Signaler på sidotågspår i B 1957 (Signaler/säkerhet)

av Lennart Fransson, Saturday, June 19, 2021, 17:20 (1324 dagar sedan) @ daniel

Plausibelt. Men det förklarar inte varför man på manöverpanelen använder symbolerna för kombinerade signaler (HDS eller HSDS); Björnlundor har, precis som 59:or, gröna låspilar i spårlinjerna, så om mellansignalen bara är en växlingsdvärg skulle det räcka med låspilarna - ljusöppningen för indikering av signalering mot tåg vore obehövlig.


Man betraktade inte dem som växlingsdvärgsignaler utan mellansignaler (med dagens termer) i form av dvärgsignaler med 4 vita ljusöppningar. De visade nog normalt "snett höger", "stopp" vid motriktad infartstågväg och "lodrät" vid medriktad utfartstågväg.

Jag har (som jag nämnde, men inte utvecklade något vidare) tjänstgjort som tkl på flera Skruv-ställverk och tre Björnlunda (med huvudsignaler) . Allt mellan 1987 och 2016. Där denna indikering förekom och det var dvärgsignaler betydde grönt=lodrätt, rött=stopp och båda samtidigt=snett höger i dvärgsignal. Det förekom varianten att "snett höger" var automatiskt (som du beskriver), eller kunde eller måsre ges/tas tillbaka med ställare/strömbrytare i panelen eller på väggen. Jag har stött på minst tre olika hanteringar. Detta är skrivet ur ett tkl-perspektiv, olika kopplingar mm har jag inte någon kunskap om. Och under den tiden var det alltid en S-tavla i kombination med dvärgsignalen.


Hela tråden: