Tackar - jo, den filmen minns jag väl sedan den första gången sändes ca 1960, och jag har senare köpt den på video. Det är 14.18-tåget Malmö - Simrishamn som var loktåg fram till 27 maj 1961. Tyvärr bodde jag inte i Malmö på den tiden. Man kan tro att det då fanns tillräckligt med YBo6-motorvagnar men det kan ha varit brist på postsläp till dessa, och vidare brukade man på återvägen på kvällen frakta fisk fvb Stockholm. Som nämnts finns både S- och E-lok med och sammansättningen varierar något mellan inspelningsdagarna. Något som förvånar mig är vid ca 9 min vattentagningen till synes mitt på linjen, var då? Behövde ett S-lok normalt ta vatten mellan Malmö och Simrishamn?
Christer Torgersson, Malmö
Det var pt 2603 (Malmö C - Simrishamn 14.18-16.39) och pt 2606 Simrishamn - Malmö C (18.45-21.25). Vid tidtabellskiftet i slutet av maj 1961 ändrades detta så att det lokdragna tåget under en tidtabellsperiod gick Malmö C - Ystad på kvällen för att nästa dag gå Ystad - Tomelilla - Simrishamn - Tomelilla - Ystad - Malmö C. Malmö hade då fått S1-lok och S-lokens reguljära tjänst var slut. Här en av mina första järnvägsbilder som jag tog på Malmö C någon gång 1960 av just S 946 med pt 2603 på spår 10 (precis som i filmen).
Lokförare Dahlberg i hytten enligt uppgift.
Enligt SK november 1960 var det 22 minuter mellan avgångstid Veberöd och Sjöbo, 13 km, vilket tyder på att det var inlagt ett uppehåll för vattentagning i Veberöd sedan tåget avgått från plattform där.
Jag har åkt mycket på lok på f.d. MSJ under 1960- och 1970-talen så jag har skaffat mig viss linjekännedom. Efter att ha sett filmen igen tror jag mig kunna identifiera följande platser (ungefärlig tid in på filmen i minuter och sekunder) men rätta mig gärna om jag har fel.
00:54 S 946 på spår 10 Malmö C.
02:20 Avgång från Malmö C med f.d. posthuset i bakgrunden.
02:34 Tåget passerar under den tidigare Frihamnsviadukten (Krüger & Toll-bron).
03:47 Görslövs kyrka passeras mellan Nordanå - Djurslöv.
04:20 Vy från E-lok?
05:25 Lunds domkyrka syns i fjärran, varför filmen bör vara från strax före ankomst till Dalby.
06:30 Troligen Sjöbo ((ser ut som järnvägshotellet i bakgrunden och kiosken tycker jag mig känna igen).
09:00 Vattentagning precis efter avgång Veberöd (inom stationsgränsen).
11:10 Tåget passerar banvaktsstugan Fåglasång mellan Högestad-Tomelilla.
13:20 Ett S-lok i 1240-serien.