Lokomotordraget persontåg (Järnväg allmänt)

av Peter A, Wednesday, August 18, 2021, 15:05 (1304 dagar sedan)

Jag började fundera över hur ofta det har förekommit lokomotordragna persontåg/blandat tåg i Sverige. Själv kommer jag på rak arm på följande:

Ronneby-Johannishus (Z43 + 2-axlig personvagn i skoltåg)
Eksjö-Österbymo (Z4p + blandat tåg)
Bergsjö-Harmånger (Z4p + Blandat tåg)

Har det förekommit på fler platser? Fyll gärna på listan.

Gränsdragning: I denna diskussion avser jag ordinarie sammansättning och inte tillfälliga lösningar. Inte heller behöver vi räkna samtliga linjer som trafikerats av lokomotor med kombinerad resgods/personvagn som personalvagn i godstågen.

/Peter

Lokomotordraget persontåg

av Överkörmästaren, Wednesday, August 18, 2021, 15:34 (1304 dagar sedan) @ Peter A

Jag började fundera över hur ofta det har förekommit lokomotordragna persontåg/blandat tåg i Sverige. Själv kommer jag på rak arm på följande:

Gränsdragning: I denna diskussion avser jag ordinarie sammansättning och inte tillfälliga lösningar. Inte heller behöver vi räkna samtliga linjer som trafikerats av lokomotor med kombinerad resgods/personvagn som personalvagn i godstågen.

/Peter

På malmköpingsbanan ska det ha gått Za med gods- och personvagn i samma tåg.

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, August 18, 2021, 15:36 (1304 dagar sedan) @ Överkörmästaren

/Peter

Bålsta-Enköping på SWB.

(Eller var det ett litet diesellok som drog?)

/TKO

av Ola Almquist, Wednesday, August 18, 2021, 16:33 (1304 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

/Peter

Bålsta-Enköping på SWB.

/TKO

Var det möjligen SWB Zö? Eller var det på EHRJ de användes?

/Ola

av Jan Frelin, Wednesday, August 18, 2021, 20:18 (1304 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bålsta-Enköping på SWB.

/TKO

/Ola

Zö var inköpt för ändamålet, tror att det framgår i boken om SWB rullande material.

av Thomas K Ohlsson, Thursday, August 19, 2021, 11:37 (1303 dagar sedan) @ Jan Frelin

Bålsta-Enköping på SWB.

/TKO

/Ola

Zö var inköpt för ändamålet, tror att det framgår i boken om SWB rullande material.

Jo det är från den boken jag fått uppgiften - men jag var lite osäker för jag har inte boken tillgänglig just nu.

Huvuduppgiften för lokomotorn var nog inte att dra "arbetartågen" Bålsta-Enköping utan snarare växling i Enköping, persontrafiken var en meranvändning.

/TKO

av Granis, Wednesday, August 18, 2021, 15:40 (1304 dagar sedan) @ Peter A

På Gotland gick det tidvis Z4p-dragna persontåg, f f a på "sidobanorna" till Slite och Klintehamn/ Hablingbo. Vill minnas att en del av dessa var "rena" persontåg, d v s inte blandade med godsvagnar då. Eller vad säger Ante II?

/ L G :-)

av Stefan Isaksson, Wednesday, August 18, 2021, 19:58 (1304 dagar sedan) @ Granis

Om jag förstått rätt så körde Gotlandsbanorna, inklusive huvudbanan normalt rälsbussar på 50-talet.
Men de stora resdagarna räckte inte rälsbussarna utan då fick loktåg tillgripas i vissa tåg.
Detta gällde vad jag förstår även sedan alla ånglok flyttats till fastlandet och då var det lokomotor som gällde.

Jag slog i den enda graf jag har - tdt 150 - som inte är perfekt eftersom ångloken fanns kvar då men här är ett exempel:

Under sommaren gick

1y vardagar från Visby 8:50 till Bursvik 10:55 med anslutning till Slite och Hablingbo i Roma

Sön- och helgdagar gick istället 101 från Visby samma tid till Bursvik 11:30. En del av tiden verkar förlorats i ett längre uppehåll i Roma, oklart varför.

Söndagar utgick dessutom tåget till Hablingbo, 41y från Visby istället för Roma. Tåget avgick då från Visby 9:00 Mellan Barligbo och Roma tycks den gått som följetåg till 101. Det går inte att utläsa ur grafen, men antagligen gick 41 tågsätt kopplat i tåg 1 Visby - Roma vardagar.

Under vintern var tåg 1y dagligt och 101 gick inte.

av Anders Jansson, Wednesday, August 18, 2021, 15:55 (1304 dagar sedan) @ Peter A

1953: Tåg 230-219 Kalmar–Kåremo vardagar och tåg 230-229 Kalmar–Sandbäckshult SoH.
1956: Tåg 2820-2821 och 2822-2823 Karlshamn–Svängsta.

av Torbjörn Mårtensson, Wednesday, August 18, 2021, 16:24 (1304 dagar sedan) @ Anders Jansson

TÅg 1555 Ramnäs-Kolbäck åtminstone 1959.

av Legion44, Wednesday, August 18, 2021, 19:37 (1304 dagar sedan) @ Anders Jansson

En fråga om det sistnämnda tåget Karlshamn -Svängsta. Jag hänger inte med där,fanns det inte ett lokalgodståg med Bft-vagn som gick Karlshamn-Vislanda och åter t.o.m tidtabellskiftet 1966? Vad handlade tågrörelsen Karlshamn-Svängsta om? Inte skoltåget eller?

av Anders Jansson, Wednesday, August 18, 2021, 20:11 (1304 dagar sedan) @ Legion44

En fråga om det sistnämnda tåget Karlshamn -Svängsta. Jag hänger inte med där,fanns det inte ett lokalgodståg med Bft-vagn som gick Karlshamn-Vislanda och åter t.o.m tidtabellskiftet 1966? Vad handlade tågrörelsen Karlshamn-Svängsta om? Inte skoltåget eller?

Arbetartåg för personal till Svängstas båda stora industrier: Facit-Halda och ABU.

av Legion44, Wednesday, August 18, 2021, 20:26 (1304 dagar sedan) @ Anders Jansson

Ok spännande! Tack för klargörandet! Har du någon uppfattning om tågsammansättning?

av Peter A, Thursday, August 19, 2021, 11:03 (1303 dagar sedan) @ Legion44

Spännande. Då kan man ju lägga till arbetartåget mellan Braås och Böksholm, med brukets egen Z4p och någon fd Cp-vagn.

av Björn Arvidsson, Thursday, August 19, 2021, 12:42 (1303 dagar sedan) @ Peter A

Spännande. Då kan man ju lägga till arbetartåget mellan Braås och Böksholm, med brukets egen Z4p och någon fd Cp-vagn.

Vagnen i fråga var NÖJ AC/C 26 senare SJ Cp 433.
Både vagn och lokomotor finns bevarade hos AGJ.
Lokomotorn är under renovering och vagnen står ganska långt fram i renoveringskön av vad jag hört från insatta personer

av Peter A, Thursday, August 19, 2021, 15:07 (1303 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Lokomotorn är under renovering och vagnen står ganska långt fram i renoveringskön av vad jag hört från insatta personer

Tack för kompletteringen. Kul att även vagnen finns bevarad. Den kanske följde med i samma gåva som loket?

av Björn Arvidsson, Thursday, August 19, 2021, 15:12 (1303 dagar sedan) @ Peter A

Tack för kompletteringen. Kul att även vagnen finns bevarad. Den kanske följde med i samma gåva som loket?

Nä vagnen kom tidigare än lokomotorn till AGJ

av Björn Arvidsson, Friday, August 20, 2021, 22:06 (1302 dagar sedan) @ Peter A

Skulle vara trevligt att se någon bild på Böksholm Z4p dragande på arbetartåget

av Ola Almquist, Saturday, August 21, 2021, 01:16 (1301 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Skulle vara trevligt att se någon bild på Böksholm Z4p dragande på arbetartåget

Det finns en bild på sidan 71 i boken Lennarts järnvägsbilder. Det vore dock trevligt att få se fler.

av Olof W, Wednesday, August 18, 2021, 16:55 (1304 dagar sedan) @ Peter A

Enligt "Historik över den rullande materieln vid SWB" (SJK bok 8) så skall lokomotorerna 1 och 2 ha fått elektrisk kraftöverföring för att kunna användas i vissa persontåg. Bland annat Enköping - Bålsta - Enköping.

I boken finns också en bild på sidan 175 med lokomotor framför ett persontåg med tio axlar.

/Olof

av Johan P, Wednesday, August 18, 2021, 17:46 (1304 dagar sedan) @ Peter A

Man tänker ju spontant att det borde använts ganska mycket vid tågfärjorna men det kanske inte trådstartaren menade.

av Jim Hansson, Thursday, August 19, 2021, 18:31 (1303 dagar sedan) @ Johan P

Man tänker ju spontant att det borde använts ganska mycket vid tågfärjorna men det kanske inte trådstartaren menade.

Nja, det är ju inte tåg utan växling.
Jim

av Lennart Petersen, Friday, August 20, 2021, 17:23 (1302 dagar sedan) @ Jim Hansson

Jim

Men Helsingborg C-Helsingborg F då ? Förekom det att de få ´persontågen drogs av lokomotor ?

av Överkörmästaren, Friday, August 20, 2021, 19:49 (1302 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jim

Men Helsingborg C-Helsingborg F då ? Förekom det att de få ´persontågen drogs av lokomotor ?

Typiskt sett var det väl V4 där, men i den här tråden förekommer åtminstone bilder som visar en Z66 farligt nära gatan!

av Kjell Friberg, Friday, August 20, 2021, 21:06 (1302 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När jag åkte där en sommarnatt 1967 var det Z43 som drog vagnarna Malmö - Göteborg genom Helsingborg.

av K Lemming, Saturday, August 21, 2021, 01:44 (1301 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Gick dom som tåg? Eller gick dom som växling?

När det drogs godsvagnar på sträckan vill jag minnas att vad jag hört att dessa drag gick som växling.

av Lennart Petersen, Saturday, August 21, 2021, 04:59 (1301 dagar sedan) @ K Lemming

När det drogs godsvagnar på sträckan vill jag minnas att vad jag hört att dessa drag gick som växling.

Från en tidigare diskussion i ämnet så gick åtminstone resandetågen som tågrörelse.
I tidtabell 6/7 1974 hittar jag S468 som är annonserat med uppehåll både på C och F.

av Jim Hansson, Saturday, August 21, 2021, 19:53 (1301 dagar sedan) @ K Lemming

De gick genom hela historien som tåg. Med åren dock med fler och fler undantag från säo. Något annat vore inte möjligt då stationerna inte låg intill varandra utan med några hundra meter linje emellan. Tågen hade under de sista åren nummer i 60 000-serien och allt reglerades i en årligen utkommande regional föreskrift.
Jim
Då lokförare i Helsingborg och körde dessa tåg från 1983 till slutet.

av K Lemming, Sunday, August 22, 2021, 15:00 (1300 dagar sedan) @ Jim Hansson

De gick genom hela historien som tåg. Med åren dock med fler och fler undantag från säo. Något annat vore inte möjligt då stationerna inte låg intill varandra utan med några hundra meter linje emellan. Tågen hade under de sista åren nummer i 60 000-serien och allt reglerades i en årligen utkommande regional föreskrift.
Jim

Där ser man, man lär sig alltid något nytt. Att där var en sträcka linje mellan stationerna var nytt för mig, har alltid trott att stationerna låg intill varandra. Jag har knappt upplevt den trafiken, jag var barn dom sista åren den pågick och när familjen ibland åkte ner till Danmark åkte vi via Helsingborg och då slumpade det sig ibland att där kom en fordonsrörelse mellan C och F.

av Lennart Petersen, Sunday, August 22, 2021, 17:27 (1300 dagar sedan) @ K Lemming

Jim

Där ser man, man lär sig alltid något nytt. Att där var en sträcka linje mellan stationerna var nytt för mig, har alltid trott att stationerna låg intill varandra. Jag har knappt upplevt den trafiken, jag var barn dom sista åren den pågick och när familjen ibland åkte ner till Danmark åkte vi via Helsingborg och då slumpade det sig ibland att där kom en fordonsrörelse mellan C och F.

