Faringe 1964, bild (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Saturday, April 24, 2021, 09:30 (1471 dagar sedan)

En nyskannad kvällsbild från Faringe.
Min bror och en kompis till honom cyklade den 1/7 1964 från Skebobruk till Hargshamn och vidare till Harg, Gimo, Vettsta, Faringe.
I Faringe tog de tåget till Rimbo med cyklarna ombord. Cykelbiljetten till Skebobruk kostade 4:- och resandebiljetten 8,60. Tåget avgick 19.27 från Faringe, framme i Rimbo 20.00
Från Rimbo gick det en buss mot Hallstavik kl 20.20

[image]

På vår blogg finns bilder från cykelturen, bland annat den här nedanför.
Direktlänk till blogginlägget.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/2016/09/16/11365044-hallstavik-harg-faringe-den-1-...

[image]
Tåget ankommer norrifrån

Faringe 1964, bild

av HLi, Saturday, April 24, 2021, 14:40 (1471 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder!

/HLi

Faringe 1964, bild

av Farbror Mossa, Monday, April 26, 2021, 09:05 (1469 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Ett tåg som vände i Faringe? Jag ser slutsignalen tänd på motorvagnen, manövervagnen har slutpluggen i (och slutsignalen tänd).

Faringe 1964, bild

av Olle E, Monday, April 26, 2021, 19:52 (1469 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Hur menar du? Tåget är på väg till Rimbo.

Faringe 1964, bild

av Farbror Mossa, Tuesday, April 27, 2021, 07:59 (1468 dagar sedan) @ Olle E

Jag lurade mig nog på ljuset som föll in mellan träden - tyckte det såg ut som slutsignalen var tänd i bortre änden av motorvagnen (den visar ju vitt ljus framåt).

Faringe 1964, bild

av Besc, Tuesday, April 27, 2021, 11:15 (1468 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Jag lurade mig nog på ljuset som föll in mellan träden - tyckte det såg ut som slutsignalen var tänd i bortre änden av motorvagnen (den visar ju vitt ljus framåt).

Nog ser det ut som att slutsignalen är tänd i båda ändar. Hände när föraren lämnade tåget för en längre stund.

Faringe 1964, bild

av Ulfe, Tuesday, April 27, 2021, 13:49 (1468 dagar sedan) @ Besc

Tack för alla svar!
Jag har lagt in fel bild av de två liknande bilder som togs vid samma tillfälle, det syns tydligt på den här bilden att slutsignalen är tänd i båda ändar.

[image]

Faringe 1964, bild

av John T, Tuesday, April 27, 2021, 19:06 (1468 dagar sedan) @ Besc

Nog ser det ut som att slutsignalen är tänd i båda ändar. Hände när föraren lämnade tåget för en längre stund.

Hur menar du då? Slutsignalerna på YBo5p-familjen tänds enbart när slutpluggen sätts in i multipeluttaget i samma ände av fordonet. Det finns inget annat normalt sätt att tända dem.

Förvisso kan det väl hända vid vändningar att pluggen sätts i utan att den andra tagits ur och det läget kan väl råda ett tag tills pluggen i den nya framänden tagits ur. Men här vändes ju inte tåget.

Vid problem i multipelkretsen kan det ibland vara ett knep att köra med slutpluggen i framänden, även om det för med sig en del oönskade fenomen såsom bortfall av nödbromsfunktion och ingen lägesindikering fram/back. Om det nu inte handlar om vändning eller om ett ljusfenomen kan det kanske vara någon sådan speciallösning som användes.

Faringe 1964, bild

av Besc, Tuesday, April 27, 2021, 19:46 (1468 dagar sedan) @ John T

Hur menar du då? Slutsignalerna på YBo5p-familjen tänds enbart när slutpluggen sätts in i multipeluttaget i samma ände av fordonet. Det finns inget annat normalt sätt att tända dem.

Förvisso kan det väl hända vid vändningar att pluggen sätts i utan att den andra tagits ur och det läget kan väl råda ett tag tills pluggen i den nya framänden tagits ur. Men här vändes ju inte tåget.

