vändskivor /(förenings)historia (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Herbert Paalberg, Sunday, February 07, 2021, 18:04 (1454 dagar sedan) @ Hugo K

Vattenhästen ligger kvar i dagsljuset och bara väntar på att sättas upp. Men tyvärr är det ju så inom föreningsverksamhet att tar ingen tag i det så kommer inte heller något att hända. Den var rostig och dan så det var nog mer en fråga om "när" istället för "om" den skulle välta.

Vill du väldigt gärna ha en vattenhäst i Verkebäck så är det bara att dra på sig arbetskläderna och ta fram svetsen. Jag vill väldigt gärna ha en T-semafor i Vena så jag lägger ner den tid jag kan på att renovera en. Att skriva bittra kommentarer på järnvägshistoriskt forum sätter inte upp några vattenhästar eller semaforer.

Nu var det inte rosten eller något annan materialutmattning som orsakade att vattenhästen "stupade" i Vbä, vill minnas att det var via yttre påverkande krafter som tog död på hästen.
Vill bara påminna Hugo om att jag har lagt ned 50 år i föreningens historia varav många innan namnet TJF kom till tals. Kan inte komma på att jag har sett dig i föreningens verksamhet år 1967 när vi pionjärer samlades för att hjälpa Wilhelm Häggström i hans kamp för att spara lite lokal ferrovial historia åt efterkommande generationer, så det där med att kränga på mig en overall igen kan du glömma men åsikter har jag fortfarande tack och lov, vi lever ju i ett fritt land. Jag tillhör den gamla generationen som fortfarande minns mina ungdomsresor på gamla Spä-Vib (Hällerum) med bl.a både ångtåg, X1p, Märstafordon fram till nedläggningen sep.1958. Den lilla skaran som fortfarande minns dessa resor minskar för varje år så skruva du på semaforen i lugn och ro.;-)

Hela tråden: