Vilken rälsbuss?
av Mattias Jansson, Wednesday, May 05, 2021, 10:21 (1375 dagar sedan) @ BD
Vilken rälsbuss visas?
Datering av foton är av och till en vansklig sak, men efter vad jag förstått byggdes sammanlagt 7st sådana här rälsbussar på normalspår: 1st till UVHJ 1935, 1st till SOEJ 1936, samt 1st till CHJ, 2st till BJ och likaledes 2 st till SSJ 1938.
Om dateringen till 1936 stämmer så kan det inte vara några ev de senare (BJ-vagnarna var dessutom tvåfärgade, så de faller bort även av det skälet) utan då torde det handla om rälsbussen till endera UVHJ eller SOEJ, fast den senare levererades i september, så i så fall kanske den var tillbaka på fabriken för några justeringar. (Eller så är bilden i själva verket tagen någon annanstans.)
Vilken rälsbuss?
av Anders Olsson2, Wednesday, May 05, 2021, 10:32 (1375 dagar sedan) @ Mattias Jansson
De bilder jag sett av SOEJ-röälsbussen så hade den ljusare färg.
Vilken rälsbuss?
av Mattias Jansson, Wednesday, May 05, 2021, 10:38 (1375 dagar sedan) @ Anders Olsson2
De bilder jag sett av SOEJ-rälsbussen så hade den ljusare färg.
Sant, det har du rätt i, medan (den iofs svartvita) bilden på UVHJs rälsbuss som finns i SJK 92, "Svenska Rälsbussar" av Arne Hällqvist ger intryck av en mörkare färg, vilket då skulle peka i riktning mot UVHJ. Men det kan från min sida inte bli mer än en spekulation trots allt.
Vilken rälsbuss?
av Stefan Olsson, Wednesday, May 05, 2021, 15:38 (1375 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Här en bild på UVHJs rälsbuss i Öxnered. Med tanke på putsen borde det väl vara 1935, i samband med leverans.
Här samma? i mer driftmässigt skick på okänd ort, men enligt dateringen 1936. Någon kanske känner igen trappan?
Den senare bilden från Bohusläns museum.
Vilken rälsbuss?
av Littera JS, Wednesday, May 05, 2021, 16:14 (1375 dagar sedan) @ Stefan Olsson
På bild 2 står det Vänersborg på destinationsskylten
Vilken rälsbuss?
av Sven Bårström, Wednesday, May 05, 2021, 17:03 (1375 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Stationshuset ser BJ-mässigt ut, inte som ett UVHJ-hus. Dessa var väl alla av trä. Det tycks inte heller vara Öxnered som efter tillbyggnad före 1922 såg något annorlunda ut med nya flyglar. Kan det vara någon annan BJ-station i samband med rälsbussens leveransfärd?
Sven B
Vilken rälsbuss?
av Harald, Wednesday, May 05, 2021, 17:32 (1374 dagar sedan) @ Sven Bårström
Det är inget stationshus utan trafikchefsexpeditionen i Vänersborg, som låg öster om stationshuset.
https://digitaltmuseum.se/021018078773/vanersborgs-jarnvagsstation
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1559.jpg
Vilken rälsbuss?
av Sven Bårström, Wednesday, May 05, 2021, 17:43 (1374 dagar sedan) @ Harald
Det är säkert rätt!
Huset är i sina detaljer ganska likt BJ standardstationshus av tegel, men ändå inte riktigt. Fönsterplacering mm stämmer t ex inte.
Sven B
Vilken rälsbuss?
av bg, Wednesday, May 05, 2021, 21:27 (1374 dagar sedan) @ Sven Bårström
Första bilden från Hägglunds. Börje Göransson
Vilken rälsbuss?
av Leif B, Wednesday, May 05, 2021, 21:34 (1374 dagar sedan) @ bg
Vad gjorde en motalabuss i Hägglunds fabrik? Hade de något samarbete?
Vilken rälsbuss?
av Kjell Friberg, Wednesday, May 05, 2021, 22:21 (1374 dagar sedan) @ Leif B
Vad gjorde en motalabuss i Hägglunds fabrik? Hade de något samarbete?
I allra högsta grad då Hägglunds tillverkade korgen.
Vilken rälsbuss?
av -RB-, Thursday, May 06, 2021, 00:08 (1374 dagar sedan) @ Leif B
Hägglunds levererade flera korgar till Motalas rälsbussar . Men om Hägglundskorgen skickades till Motala eller Motala Verkstad skickade underredet till Ö-vik vet jag inte .
Och Hägglunds saknade spårförbindelse till efter kriget om jag inte minns fel . Men man kan ju haft ett provkörningsspår inne på verkstaden .
mvh Rolf Berg
Vilken rälsbuss? Mellansel?
av BD, Thursday, May 06, 2021, 05:44 (1374 dagar sedan) @ -RB-
Hägglunds levererade flera korgar till Motalas rälsbussar . Men om Hägglundskorgen skickades till Motala eller Motala Verkstad skickade underredet till Ö-vik vet jag inte .
Och Hägglunds saknade spårförbindelse till efter kriget om jag inte minns fel . Men man kan ju haft ett provkörningsspår inne på verkstaden .mvh Rolf Berg
Kan bilden vara från Hägglunds i Mellansel om den filialen fanns vid aktuell tid?
Vilken rälsbuss? Mellansel?
av Alex, Friday, May 07, 2021, 07:18 (1373 dagar sedan) @ BD
Men i den bifogade länken av många bilder från Hägglunds i Ö-vik så är det aktuella bilden mitt i bland alla. Varför är det inte helt enkelt så att bilden är från Hägglunds i Ö-vik?
Vilken rälsbuss?
av Ola Almquist, Thursday, May 06, 2021, 01:00 (1374 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Sant, det har du rätt i, medan (den iofs svartvita) bilden på UVHJs rälsbuss som finns i SJK 92, "Svenska Rälsbussar" av Arne Hällqvist ger intryck av en mörkare färg, vilket då skulle peka i riktning mot UVHJ. Men det kan från min sida inte bli mer än en spekulation trots allt.
Färgkänsligheten varierade som bekant mellan olika filmtyper och ljusförhållandena varierade också. Här finns en bild på SOEJ-bussen i solsken. Jag hittar inget som motsäger att det skulle kunna vara denna.
/Ola
Vilken rälsbuss?
av Harald, Thursday, May 06, 2021, 11:20 (1374 dagar sedan) @ Ola Almquist
Färgkänsligheten varierade som bekant mellan olika filmtyper och ljusförhållandena varierade också. Här finns en bild på SOEJ-bussen i solsken. Jag hittar inget som motsäger att det skulle kunna vara denna./Ola
På rälsbussen i det första inlägget är listen under fönstren mörkare än resten, vilket den också är på bilden av SOEJ-bussen som du länkar till. På bilderna av UVHJ-bussen är allt lika mörkt. Dessutom ser tyfonen inte likadan ut på UVHJ-bussen som också har vindrutetorkare vid båda fönstren. SOEJ-bussen har liksom bussen i det första inlägget vindrutetorkare bara på vänster sida. Allt talar för att det är SOEJ-bussen.
Vilken rälsbuss?
av K Lemming, Thursday, May 06, 2021, 14:41 (1374 dagar sedan) @ Harald
Färgkänsligheten varierade som bekant mellan olika filmtyper och ljusförhållandena varierade också. Här finns en bild på SOEJ-bussen i solsken. Jag hittar inget som motsäger att det skulle kunna vara denna./Ola
På rälsbussen i det första inlägget är listen under fönstren mörkare än resten, vilket den också är på bilden av SOEJ-bussen som du länkar till. På bilderna av UVHJ-bussen är allt lika mörkt. Dessutom ser tyfonen inte likadan ut på UVHJ-bussen som också har vindrutetorkare vid båda fönstren. SOEJ-bussen har liksom bussen i det första inlägget vindrutetorkare bara på vänster sida. Allt talar för att det är SOEJ-bussen.
Men SOEJ bussen har en metallram (bagageräckesfäste?) nere vid kopplet som inte bussen i startinlägget har men som däremot UVHJ bussen har. Men som du nämner har UVHJ bussen dubbla vindrutetorkare och det har inte SOEJ bussen och listen är mörkare på SOEJ bussen men inte på UVHJ bussen. Kanske så enkelt som att metallramen/bagageräckesfästet tillkommit senare på SOEJ bussen.
Finns det bilder på fler av dessa rälsbussar från andra banor?
