Braås 1984, 2 bilder (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Wednesday, March 10, 2021, 10:03 (1522 dagar sedan)

[image]

[image]

Braås 1984, 2 bilder

av Stig Lagergren, Wednesday, March 10, 2021, 14:25 (1522 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder från den gamla goda tiden. Fast det sjöng på sista versen.
Till bild två: Tänk vad mycket en orange rand kan göra för utseendet.

Braås 1984, 2 bilder

av Björn Wåhlin, Wednesday, March 10, 2021, 19:51 (1522 dagar sedan) @ Ulfe

Håller med, tack för fina bilder! Bangården ser mycket välskött ut, inte ett ogräs så långt ögat når. Finns stationshuset kvar idag?

Braås 1984, 2 bilder

av skogstoken, Wednesday, March 10, 2021, 20:20 (1522 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

Stationshuset fanns kvar när jag cyklade förbi där i somras. Omgivningen har dock förändrats mycket, så om man inte letar efter stationshuset är det lätt att missa.

Värt att nämna är att bullarna på ICA i Braås var goda, i alla fall efter två dagar på cykel...

Kvarvarande stationshus Växjö - Åseda?

av K Lemming, Wednesday, March 10, 2021, 21:41 (1522 dagar sedan) @ skogstoken

Stationshuset fanns kvar när jag cyklade förbi där i somras. Omgivningen har dock förändrats mycket, så om man inte letar efter stationshuset är det lätt att missa.

Värt att nämna är att bullarna på ICA i Braås var goda, i alla fall efter två dagar på cykel...

Vilka stationshus finns kvar på den upprivna sträckan av dom som fanns kvar vid nedläggningen?

Har för flera år sedan sett bilder från Klavreströms stationshus som inte var en vacker syn, står huset kvar?
Klavreström var en av mina favoritstationer på banan med sitt vackra läge vid sjön och med det gamla bruket intill. Hoppade av där vid några tillfällen och väntade på nästa tåg när jag åkte banan som ung tonåring dom sista två åren med SJ trafik.

av skogstoken, Wednesday, March 10, 2021, 22:10 (1522 dagar sedan) @ K Lemming

Nu är jag inte helt säker på vilka stationshus som fanns kvar vid nedläggningen men jag tror att alla finns kvar.

Det är helt riktigt att stationen i Klavreström inte är någon vacker syn men i somras stod den upp i alla fall.

av Ola Almquist, Wednesday, March 10, 2021, 23:16 (1522 dagar sedan) @ skogstoken

Nu är jag inte helt säker på vilka stationshus som fanns kvar vid nedläggningen men jag tror att alla finns kvar.

Det är helt riktigt att stationen i Klavreström inte är någon vacker syn men i somras stod den upp i alla fall.

Sandreda och Flybo revs på 1970-talet. Se banvakt.se.

/Ola

av skogstoken, Wednesday, March 10, 2021, 23:52 (1522 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vid sandreda finns det lastkaj och jordkällare kvar.
Vid flybo finns en gammal lastkaj samt den senare hållplatsen med perrong, plåtstins och väntkur kvar. Halva väntkuren är ockuperad av myror och ser ut att kunna ramla ihop när som helst. Banvallen är här väldigt igenväxt men med mycket goda smultron.

av JYT, Thursday, March 11, 2021, 10:34 (1521 dagar sedan) @ skogstoken

[image][image][image]

En välproportionerad stilren byggnad i villastil med fina sparsmakade detaljer men med röta & myrangrepp sfa plattformen utanför som samlar fukt mot syllbjälkarna. Bilder från 2012.

av JYT, Friday, March 11, 2022, 07:59 (1156 dagar sedan) @ K Lemming

[image]
Bild från 21 aug 2009

[x]
[*]