Senaste nytt från TJF/FAS (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Fredrik Lundström, Saturday, February 06, 2021, 19:38 (1455 dagar sedan)

Vintern sätter sin prägel på vad som går att göra, men vi i Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget som driver, underhåller, utvecklar och förvaltar smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik ligger inte på latsidan för det! :-)

Vi passade också på att lägga ut tidtabellen för sommaren 2021. Förhoppningsvis blir det en sommar utan eller med mindre restriktioner än tidigare.

Senaste nytt från TJF

Senaste nytt från TJF/FAS

av Herbert Paalberg, Saturday, February 06, 2021, 20:29 (1455 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Noterar att bangårdsbelysningen i västeränden endast lyser med svart sken, orsaken verkar vara att armaturen har ramlat bort så det förklarar ju situationen. För många år sedan ordnade jag fram lite äldre armaturer från Fågelhems såg utmed gamla ÖCJ strax norr om Vib. Det var armatur som satt på gamla trästolpar med dithörande blanktrådsisolatorer där jag hade en ide om att åter uppsätta dessa runt vändskivan i Vk (f.d Vetlanda smalspårsskiva). Hade också tänkt sponsra fem nya stolpar till denna belysning med återuppbyggd matning av el via blanktråd men armaturen försvann in i föreningsglömskan och jag undrar ännu idag vart de tog vägen när de ankom TJF.
Det är många år sedan och nu bryr jag mig inte längre. Han i Vika.;-)

Senaste nytt från TJF/FAS

av Hugo K, Saturday, February 06, 2021, 21:28 (1455 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Noterar att bangårdsbelysningen i västeränden endast lyser med svart sken, orsaken verkar vara att armaturen har ramlat bort så det förklarar ju situationen. För många år sedan ordnade jag fram lite äldre armaturer från Fågelhems såg utmed gamla ÖCJ strax norr om Vib. Det var armatur som satt på gamla trästolpar med dithörande blanktrådsisolatorer där jag hade en ide om att åter uppsätta dessa runt vändskivan i Vk (f.d Vetlanda smalspårsskiva). Hade också tänkt sponsra fem nya stolpar till denna belysning med återuppbyggd matning av el via blanktråd men armaturen försvann in i föreningsglömskan och jag undrar ännu idag vart de tog vägen när de ankom TJF.
Det är många år sedan och nu bryr jag mig inte längre. Han i Vika.;-)

Du behöver inte undra över armaturerna så länge. Det är ovan nämnda armaturer som sats upp där men inte kopplats in ännu ;-) .

Senaste nytt från TJF/FAS

av Herbert Paalberg, Saturday, February 06, 2021, 22:23 (1455 dagar sedan) @ Hugo K


Du behöver inte undra över armaturerna så länge. Det är ovan nämnda armaturer som sats upp där men inte kopplats in ännu ;-) .

Du får ursäkta men det kastar inte något nytt ljus över frågan, menar du att den gamla armaturen från Fågelhems såg skall sättas upp i Vbä med sina gamla utliggare avsedda för trä-
stolpar med isolatorer på stålstolpen i västeränden eller avser du att belysningen skall uppsättas runt vändskivan inne i Vk som var tänkt. Det ser fortfarande mörkt ut för närvarande tills någon tänder armaturen. ;-)

Senaste nytt från TJF/FAS

av Hugo K, Sunday, February 07, 2021, 11:52 (1454 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


Du behöver inte undra över armaturerna så länge. Det är ovan nämnda armaturer som sats upp där men inte kopplats in ännu ;-) .


Du får ursäkta men det kastar inte något nytt ljus över frågan, menar du att den gamla armaturen från Fågelhems såg skall sättas upp i Vbä med sina gamla utliggare avsedda för trä-
stolpar med isolatorer på stålstolpen i västeränden eller avser du att belysningen skall uppsättas runt vändskivan inne i Vk som var tänkt. Det ser fortfarande mörkt ut för närvarande tills någon tänder armaturen. ;-)

Jag insåg nu att svaret blev lite väl vagt ;-) Armaturerna från Fågelhem har satts upp på trästolpar i Verkebäcks norra/östra ände. Till stolstolparna i södra/västra änden tittar vi efter nya armaturer efter att de som satt där tidigare gått i backen

Senaste nytt från TJF/FAS

av Ola Almquist, Sunday, February 07, 2021, 13:44 (1454 dagar sedan) @ Hugo K


Du behöver inte undra över armaturerna så länge. Det är ovan nämnda armaturer som sats upp där men inte kopplats in ännu ;-) .


