Platsidentifiering med lok Å11 1676. (Fordon: lok)
Den här bilden på Å11 1676 finns på Digitalt Museum men utan uppgift om var den kan vara tagen. För mig är den intressant och litet av ett mysterium eftersom den även finns i ett fotoalbum efter min svärmor. Även där utan någon uppgift om var den kan vara tagen. Å11 1676 blev övertagen med CHJ, Christianstad-Hässleholms Järnväg, 1944 och slopades 1946. Enligt SJ särtryck 77 så var loket hela SJ-tiden placerat på III distriktet, Malmö. Antagligen 28 maskinsektionen i Ystad.
Mannen som står till vänster är min svärmors far som var lokförare vid SJ. Kom över till SJ som lokeldare när OKB, Ostkustbanan, förstatligades. Blev lokeldare i Katrineholm 1936 och lokförare i Linköping 1943. 1946 blev han lokförare i Hagalund. Alla orterna på I distriktet.
Så mysterium nr två är vad han placerad på I distriktet i Linköping, vid denna tid, gör vid ett lok placerat på III distriktet, Skåne, och som var i trafik knappt två år vid SJ.
Jag träffade honom aldrig själv men min svärmor, som nu är borta, och fick flytta med när han flyttade nämnde aldrig något om Skåne.
Så är det någon som har en idé om var bilden är tagen så tar jag tacksamt emot det.