Vilken rälsbuss?
av Harald, Thursday, May 06, 2021, 16:29 (1374 dagar sedan) @ K Lemming
Det finns en bild på BJ:s buss också hos Digtalt Museum.
https://digitaltmuseum.se/021018120685/bergslagernas-jarnvagar-bj-yd-3
F.ö. undrar jag vad det för personer som har varit i farten på Digitalt Museum. En massa tunga motorvagnar från bl.a. BJ, DJ och SSnJ kallas rälsbussar. Det gör att man får bläddra sig igenom en massa ovidkommande bilder när man har sökt på "rälsbuss".
Bilden i ursprungsinlägget är ju tagen vid fabriken så balken är väl inte monterad ännu.
Jag hittade också en bild till på UVHJ-bussen i nyskick som styrker att platsen är Vänersborg (för oss som har bott där och känner igen vyn :-) ).
https://digitaltmuseum.se/021018041480/uddevalla-vanersborg-herrljunga-jarnvag-uwhj-ral...
Vilken rälsbuss?
av Göran Kannerby, Thursday, May 06, 2021, 16:34 (1374 dagar sedan) @ Harald
Det finns en bild på BJ:s buss också hos Digtalt Museum.
https://digitaltmuseum.se/021018120685/bergslagernas-jarnvagar-bj-yd-3F.ö. undrar jag vad det för personer som har varit i farten på Digitalt Museum. En massa tunga motorvagnar från bl.a. BJ, DJ och SSnJ kallas rälsbussar. Det gör att man får bläddra sig igenom en massa ovidkommande bilder när man har sökt på "rälsbuss".
Bilden i ursprungsinlägget är ju tagen vid fabriken så balken är väl inte monterad ännu.
Fåkunniga som tror att motorvagn och rälsbuss är synonymer. :-)
Vilken rälsbuss?
av bg, Thursday, May 06, 2021, 18:19 (1373 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Underredena kom till Hägglunds i Gullänget. Etableringen i Mellansel kom långt senare. Hägglunds fick spårförbindelse 1957, så till dess gick alla fordon med trailer till hamnen eller järnvägen. Börje Göransson
Vilken rälsbuss?
av Tågmupp, Friday, May 07, 2021, 10:23 (1373 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Godförmiddag Göran mfl.
Jag får nog hamna i kategorin lite längre ner som "okunnig"...;-)
Men vad är egentligen skillnaden mellan Rälsbuss och Motorvagn? I mitt huvud, som kan bestå av fel ibland, så är en Y1 en Motorvagn och en Y6, en Rälsbuss.
Rätt, fel eller smaksak?
Vilken rälsbuss?
av Sven Bårström, Friday, May 07, 2021, 11:01 (1373 dagar sedan) @ Tågmupp
Vi får väl reda ut det här.
Motorvagn är det äldsta begreppet. Elektriska och dieseldrivna motorvagnar började gå i Sverige omkring sekelskiftet 1900 (utrymme för precisering av den som vill). Principen för dessa var att de hade vanliga skruvkoppel (eller smalspårskoppel) och kunde kopplas i vanliga tåg. De fick mycket snart huvudlittera X, åtminstone inom SJ.
Den ursprungliga rälsbussen är ett lättare fordon som inte kan kopplas till vanliga vagnar. I Sverige får den anses ha introducerats 1932. Den och de följande fick littera Y med släp littera U. Rälsbussfordonen hade enklare koppel som fungerade både som drag- och stötinrättning mellan fordon.
Några enskilda järnvägar hade tidigt andra bussliknande fordon, som ibland kallades bilvagnar eller bilvagnståg. Det var bara ett litet fåtal. SJ har aldrig haft sådana.
Senare, under 60-talet, började man litterera alla dieseldrivna fordon Y och eldrivna X, oavsett vilka andra fordon de kunde gå tillsammans med. Y1 kunde som enda Y-fordon dra alla normalspåriga fordon med vanligt skruvkoppel, medan X9 (f d Y0a2) bara kunde gå i X9-tåg och X16/17 bara kunde gå tillsammans med f d rälsbussläpvagnar. .
Någon gång under 60-talet (gissar jag) försvann begreppet rälsbuss ur nomenklaturen och numera benämns alla liknande fordonssystem motorvagnar/motorvagnståg/motorvagnssätt.
Sven B
Vilken rälsbuss?
av Ola Almquist, Friday, May 07, 2021, 12:06 (1373 dagar sedan) @ Sven Bårström
Vi får väl reda ut det här.