Du får ursäkta men det kastar inte något nytt ljus över frågan, menar du att den gamla armaturen från Fågelhems såg skall sättas upp i Vbä med sina gamla utliggare avsedda för trä-
stolpar med isolatorer på stålstolpen i västeränden eller avser du att belysningen skall uppsättas runt vändskivan inne i Vk som var tänkt. Det ser fortfarande mörkt ut för närvarande tills någon tänder armaturen. ;-)


Jag insåg nu att svaret blev lite väl vagt ;-) Armaturerna från Fågelhem har satts upp på trästolpar i Verkebäcks norra/östra ände. Till stolstolparna i södra/västra änden tittar vi efter nya armaturer efter att de som satt där tidigare gått i backen

Just det. Till den J-formade stolpen ska det vara denna modell. Det är viktigt att det blir rätt typ av armaturer (och stolpar) på rätt plats.

/Ola

TJF/FAS vändskivor

av Granis, Saturday, February 06, 2021, 23:28 (1455 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

(---) dessa runt vändskivan i Vk (f.d Vetlanda smalspårsskiva)

Nu kanske jag minns fel här -och frågan har nog varit uppe på detta forum tidigare- men är det den vändskivan som innan dess kom från... Vimmerby -eller Ydrefors? VYJ alltså. Men den ska ursprungligen ha kommit från Roslagen.

När "Stortyskarna" levererades/ skulle levereras runt 1920 blev SRJ tvungna att byta flera vändskivor mot större sådana. Hallstavik och Norrtälje åtminstone (Gimo blev ju också en "Stortyskdestination" men Faringe- Gimobanan blev färdig först året efter så där kunde man få i tillräckligt stora skivor redan från början). SRJ sålde därför iallafall några av de mindre skivorna till andra smalspårsbanor. Bl a i Småland. Eller hur var det nu?


/ L G

TJF/FAS vändskivor

av Fredrik Lundström, Sunday, February 07, 2021, 08:02 (1454 dagar sedan) @ Granis

(---) dessa runt vändskivan i Vk (f.d Vetlanda smalspårsskiva)


Nu kanske jag minns fel här -och frågan har nog varit uppe på detta forum tidigare- men är det den vändskivan som innan dess kom från... Vimmerby -eller Ydrefors? VYJ alltså. Men den ska ursprungligen ha kommit från Roslagen.

När "Stortyskarna" levererades/ skulle levereras runt 1920 blev SRJ tvungna att byta flera vändskivor mot större sådana. Hallstavik och Norrtälje åtminstone (Gimo blev ju också en "Stortyskdestination" men Faringe- Gimobanan blev färdig först året efter så där kunde man få i tillräckligt stora skivor redan från början). SRJ sålde därför iallafall några av de mindre skivorna till andra smalspårsbanor. Bl a i Småland. Eller hur var det nu?


/ L G

Ett försök till utredning görs i denna tråd!

Gamla forumet

vändskivor /(förenings)historia

av Granis, Sunday, February 07, 2021, 10:04 (1454 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Intressant. Och kul. Dock kom väl inget klart (typ) svar beträffande vändskivan/ vändskivorna? Men väl underbyggda hypoteser..

En annan sak man slås av när man läser denna tråd är hur fort (för mig iallafall) saker blir historia. Här -2007- har uppenbarligen teorierna kring den teoretiska museibanan NrLvbJmf (populärt kallad o s v) formerats och polemiken kring en existerande museibana i Västergötland hölls fortfarande i gång (dock inte i just denna tråd). Nåja; allt var inte bättre förr....