Vid problem i multipelkretsen kan det ibland vara ett knep att köra med slutpluggen i framänden, även om det för med sig en del oönskade fenomen såsom bortfall av nödbromsfunktion och ingen lägesindikering fram/back. Om det nu inte handlar om vändning eller om ett ljusfenomen kan det kanske vara någon sådan speciallösning som användes.

Du har rätt i vad du skriver. Jag beskriver det jag ser på de fina bilderna Ulfe lagt ut! Vad vet vi utifrån bilderna vad föraren hade för plan?
Har själv sett det i verkligheten när det begav sig och då framförallt när föraren lämnade tåget för en stund utan att ha uppsikt.

Faringe 1964, bild

av Göran Kannerby, Tuesday, April 27, 2021, 19:54 (1468 dagar sedan) @ Besc

Du har rätt i vad du skriver. Jag beskriver det jag ser på de fina bilderna Ulfe lagt ut! Vad vet vi utifrån bilderna vad föraren hade för plan?
Har själv sett det i verkligheten när det begav sig och då framförallt när föraren lämnade tåget för en stund utan att ha uppsikt.

Instämmer! För mig är det så självklart att det blir på detta sätt att jag inte reflekterat över det. Gäller dock primärt normalspårsfordonen för min del.

Faringe 1964, bild

av Ola Almquist, Tuesday, April 27, 2021, 21:10 (1468 dagar sedan) @ John T

Men är det verkligen tåg 75Y Uppsala Ö - Rimbo? Kan det inte vara 87Y Uppsala Ö - Faringe som ankom klockan 18.05? Eller stämmer det inte med ljuset? Vad hände med 87Y? Undanväxlades fordonen för att sedan gå till Uppsala nästa dag?

/Ola

Faringe 1964, bild

av John T, Tuesday, April 27, 2021, 22:56 (1468 dagar sedan) @ Ola Almquist

Men är det verkligen tåg 75Y Uppsala Ö - Rimbo? Kan det inte vara 87Y Uppsala Ö - Faringe som ankom klockan 18.05? Eller stämmer det inte med ljuset? Vad hände med 87Y? Undanväxlades fordonen för att sedan gå till Uppsala nästa dag?

/Ola

Jo, så skulle det ju kunna vara och i så fall är ju slutplugg i båda ändar inte så märkligt.

Faringe 1964, bild

av Ulfe, Wednesday, April 28, 2021, 08:02 (1467 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har talat med min bror, den 1/7 1964 var en onsdag, tåget på bilderna har ankommit från Uppsala kl. 18.05, det står uppställt i Faringe över natten och avgår nästa morgon mot Uppsala kl. 5.30. Han har inte någon bild på tåget han åkte med till Rimbo, det kom från Uppsala och stannade bara för resandeutbyte, det hade väl börjat skymma, det var väl inte sommartid på den tiden. Hälsar Ulf och Björn.

Faringe 1964, bild

av Bobo L, Wednesday, April 28, 2021, 10:28 (1467 dagar sedan) @ Ulfe

Jag har talat med min bror, den 1/7 1964 var en onsdag, tåget på bilderna har ankommit från Uppsala kl. 18.05, det står uppställt i Faringe över natten och avgår nästa morgon mot Uppsala kl. 5.30. Han har inte någon bild på tåget han åkte med till Rimbo, det kom från Uppsala och stannade bara för resandeutbyte, det hade väl börjat skymma, det var väl inte sommartid på den tiden. Hälsar Ulf och Björn.

Fanns vid den tiden någon förargrupp placerad i Faringe, så att ankommande föraren slutade sin tjänstgöring för dagen med detta tåg och alltså gick hem och en annan förare påbörjade sin tjänstgöring nästa dag med mrogontåget mot Uppsala?

Annars, hade ankommande föraren överliggning i Faringe innan morgontåget till Uppsala? Om så, var fanns denna överliggning?

[x]
[*]