Motorvagn är det äldsta begreppet. Elektriska och dieseldrivna motorvagnar började gå i Sverige omkring sekelskiftet 1900 (utrymme för precisering av den som vill). Principen för dessa var att de hade vanliga skruvkoppel (eller smalspårskoppel) och kunde kopplas i vanliga tåg. De fick mycket snart huvudlittera X, åtminstone inom SJ.
Den ursprungliga rälsbussen är ett lättare fordon som inte kan kopplas till vanliga vagnar. I Sverige får den anses ha introducerats 1932. Den och de följande fick littera Y med släp littera U. Rälsbussfordonen hade enklare koppel som fungerade både som drag- och stötinrättning mellan fordon.
Några enskilda järnvägar hade tidigt andra bussliknande fordon, som ibland kallades bilvagnar eller bilvagnståg. Det var bara ett litet fåtal. SJ har aldrig haft sådana.
Senare, under 60-talet, började man litterera alla dieseldrivna fordon Y och eldrivna X, oavsett vilka andra fordon de kunde gå tillsammans med. Y1 kunde som enda Y-fordon dra alla normalspåriga fordon med vanligt skruvkoppel, medan X9 (f d Y0a2) bara kunde gå i X9-tåg och X16/17 bara kunde gå tillsammans med f d rälsbussläpvagnar. .
Någon gång under 60-talet (gissar jag) försvann begreppet rälsbuss ur nomenklaturen och numera benämns alla liknande fordonssystem motorvagnar/motorvagnståg/motorvagnssätt.
Sven B
Här har Ulf Pålsson skrivit om saken. Begreppet rälsbuss fasades ut 1959 - 1966.
/Ola
BJ`s rälsbuss Yd3
av KnutG, Friday, May 07, 2021, 14:27 (1373 dagar sedan) @ Harald
Hei!
Takk for mange interessante bidrag. :-)
Created by Creative Commons
For meg ser det ut som dette bildet av BJ`s rälsbuss littera Yd3 ,som Harald nevner, er den samme som vi kan se under konstruksjon her:
konstruksjon av Motala rälsbuss
Dette da begge har slike bremsetromler montert utenfor rammen. Det gir jo et uvanlig utseende. (Hvorfor konstruerte man det slik tro?)
Mvh.Knut:-)
BJ`s rälsbuss Yd3
av Harald, Friday, May 07, 2021, 15:06 (1373 dagar sedan) @ KnutG
Antagligen för att man enklare skulle komma åt att byta belägg. På bilar med trumbromsar får man ju ta av hjulen när man ska byta belägg, men att ta av järnvägshjul är inte så lätt.
BJ`s rälsbuss Yd3
av KnutG, Friday, May 07, 2021, 16:02 (1373 dagar sedan) @ Harald
Takk Harald, det høres logisk ut.:-)
Tror du de to bildene viser samme type vogn (Yd3)?
Knut
BJ`s rälsbuss Yd3
av Harald, Friday, May 07, 2021, 16:20 (1373 dagar sedan) @ KnutG
Takk Harald, det høres logisk ut.:-)
Tror du de to bildene viser samme type vogn (Yd3)?
Knut
Enligt rälsbussboken byggde Motala verkstad fyra rälsbussar av den typen med korg från Hägglund och söner, två till Skåne-Småland och två till BJ. Att det är samma typ på de två bilderna är tydligt, men det behöver ju inte vara samma rälsbuss.
BJ`s rälsbuss Yd3
av KnutG, Friday, May 07, 2021, 17:17 (1373 dagar sedan) @ Harald
Takk, da hadde jeg rett i at det er samme type rälsbuss.:-)
Å anvende trommelbremser på rälsbusser/motorvogner istedenfor de tradisjonelle klossbremsene er noe uvanlig. Jeg har ikke sett mange eksempler på det ihvertfall.
Trumbromsar
av Olof W, Friday, May 07, 2021, 21:34 (1372 dagar sedan) @ KnutG
Å anvende trommelbremser på rälsbusser/motorvogner istedenfor de tradisjonelle klossbremsene er noe uvanlig. Jeg har ikke sett mange eksempler på det ihvertfall.
Det hänger samman med ordet buss i rälsbuss. När man har gjort järnvägsfordon med buss och lastbilsdelar så har bromsarna följt med. När trumbromsar var populära på bussar så fanns de också på lätta järnvägsfordon. Till exempel var AEGs tidiga motorvagnar försedda med trumbroms.
Ett annat spår från landsvägsfordon på tidiga motorvagnar är att ha bromsar som verkar på kardanaxeln.
Vänliga hälsnignar
Olof