/ L G ;-)

vändskivor /(förenings)historia

av Herbert Paalberg, Sunday, February 07, 2021, 12:10 (1454 dagar sedan) @ Granis

Nu har vi återigen som vanligt gjort en rejäl urspårning från kärnämnet här i detta fora, jag är inte ett dugg förvånad men låt oss återgå till grundfrågan rörande belysningsarmaturen från f.d Fågelhems sågverk längs gamla ÖCJ strax norr om Vib. Efter kontakt med den dåvarande ägaren till denna fastighet så fick vi hämta den därvarande gamla utebelysningen som då fortfarande stod kvar på brädgården. De bestod av den gamla typen av enkla armaturer som matades med ström via blanktrådar och porslinsisolatorer. Vi gjorde en dagsutflykt från föreningen och plockade ned samtliga armaturer inkl. isolatorerna och detta forslades österut mot Vk och till TJF.
Jag hade en illusion om att denna belysning skulle återställas i sin helhet och placera dem runt vändskivan vid ångloksstallet och där strömförsörjningen skulle ske via blanktrådar som i fornstora dagar. Hade även tänkt sponsra arrangemanget med nya impregnerade telefonstolpar vid den tiden. Det är många år sedan men ingen respons från styrelsen och ärendet verkar mörklagt för gott verkar det som men å andra sidan vem vill ha en tivoliliknade karusell upplyst av gammal armatur i dessa dagar när det finns nya modeller med diodbelysning med strömsnåla lampor och när ångdriften är nedlagd och fordonen övergått till dieseldrift.;-)

vändskivor /(förenings)historia

av Fredrik Lundström, Sunday, February 07, 2021, 12:28 (1454 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Nu har vi återigen som vanligt gjort en rejäl urspårning från kärnämnet här i detta fora, jag är inte ett dugg förvånad men låt oss återgå till grundfrågan rörande belysningsarmaturen från f.d Fågelhems sågverk längs gamla ÖCJ strax norr om Vib. Efter kontakt med den dåvarande ägaren till denna fastighet så fick vi hämta den därvarande gamla utebelysningen som då fortfarande stod kvar på brädgården. De bestod av den gamla typen av enkla armaturer som matades med ström via blanktrådar och porslinsisolatorer. Vi gjorde en dagsutflykt från föreningen och plockade ned samtliga armaturer inkl. isolatorerna och detta forslades österut mot Vk och till TJF.
Jag hade en illusion om att denna belysning skulle återställas i sin helhet och placera dem runt vändskivan vid ångloksstallet och där strömförsörjningen skulle ske via blanktrådar som i fornstora dagar. Hade även tänkt sponsra arrangemanget med nya impregnerade telefonstolpar vid den tiden. Det är många år sedan men ingen respons från styrelsen och ärendet verkar mörklagt för gott verkar det som men å andra sidan vem vill ha en tivoliliknade karusell upplyst av gammal armatur i dessa dagar när det finns nya modeller med diodbelysning med strömsnåla lampor och när ångdriften är nedlagd och fordonen övergått till dieseldrift.;-)

Armaturerna hamnade som sagt i Verkebäck, se Hugos inlägg. De är inte inkopplade ännu, därför är de mörklagda! Några andra mörklagda konspirationsteorier finns inte! ;-)

Nästan varje gång det skrivs något om TJF i detta forum så skriver du att ångdriften är nedlagd och fordonen övergått till dieseldrift, eller andra saker "åt det hållet".

Du vet ju mycket väl att föreningen inte har något fungerande ånglok, men att arbetas med att få ett och fungera, nämligen SÖJ 6. Målet är ju att få ett fungerande ånglok framöver, men som du vet tar ju sånt både tid och kraft, energi och pengar. Du har ju själv varit med och renoverat upp NVHJ 22 / L18p 3147 och då vet du att ångloksrenoveringar tar tid. :-)

Mvh

//Fredrik

vändskivor /(förenings)historia

av Herbert Paalberg, Sunday, February 07, 2021, 13:26 (1454 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Tack det var ju ett lysande svar, då vet jag att någon blanktrådsbelysning runt vändskivan i Vk aldrig kommer att uppföras, det svaret har jag väntat på i många år. Vad gäller återkommande ångdrift hos TJF är det bara att gratulera om ölänningen går att väcka till liv framledes men glöm inte att en vattenkokare även behöver vatten för ångbildningen och då kanske den försvunna vattenhästen (f.d Vta) kommer fram i dagsljuset i Vbä som gjorde god nytta under några år.;-)

vändskivor /(förenings)historia

av Hugo K, Sunday, February 07, 2021, 15:12 (1454 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack det var ju ett lysande svar, då vet jag att någon blanktrådsbelysning runt vändskivan i Vk aldrig kommer att uppföras, det svaret har jag väntat på i många år. Vad gäller återkommande ångdrift hos TJF är det bara att gratulera om ölänningen går att väcka till liv framledes men glöm inte att en vattenkokare även behöver vatten för ångbildningen och då kanske den försvunna vattenhästen (f.d Vta) kommer fram i dagsljuset i Vbä som gjorde god nytta under några år.;-)

Vattenhästen ligger kvar i dagsljuset och bara väntar på att sättas upp. Men tyvärr är det ju så inom föreningsverksamhet att tar ingen tag i det så kommer inte heller något att hända. Den var rostig och dan så det var nog mer en fråga om "när" istället för "om" den skulle välta.

Vill du väldigt gärna ha en vattenhäst i Verkebäck så är det bara att dra på sig arbetskläderna och ta fram svetsen. Jag vill väldigt gärna ha en T-semafor i Vena så jag lägger ner den tid jag kan på att renovera en. Att skriva bittra kommentarer på järnvägshistoriskt forum sätter inte upp några vattenhästar eller semaforer.

vändskivor /(förenings)historia

av Herbert Paalberg, Sunday, February 07, 2021, 18:04 (1454 dagar sedan) @ Hugo K


Vattenhästen ligger kvar i dagsljuset och bara väntar på att sättas upp. Men tyvärr är det ju så inom föreningsverksamhet att tar ingen tag i det så kommer inte heller något att hända. Den var rostig och dan så det var nog mer en fråga om "när" istället för "om" den skulle välta.

Vill du väldigt gärna ha en vattenhäst i Verkebäck så är det bara att dra på sig arbetskläderna och ta fram svetsen. Jag vill väldigt gärna ha en T-semafor i Vena så jag lägger ner den tid jag kan på att renovera en. Att skriva bittra kommentarer på järnvägshistoriskt forum sätter inte upp några vattenhästar eller semaforer.

Nu var det inte rosten eller något annan materialutmattning som orsakade att vattenhästen "stupade" i Vbä, vill minnas att det var via yttre påverkande krafter som tog död på hästen.
Vill bara påminna Hugo om att jag har lagt ned 50 år i föreningens historia varav många innan namnet TJF kom till tals. Kan inte komma på att jag har sett dig i föreningens verksamhet år 1967 när vi pionjärer samlades för att hjälpa Wilhelm Häggström i hans kamp för att spara lite lokal ferrovial historia åt efterkommande generationer, så det där med att kränga på mig en overall igen kan du glömma men åsikter har jag fortfarande tack och lov, vi lever ju i ett fritt land. Jag tillhör den gamla generationen som fortfarande minns mina ungdomsresor på gamla Spä-Vib (Hällerum) med bl.a både ångtåg, X1p, Märstafordon fram till nedläggningen sep.1958. Den lilla skaran som fortfarande minns dessa resor minskar för varje år så skruva du på semaforen i lugn och ro.;-)

vändskivor /(förenings)historia

av Mattias Jansson, Monday, February 08, 2021, 10:12 (1453 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


Vattenhästen ligger kvar i dagsljuset och bara väntar på att sättas upp. Men tyvärr är det ju så inom föreningsverksamhet att tar ingen tag i det så kommer inte heller något att hända. Den var rostig och dan så det var nog mer en fråga om "när" istället för "om" den skulle välta.

Vill du väldigt gärna ha en vattenhäst i Verkebäck så är det bara att dra på sig arbetskläderna och ta fram svetsen. Jag vill väldigt gärna ha en T-semafor i Vena så jag lägger ner den tid jag kan på att renovera en. Att skriva bittra kommentarer på järnvägshistoriskt forum sätter inte upp några vattenhästar eller semaforer.


