Trafikering norra stambanan? (Järnväg allmänt)
I ett kommande utredningsarbete har ett antal frågeställningar dykt upp som detta forum kanske kan svara på:
När började ARE/NRE-tågen gå enligt sitt nuvarande mönster?
Ståltågen Luleå-Borlänge går idag med egna tågsätt, har de alltid gjort det eller har de gått stål i vagnslasttåg också?
Det verkade ha skett ett antal större utbyggnader 1985-1995 i stråket Ånge-Vännäs, bland annat tillkom stationerna Singsån, Backsjön, Stormyran, Långvattnet, ny linje förbi Nyåker m.m. Vad var anledningen till att man satsade relativt mycket kring denna tid? Bygga bort brister från förr eller förväntad trafikökning?
Dubbelspåret Ånge-Ramsjö, har det funnits tankar på att fortsätta bygga detta dubbelspår vidare söderut?
När slutade den lokala persontrafiken gå Ånge-Långsele-Vännäs? Jag räknar inte nattågen i denna trafik.
Mvh
//Fredrik