Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke D, Thursday, April 01, 2021, 08:20 (1408 dagar sedan)

Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg FSVJ, med säte i Oxelösund, öppnar en filialverksamhet i Nyköping.

- Då föreningen nyligen tecknat ett avtal med MÄLAB i en icke offentliggjord upphandling av växlingsarbetet på bangården till blivande Nyköpings Resecentrum, så skapas behovet av en mer kontinuerligt stationerad verksamhet och fordon även i Nyköping, säger Kai Tamminen ordförande och trafikansvarig i föreningen.

Det nya växlingsuppdraget består i att under helgerna vända på de Mälartåg som nu används i trafiken på Nyköpingsbanan och är stationerade i Nyköping över helgerna.

Då banan mellan Åby och Järna bitvis är krokig så slits därför tågens hjul väldigt olika när de åker fram och tillbaka utan att vändas.

Här kommer Oxelösunds Lokstall och vändskiva in som den räddande ängeln i detta problem.

Länk till FSVJs sida

Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund

av Oskar F, Thursday, April 01, 2021, 09:06 (1408 dagar sedan) @ Micke D

Jag tror det har uppstått något missförstånd. Tågen ska ju vändas i vagnvändaren i malmhamnen. TGOJs vändskivor är ju som alla vet för korta för motorvagnar.

Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund

av Godsgösta, Thursday, April 01, 2021, 09:43 (1408 dagar sedan) @ Oskar F

Jag tror det har uppstått något missförstånd. Tågen ska ju vändas i vagnvändaren i malmhamnen. TGOJs vändskivor är ju som alla vet för korta för motorvagnar.

Om du kollar i kalendern vad det är för datum så är det här en ypperlig dag att vända motorvagnar på vändskiva.... :-D

Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund

av Anders Johansson, Thursday, April 01, 2021, 10:14 (1408 dagar sedan) @ Micke D

Se bara till att registrera om verksamheten till Transportstyrelsen då de numer kommer att klassa om museitågsföreningar som bedriver kommersiell verksamhet så att man inte befrias från tillsynsavgifter!
Det kan bli surt efter.

Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund

av Leif B, Thursday, April 01, 2021, 10:55 (1408 dagar sedan) @ Godsgösta

Jag tror det har uppstått något missförstånd. Tågen ska ju vändas i vagnvändaren i malmhamnen. TGOJs vändskivor är ju som alla vet för korta för motorvagnar.


Om du kollar i kalendern vad det är för datum så är det här en ypperlig dag att vända motorvagnar på vändskiva.... :-D

Om du kollar i kalendern vad det är för datum så är det här en ännu ypperligare dag att vända motorvagnar i vagnvändaren .... :-D

F ö hade TGOJ en försöksverksamhet med lokomotorvändning med vändning av en V1-lokomotor. Möjligen var datumet inte lika välvalt för lokomotorn försvann ur fordonsförteckningen efter det ....

Hjulringsslitage åby-järna

av mormorsgruvan, Thursday, April 01, 2021, 13:09 (1408 dagar sedan) @ Micke D

Då banan mellan Åby och Järna bitvis är krokig så slits därför tågens hjul väldigt olika när de åker fram och tillbaka utan att vändas.

Förklara varför tågens hjul slits olika ?

Hjulringsslitage åby-järna

av IH, Thursday, April 01, 2021, 14:06 (1408 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det inträffar en dag varje år...

I år är det skärtorsdagen 1/4 som det inträffar på.

Hjulringsslitage åby-järna

av Göran Kannerby, Thursday, April 01, 2021, 14:40 (1408 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Då banan mellan Åby och Järna bitvis är krokig så slits därför tågens hjul väldigt olika när de åker fram och tillbaka utan att vändas.

Förklara varför tågens hjul slits olika ?

Det kan förefalla vara ett påhitt rent gripet ur luften, skillnaden mellan vänstersvängarnas krökning och högersvängarnas krökning måste ju vara väldigt nära noll, eller för att vara exakt lika liten som riktningsändringen från spåret i Järna till spåret i Åby.

Men när det gäller slitage är det ett känt faktum att små radier sliter hårdare än stora. Om då de små radierna huvudsakligen ligger i kurvor riktade åt samma håll kommer hjulen att slitas ojämnt.

