Sommartåg

av Rolf Johansson, Wednesday, June 02, 2021, 20:54 (1273 dagar sedan) @ Åkes

Ja, en fin film. Ingen vanlig järnvägsfotograf åstadkommer något sådant.

Sommartåg

av LYR, Wednesday, June 02, 2021, 20:54 (1273 dagar sedan) @ Åkes

Ja visst är det en underbar film som speglar de minnen vi har av barndomens upplevda tågresor och som vi eftersträvar att geststalta i våra modeller.
/LYR

Sommartåg

av Bo, Wednesday, June 02, 2021, 21:19 (1273 dagar sedan) @ LYR

Vad är det för tågsammansättning?

Sommartåg

av Thomas Tell, Wednesday, June 02, 2021, 22:03 (1273 dagar sedan) @ Bo

Vad är det för tågsammansättning?

Sammansättningen varierar då filmen är sammansatt av många tagningar. Samma litt men olika vagnidivider.
S-lok, Bo15, ABo15, F5, DFo15 och ibland en G-finka. S 946 i första scenen på slutet någon av S 1247-1249. På slutet finns flera tagningar från loket som då är ett E-lok.
/tell

Sommartåg

av Svante W, Thursday, June 03, 2021, 06:49 (1273 dagar sedan) @ Thomas Tell

Även en F1 skymtar i början,(i slutet av tåget)

Svante W

Sommartåg

av Torger, Thursday, June 03, 2021, 10:35 (1273 dagar sedan) @ Åkes

Tackar - jo, den filmen minns jag väl sedan den första gången sändes ca 1960, och jag har senare köpt den på video. Det är 14.18-tåget Malmö - Simrishamn som var loktåg fram till 27 maj 1961. Tyvärr bodde jag inte i Malmö på den tiden. Man kan tro att det då fanns tillräckligt med YBo6-motorvagnar men det kan ha varit brist på postsläp till dessa, och vidare brukade man på återvägen på kvällen frakta fisk fvb Stockholm. Som nämnts finns både S- och E-lok med och sammansättningen varierar något mellan inspelningsdagarna. Något som förvånar mig är vid ca 9 min vattentagningen till synes mitt på linjen, var då? Behövde ett S-lok normalt ta vatten mellan Malmö och Simrishamn?
Christer Torgersson, Malmö

Sommartåg

av Ingemar J, Thursday, June 03, 2021, 15:16 (1272 dagar sedan) @ Torger

Ja, det undrar jag också. Där borde va möjlighet att ta vatten både i Veberöd och Sjöbo. Efter den vattentagningen så passerar tåget Sövdeborgs station. Det äldre par som bor i korsvirkeshuset är min morfars föräldrar. Ni kan tro att jag blev förvånad när jag såg dom.

vattentagning

av mormorsgruvan, Thursday, June 03, 2021, 16:26 (1272 dagar sedan) @ Torger

Fanns det verkligen någon vattenkran ute på linjen mellan Malmö och Simrishamn ?

Sommartåg

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, June 03, 2021, 17:15 (1272 dagar sedan) @ Ingemar J

Ja, det undrar jag också. Där borde va möjlighet att ta vatten både i Veberöd och Sjöbo. Efter den vattentagningen så passerar tåget Sövdeborgs station. Det äldre par som bor i korsvirkeshuset är min morfars föräldrar. Ni kan tro att jag blev förvånad när jag såg dom.

Vattentagning kunde ske i Dalby, Veberöd, Sjöbo och nog också i Tomelilla förutom i Malmö och Simrishamn. I Veberöd fanns ett vattentorn och vid sidan av den en vattenkastare och dessa anordningar fanns inom stationsområdet men en liten bit öster om stationshuset, varför det kan se ut som det är på linjen. Det måste vara där som tåget i filmen tog vatten. Här en bild av vattentorn och vattenkastare som jag tog 11 juni 1965. Stationshuset ligger till vänster en bit bort och Simrishamn är åt höger i bild. Borta sedan flera år. Stationshuset inrymmer idag förskola men spår och plattformar finns kvar framför stationshuset.
[image]

Sommartåg

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, June 03, 2021, 18:31 (1272 dagar sedan) @ Torger

Tackar - jo, den filmen minns jag väl sedan den första gången sändes ca 1960, och jag har senare köpt den på video. Det är 14.18-tåget Malmö - Simrishamn som var loktåg fram till 27 maj 1961. Tyvärr bodde jag inte i Malmö på den tiden. Man kan tro att det då fanns tillräckligt med YBo6-motorvagnar men det kan ha varit brist på postsläp till dessa, och vidare brukade man på återvägen på kvällen frakta fisk fvb Stockholm. Som nämnts finns både S- och E-lok med och sammansättningen varierar något mellan inspelningsdagarna. Något som förvånar mig är vid ca 9 min vattentagningen till synes mitt på linjen, var då? Behövde ett S-lok normalt ta vatten mellan Malmö och Simrishamn?
Christer Torgersson, Malmö

Det var pt 2603 (Malmö C - Simrishamn 14.18-16.39) och pt 2606 Simrishamn - Malmö C (18.45-21.25). Vid tidtabellskiftet i slutet av maj 1961 ändrades detta så att det lokdragna tåget under en tidtabellsperiod gick Malmö C - Ystad på kvällen för att nästa dag gå Ystad - Tomelilla - Simrishamn - Tomelilla - Ystad - Malmö C. Malmö hade då fått S1-lok och S-lokens reguljära tjänst var slut. Här en av mina första järnvägsbilder som jag tog på Malmö C någon gång 1960 av just S 946 med pt 2603 på spår 10 (precis som i filmen).
[image]
Lokförare Dahlberg i hytten enligt uppgift.
Enligt SK november 1960 var det 22 minuter mellan avgångstid Veberöd och Sjöbo, 13 km, vilket tyder på att det var inlagt ett uppehåll för vattentagning i Veberöd sedan tåget avgått från plattform där.
Jag har åkt mycket på lok på f.d. MSJ under 1960- och 1970-talen så jag har skaffat mig viss linjekännedom. Efter att ha sett filmen igen tror jag mig kunna identifiera följande platser (ungefärlig tid in på filmen i minuter och sekunder) men rätta mig gärna om jag har fel.
00:54 S 946 på spår 10 Malmö C.
02:20 Avgång från Malmö C med f.d. posthuset i bakgrunden.
02:34 Tåget passerar under den tidigare Frihamnsviadukten (Krüger & Toll-bron).
03:47 Görslövs kyrka passeras mellan Nordanå - Djurslöv.
04:20 Vy från E-lok?
05:25 Lunds domkyrka syns i fjärran, varför filmen bör vara från strax före ankomst till Dalby.
06:30 Troligen Sjöbo ((ser ut som järnvägshotellet i bakgrunden och kiosken tycker jag mig känna igen).
09:00 Vattentagning precis efter avgång Veberöd (inom stationsgränsen).
11:10 Tåget passerar banvaktsstugan Fåglasång mellan Högestad-Tomelilla.
13:20 Ett S-lok i 1240-serien.

Sommartåg

av Ingemar J, Thursday, June 03, 2021, 20:12 (1272 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

06:30 Jag är tveksam till Sjöbo. Visst liknar det Sjöbo, men var inte ställverket placerat vid stationen?

Sommartåg

av Stig Lagergren, Thursday, June 03, 2021, 20:30 (1272 dagar sedan) @ Svante W

Även en F1 skymtar i början,(i slutet av tåget)

Svante W

Som sagt ganska många tagningar. Vid ett par tillfällen går två B3 först, Bo15 är inte samma hela tiden och sista vagnen är Ge, G eller F1. I något fall är DFo15 sist.
Och gossen tjuvåker tydligen sista biten. Han har biljett till Veberöd.

Sommartåg

av Jan-Anders Wihrén, Friday, June 04, 2021, 13:09 (1271 dagar sedan) @ Ingemar J

06:30 Jag är tveksam till Sjöbo. Visst liknar det Sjöbo, men var inte ställverket placerat vid stationen?

JO, det har du rätt i. Men frågan är då vilken station det är fråga om.

Sommartåg

av Jan-Anders Wihrén, Friday, June 04, 2021, 16:44 (1271 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

JO, det har du rätt i. Men frågan är då vilken station det är fråga om.

I Gärsnäs var ställverket placerat som på bilden och jag tror också att kiosken stod på den sidan stationshuset. Men i så fall är tåget på väg mot Malmö. Plattformsskyltningen, som skymtar förbi, har en skylt till vänster med Simrishamn och en till höger med Malmö C men det ser ut som att tåget avgår från spåret till vänster. Så jag får inte riktigt ihop det ändå.