vid Tråvad. Stämmer det?

[image]5. Silon och en semafor bakom tåget ger säkert ledtrådar.

[image]6. Nossebro tror jag.

SJK-resa på VGJ 21 maj 1967 - hjälp med platsbestämning

av Markus Frisén, Monday, February 01, 2021, 18:09 (1554 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag håller på att försöka få ordning på mina svartvita bilder. På VGJ-resan var jag slarvig med anteckningarna och hittar heller inte dokumentationen från resan. Vore tacksam för lite hjälp att bestämma var bilderna är tagna.

[image]2. Kanske samma ställe som bild 1, men inte troligt.

Dunsåsen, strax söder om Nossebro. Den lilla cementbron finns kvar.

[image]3. Vilken station?

Nossebro. Utlastningen från Necks syns till höger.

[image]4. Sades vara Lidan vid Tråvad. Stämmer det?

Det stämmer. Bron är kvar än.

Södra utfarten Nossebro tycker jag det ser ut som.

[image]6. Nossebro tror jag.

Du tror rätt. F.d.Järnvägshotellet till vänster.

av Ola Almquist, Monday, February 01, 2021, 18:21 (1554 dagar sedan) @ Markus Frisén

Mitt förslag är Kvänum med tegelbrukets lertag till vänster. Inte för att jag har varit där men...

/Ola

av Markus Frisén, Monday, February 01, 2021, 18:51 (1554 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mitt förslag är Kvänum med tegelbrukets lertag till vänster. Inte för att jag har varit där men...

/Ola

Jo, men så är det. Jag vart osäker på om det stämde med lagerhusets position plus att jag fått för mig att Kvänum hade ljussignaler.
Men Stig sa ju att bilderna ligger kronologiskt och då kan det bara vara Kvänum.

av Stig Lagergren, Monday, February 01, 2021, 18:31 (1554 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Stort tack för hjälpen. Kvänum stämmer bättre på bild 5 eftersom den är tagen mellan Tråvad och Skara.
Då är det bara bild 1 (med vägkorsningen i bildens högerkant) som är lite osäker.

av Gunnar D, Monday, February 01, 2021, 18:42 (1554 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Stort tack för hjälpen. Kvänum stämmer bättre på bild 5 eftersom den är tagen mellan Tråvad och Skara.
Då är det bara bild 1 (med vägkorsningen i bildens högerkant) som är lite osäker.

Jag tror Brobacka.

/Gunnar

av PeO, Monday, February 01, 2021, 20:08 (1554 dagar sedan) @ Gunnar D

Jag tror Brobacka.

/Gunnar

Det ger vi Gunnar en poäng på.
I sluttningen på höger låg Brobacka missionshus. Idag är både missionshuset och sluttningen borta, men missionshuset lever kvar som modell i en källare i Skövde.
Idag går väg 190 ungefär där spåret gick, men någon meter högre upp, dock inte tillräckligt högt för att kunna bygga en bro och dra spåret under, fram till Mjörn och möjliggöra samtrafik med Herbert.
Bakom där kullen låg ligger Östads f.d. grustag, numera bergtäkt.

av Richard Loe, Monday, February 01, 2021, 20:03 (1554 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Gunnar D skrev att han tror att detta är Brobacka, och jag är benägen att hålla med honom. Men, jag vill minnas att V-signalen för tåg i norrgående riktning stod till vänster om häcken vi ser på bilden - och jag ser inte signalen. Döljs den bakom tåget eller missminner jag mig?

av PeO, Monday, February 01, 2021, 20:29 (1554 dagar sedan) @ Richard Loe

V-signalen stod till höger bakom fotografen, alltså på norra sidan av Alingsåsvägen .
Stig Johansson har visat en mycket fin bild på vägkorsningen och banvaktstugan, som jag förgäves letat efter en stund nu på forumet.
Edit: Du har rätt vad gäller norrgående tåg, det fanns en signal till, som skyms av tåget på bilden, gissningsvis bakom första vagnen.

Jag har hittat bilden
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=122377
[image]

av Stig Lagergren, Monday, February 01, 2021, 22:02 (1554 dagar sedan) @ PeO

Tack alla. Nu är allt solklart. Och en hel del intressant fick jag på köpet.

av Gunnar D, Monday, February 01, 2021, 22:14 (1554 dagar sedan) @ PeO

Tack för den fina bilden! Tyvärr var jag där första gången 1974 och då såg det annorlunda ut.

Mvh Gunnar

av S-O Johansson, Monday, February 01, 2021, 23:29 (1553 dagar sedan) @ PeO

V-signalen stod till höger bakom fotografen, alltså på norra sidan av Alingsåsvägen .
Stig Johansson har visat en mycket fin bild på vägkorsningen och banvaktstugan, som jag förgäves letat efter en stund nu på forumet.
Edit: Du har rätt vad gäller norrgående tåg, det fanns en signal till, som skyms av tåget på bilden, gissningsvis bakom första vagnen.

Jag har hittat bilden
[image]

Ovanligt med en V-signal placerad så långt från vägkorsningen men man förstår ju varför man gjorde så.

av Göran Kannerby, Tuesday, February 02, 2021, 08:47 (1553 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag har hittat bilden

Ovanligt med en V-signal placerad så långt från vägkorsningen men man förstår ju varför man gjorde så.

Härlig bild!

På HNJ utanför Smålandsstenar finns en liknande korsning, men där är sikten i innerkurvan så mycket sämre att man varit tvungen att placera vsi i ytterkurvan och dessutom uppdelad i två signaler, en i var riktning.

SJK-resa på VGJ - - - -- V-signalerna vid Brobacka

av Ulf Pålsson, Tuesday, February 02, 2021, 13:17 (1553 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag har hittat bilden
[image]

Ja, ganska ovanligt, Normalt finns det ju en dubbelriktad V-signal placerad omedelbart intill plankorsningen på vägens ena sida, men om sikten är dålig kan det finnas två enkelriktade V-signaler, så placerade att siktförbättring åstadkoms. (Och så har vi specialfallet med V-signaler är "tvåskenare" och består av f.d. huvudljussignaler; sådana är alltid enkelriktade.) En V-signal får stå upp till 50 m från plankorsningen; det verkar som om man har utnyttjat det avståndet här.

av Kjell Aghult, Tuesday, February 02, 2021, 15:25 (1553 dagar sedan) @ PeO

Brobacken och Nossebro vaktstuga (Nossebro mot Essunga) var sista grindbevakade plankorsningarna på f d VGJ huvudlinje. Ljud- och ljussignaler resp. fjärrstyrda bommar kom mellan 1958 och 1963.

[x]
[*]