Färjestaden 1939 (Järnväg allmänt)

av Lennart Strömquist, Saturday, March 13, 2021, 15:20 (1369 dagar sedan)

[image]

1939 ordnade Kvicksunds Bilstation en bussresa till bl.a. Kalmar och Öland. Några frågor: 1) Man ser en Gp vagn till vänster på ett stickspår när färjan. Lossade man styckegods feb. färjan från dem? 2) Är det järnvägens landsvägsbussar?

Mvh LSq

Färjestaden 1939

av Kjell Aghult, Sunday, March 14, 2021, 16:25 (1368 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

... 2) Är det järnvägens landsvägsbussar?

Sannolikt. Se inlägget "Ölandsbanorna och vägtrafiken" av 2019-12-09.

Färjestaden 1939

av Lennart Strömquist, Monday, March 15, 2021, 09:20 (1368 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tack för ett uttömmande svar om busstrafiken i den länk! Jag tar mig friheten att lägga in en länk till sidan härBusstrafiken på Öland

Hur de var med Gp finkan vet jag ännu inte liksom hur styckegodset på järnväg fördes mellan fastlandet och Färjestaden, men jag minns att när jag något av de sista åren reste med mina föräldrar till Gärdslösa rullade man på en SJ fyrhjulig plattforms kärra på färjan i Kalmar. Det var kanske polletterat resgods, ilgods och paketgods? Väskan fick vi i alla fall ut av tal i Gärdslösa sedan han vinkat i väg södergående lokomordragna godståg och sänt rälsbussen vidare norrut.

Mvh LSq