T-Ford? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Staffan Eriksson, Tuesday, July 27, 2021, 23:01 (1391 dagar sedan)

Bild från trakten av Bokktion norr om Storuman. Bild från Digitalt Arkiv.

[img]images/uploaded/2021072720411461006f6a1c684.jpg[/img]


Bättre bild på länken.
[link=JvmKDAE00202.jpg]JvmKDAE00202.jpg[/link]

Fordonet märkt SJ 80. Nån som vet mer om detta fordon.

Här blir det helt klart lastning på linjen.

Jag vet också att under kriget lastade SJ ved i trakten av Bokktion, då också på linjen.
Jag antar att man använde öppna vagnar men vilken typ av ved köpte man? Halvmeters kluven björk? En sån lastad vagn gick sen närmast det vedeldade loket. Ibland var två lämpare med på tåget. Då borde de fått åka i konduktörsvagnen och lämpat vid behov vid uppehållen.
Drygt jobb att kasta klabbar!

T-Ford?

av Paul Decauville, Wednesday, July 28, 2021, 00:03 (1391 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Bild från trakten av Bokktion norr om Storuman. Bild från Digitalt Arkiv.

[img]images/uploaded/2021072720411461006f6a1c684.jpg[/img]


Bättre bild på länken.
[link=JvmKDAE00202.jpg]JvmKDAE00202.jpg[/link]

Fordonet märkt SJ 80. Nån som vet mer om detta fordon.

Borde i grunden vara en Åtvidabergsdressin.

T-Ford?

av LOK, Wednesday, July 28, 2021, 11:14 (1390 dagar sedan) @ Paul Decauville

SJs verkstad på Liljeholmen, och andra, exempelvis Hilding Carlsson, lät modernisera åtskilliga dressiner på 1920- och 1930-talet. Flera fick då motor och motorhuv/kylare från bland annat T-Ford, men också enstaka från Volvo och Chevrolet. Denna, nummer 80, kan mycket väl från början vara byggd av Åtvidaberg, motorhuven och kylaren är utan tvekan från T-Ford.

[x]
[*]