Det var ju inte många resandetåg som gick den vägen, på slutet var det nattåget Malmö-Göteborg-Oslo som gick så,och på F kopplades det med vagnar från Köpenhamn.

av Klas Blomberg, Wednesday, August 18, 2021, 17:48 (1304 dagar sedan) @ Peter A

Tycker mig minnas en bild från NBJ med stutar som drar ett persontåg

av Anders Wejryd, Wednesday, August 18, 2021, 18:32 (1304 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Sommaren 1954 eller 55 har jag åkt "stutdraget" persontåg Ervalla - Nora stad.

av Arne Hällqvist, Wednesday, August 18, 2021, 21:08 (1304 dagar sedan) @ Peter A

Karlskrona-Torsås juli 1952-januari 1955 och gällde följande tåg:
2871 Torsås-Karlskrona (ank vid 7.30-tiden) vardagar (d v s måndag-lördag).
2882 Karlskrona (13-tiden)-Torsås vardag före helgdag (d v s lördag).
2884 Karlskrona (17-tiden)-Torsås vardag utom dag före helgdag (d v s måndag-fredag).
2873 Torsås-Karlskrona och 2876 Karlskrona-Torsås sön- och helgdagskvällar.
Tågsammansättning enl sammansättningsplan från 1953: Z4t+Ft+CFot+Cot+Ct, från lördag eftermiddag till måndag morgon ytterligare en Ct. Före juli 1952 var tågen ångloksdragna.

av Besc, Thursday, August 19, 2021, 11:59 (1303 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

2884 Karlskrona (17-tiden)-Torsås vardag utom dag före helgdag (d v s måndag-fredag).
Tågsammansättning enl sammansättningsplan från 1953 : Z4t+Ft+CFot+Cot+Ct, från lördag eftermiddag till måndag morgon ytterligare en Ct. Före juli 1952 var tågen ångloksdragna.

Mycket intressant Arne, tack!

av Besc, Saturday, August 21, 2021, 13:29 (1301 dagar sedan) @ Besc

Tågsammansättning enl sammansättningsplan från 1953 : Z4t+Ft+CFot+Cot+Ct, från lördag eftermiddag till måndag morgon ytterligare en Ct. Före juli 1952 var tågen ångloksdragna.

Mycket intressant Arne, tack!

Vid närmare titt i SvK för sommaren 1952, noterar jag att tågen 2873 och 2876 möttes i Lösen (obevakad, paragraf 100 möte) på söndagskvällarna! Det behövdes m a o två tågsätt, men då var ju BKB fortfarande smalspårigt, så då kunde fordonen rulla även där.

av Stefan Olsson, Thursday, August 19, 2021, 12:35 (1303 dagar sedan) @ Peter A

Lägger litet otippat till DONJs persontåg på sträckan Lilla Björnmossen-Jädraås, de sista åren.

Tågen gick emellanåt med vad som brukar kallas DONJ-diesel, dvs ett av Faluloken. Dessa var pga hästkraftantalet klassade som lokomotorer för att förbilliga driften, föraren behövde inte vara lokförare.

En byråkratisk abrovink...

av Lennart Petersen, Thursday, August 19, 2021, 17:16 (1303 dagar sedan) @ Peter A

/Peter

Godståget Halmstad-Vislanda med BFt upplåten för resande och lokalt annonserad .
Uppskattat i Bolmen för att resa till Ljungby och handla och sedan tillbaks med rälsbussen.

av Nils-Eric Sääf, Thursday, August 19, 2021, 20:33 (1303 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Norrgående Lgt Åvg till Nh tog ofta med resande till Bersbo, Lakvik och Björsäter. Så också den 23/12 1958 då en ung lycklig Sääf:s pojk varit i Linköping och kört upp för bil. Nu väntade 2 långa veckor innan kortet kom på posten.Lyckligast i Lakvik.

av Klas Blomberg, Friday, August 20, 2021, 09:22 (1302 dagar sedan) @ Peter A

Hur är det med Malung-Särna? Den märkliga lilla postvagnen med några enstaka sittplatser bör väl ha dragits av en lokomotor

av Peter A, Friday, August 20, 2021, 11:33 (1302 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Men var det persontåg eller godståg med personalutrymme?

av Lennart Petersen, Friday, August 20, 2021, 17:20 (1302 dagar sedan) @ Peter A

Men även godståg kunde vara upplåtet för resande. Ofta stod de inte i kommunickan utan var likalt annonserade med förbehåll att de kunde ställas in utan annonsering.

av Ola Almquist, Saturday, August 21, 2021, 01:43 (1301 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men även godståg kunde vara upplåtet för resande. Ofta stod de inte i kommunickan utan var likalt annonserade med förbehåll att de kunde ställas in utan annonsering.

Om trafiken Mönsterås - Fagerhult (och en del annat) har det skrivits här, här och här. Där gick det dessutom Fp + Cp till 1954. Å andra sidan kanske det förekom på fler ställen innan antalet BFp (motsvarande) utökades.