Hjulringsslitage åby-järna

av mormorsgruvan, Thursday, April 01, 2021, 15:43 (1408 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Denna sträcka har 600 meters minimiradie. Hur många (och långa) vänster- respektive högerkurvor finns med denna radie ?

Hjulringsslitage åby-järna. Dm-loken

av Leif B, Thursday, April 01, 2021, 15:52 (1408 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Då banan mellan Åby och Järna bitvis är krokig så slits därför tågens hjul väldigt olika när de åker fram och tillbaka utan att vändas.

Förklara varför tågens hjul slits olika ?


Det kan förefalla vara ett påhitt rent gripet ur luften, skillnaden mellan vänstersvängarnas krökning och högersvängarnas krökning måste ju vara väldigt nära noll, eller för att vara exakt lika liten som riktningsändringen från spåret i Järna till spåret i Åby.

Men när det gäller slitage är det ett känt faktum att små radier sliter hårdare än stora. Om då de små radierna huvudsakligen ligger i kurvor riktade åt samma håll kommer hjulen att slitas ojämnt.

Dm-loken vändes regelbundet i triangeln vid Råtsi (strax söder om Kiruna) just av denna anledning.

Vadsomhelstfråga 1 april

av Oskar F, Thursday, April 01, 2021, 18:33 (1408 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Har vi egentligen utrett om signaturen "mormorsgruvan" är ett forumtroll eller inte? Visserligen välvilligt kanske för att engagera deltagarna, men allt som "mormorsgruvan" postar är ju krokar om ditt och datt.

Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund

av Oskar F, Thursday, April 01, 2021, 18:36 (1408 dagar sedan) @ Leif B

Jag tror det har uppstått något missförstånd. Tågen ska ju vändas i vagnvändaren i malmhamnen. TGOJs vändskivor är ju som alla vet för korta för motorvagnar.


Om du kollar i kalendern vad det är för datum så är det här en ypperlig dag att vända motorvagnar på vändskiva.... :-D


Om du kollar i kalendern vad det är för datum så är det här en ännu ypperligare dag att vända motorvagnar i vagnvändaren .... :-D

F ö hade TGOJ en försöksverksamhet med lokomotorvändning med vändning av en V1-lokomotor. Möjligen var datumet inte lika välvalt för lokomotorn försvann ur fordonsförteckningen efter det ....

:-D

Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund

av David Sohlberg, Thursday, April 01, 2021, 23:57 (1408 dagar sedan) @ Micke D

Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg FSVJ, med säte i Oxelösund, öppnar en filialverksamhet i Nyköping.

- Då föreningen nyligen tecknat ett avtal med MÄLAB i en icke offentliggjord upphandling av växlingsarbetet på bangården till blivande Nyköpings Resecentrum, så skapas behovet av en mer kontinuerligt stationerad verksamhet och fordon även i Nyköping, säger Kai Tamminen ordförande och trafikansvarig i föreningen.

Det nya växlingsuppdraget består i att under helgerna vända på de Mälartåg som nu används i trafiken på Nyköpingsbanan och är stationerade i Nyköping över helgerna.

Då banan mellan Åby och Järna bitvis är krokig så slits därför tågens hjul väldigt olika när de åker fram och tillbaka utan att vändas.

Här kommer Oxelösunds Lokstall och vändskiva in som den räddande ängeln i detta problem.

Länk till FSVJs sida

Roligt försök. Men det föll - förutom dateringen - definitivt på "Platsinventering av Mälartågs ER1 tågsett uppställt i Nyköping.". Tågsätt.. att det ska vara så svårt.

Nyköpingstågen byter riktning i Oxelösund

av Anders.k., Friday, April 02, 2021, 00:04 (1408 dagar sedan) @ Micke D

Hade väl funkat om det inte var så mycket ord , eller en nyhet överhuvdataget

Tågsätt vänds hela tiden i Göteborg i alla triangelspår som finns
Atc fel är väl den vanligaste anledningen till manövern

Mvh Anders k

Hjulringsslitage åby-järna. Dm-loken

av Thomas Tell, Friday, April 02, 2021, 09:46 (1407 dagar sedan) @ Leif B

Dm-loken vändes regelbundet i triangeln vid Råtsi (strax söder om Kiruna) just av denna anledning.

Handlade det inte om kuggväxlarna?
/tell