Nu var det inte rosten eller något annan materialutmattning som orsakade att vattenhästen "stupade" i Vbä, vill minnas att det var via yttre påverkande krafter som tog död på hästen.
Vill bara påminna Hugo om att jag har lagt ned 50 år i föreningens historia varav många innan namnet TJF kom till tals. Kan inte komma på att jag har sett dig i föreningens verksamhet år 1967 när vi pionjärer samlades för att hjälpa Wilhelm Häggström i hans kamp för att spara lite lokal ferrovial historia åt efterkommande generationer, så det där med att kränga på mig en overall igen kan du glömma men åsikter har jag fortfarande tack och lov, vi lever ju i ett fritt land. Jag tillhör den gamla generationen som fortfarande minns mina ungdomsresor på gamla Spä-Vib (Hällerum) med bl.a både ångtåg, X1p, Märstafordon fram till nedläggningen sep.1958. Den lilla skaran som fortfarande minns dessa resor minskar för varje år så skruva du på semaforen i lugn och ro.;-)

Gamla meriter i all ära, men det är inte särskilt konstruktivt, eller för den delen trevligt att skriva nedvärderande saker om dem som kommer efter en själv.

vändskivor /(förenings)historia

av Herbert Paalberg, Monday, February 08, 2021, 12:16 (1453 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Gamla meriter i all ära, men det är inte särskilt konstruktivt, eller för den delen trevligt att skriva nedvärderande saker om dem som kommer efter en själv.

Vet inte vad du menar med gamla meriter, men jag förväntar mig att man är sanningsenlig här på forumet och i det här fallet reagerade jag på uppgiften att vattenhästen i Vbä (f.d Vta) som jag var med om att rädda åt eftervärlden och var pådrivande att den skulle sättas upp i Vbä där det tidigare hade funnits ett vattentorn för ånglokstrafiken. Det har framkommit här att den var så dålig och korroderad att den i stort sett själv ramlat ner. Detta är inte sant utan den var i gott skick då jag flera ggr. begagnat den vid våra ångkörningar. Sanningen är att den blev skadad av yttre krafter som jag hört i efterhand. Den blev aldrig iståndsatt efter den händelsen vilket förvånat mig som engagerad ångloksps.
Om du anser detta vara nedvärderande så allright för min del det får stå för dig men för min del så har jag alltid varit rak och ärlig men nu lägger jag locket på för gott i detta forum och jag ångrar djupt att jag överhuvudtaget engagerade mig i denna förening (TJF) men det är så dags efter alla år. En får tacke som di säger i Småland. Palle i Vika.;-)

vändskivor /(förenings)historia

av Legion44, Tuesday, February 09, 2021, 09:55 (1452 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Ni gör ett bra jobb längs smalspåret. En fråga vill jag passa på att ställa. Vad är status på Motortrallan Sputnik (HC)? Finns den med i några närtidsplaner och är den förvarad inomhus? Ok, det var två frågor men jag hoppas ni har tid och möjlighet till att svara på dem.
Mvh

vändskivor /(förenings)historia

av Fredrik Lundström, Tuesday, February 09, 2021, 17:50 (1452 dagar sedan) @ Legion44

Ni gör ett bra jobb längs smalspåret. En fråga vill jag passa på att ställa. Vad är status på Motortrallan Sputnik (HC)? Finns den med i några närtidsplaner och är den förvarad inomhus? Ok, det var två frågor men jag hoppas ni har tid och möjlighet till att svara på dem.
Mvh

Hej

Sputnik står förvarad inomhus, men är inte i körbart skick. Några planer på att renovera upp den finns dessvärre inte då annat är högre prioriterat.
Mvh

//Fredrik

vändskivor /(förenings)historia

av Ola Almquist, Sunday, February 07, 2021, 13:34 (1454 dagar sedan) @ Granis

Intressant. Och kul. Dock kom väl inget klart (typ) svar beträffande vändskivan/ vändskivorna? Men väl underbyggda hypoteser..

En annan sak man slås av när man läser denna tråd är hur fort (för mig iallafall) saker blir historia. Här -2007- har uppenbarligen teorierna kring den teoretiska museibanan NrLvbJmf (populärt kallad o s v) formerats och polemiken kring en existerande museibana i Västergötland hölls fortfarande i gång (dock inte i just denna tråd). Nåja; allt var inte bättre förr....


/ L G ;-)

En nyare tråd finns här.

Nej, något svar har inte framkommit. Det borde dock gå att hitta i SRJ-arkivet i Arninge.

/Ola