SS A5 för 57 år sedan (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Friday, March 12, 2021, 20:20 (1417 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och växelspettet är på plats som sej bör. Men lades växlarna alltid om på detta sätt (under den sista säg 20-årsperioden) ?


Nej, det fanns elmanövrerade växlar. Två vanliga modeller fanns:

1. Ström på/ström av, alltså en konstruktion i kontaktledningen som kände av om vagnen drog motorström eller inte, och lade växeln åt ena eller andra hållet. Föraren fick köra med handbromsen tillsatt och några fartkontakter på kontrollern för "ström på", 0-läge för "ström av". Den förekom från 1930-talet och fram till ganska sent i Stockholm, i Norrköping var det kvar in på 90-talet.

2. Magnetisk växelomläggning med en polvändningsbar omläggningsmagnet monterad under vagnen. Infördes på 50-talet, utrustningen finns på vagnen på bilden. I Stockholm användes dylika prylar fram till 2009.

Därutöver fanns några andra varianter av elmanövrering också, som t ex knappmanövrering och regelrätta bemannade ställverk av järnvägstyp. Och så förstås klotväxlar (förekommer fortfarande) och återfjädrande växlar.


Här är ett kopplingsschema för variant 1, i detta fall en väldigt komplicerad variant vid Slussen, men de fetstilta delarna illustrerar principen för starkströmmens väg.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2019/stor/2019-921.jpg

Här är en bild på variant 2 på en A24. Bilden är tagen underifrån upp mot vagnens golv, det är styrstaget till kopplet som går nedåt i bild.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A6482.jpg


Hela tråden: