Vattentornen i Läggesta och Stålboga 1965, 2 bilder (Byggnad)

av Ulfe, Saturday, September 18, 2021, 08:32 (1085 dagar sedan)

Bilderna tagna från sista vagnen under en resa mellan Södertälje och Eskilstuna.

[image]

[image]

Vattentornen i Läggesta och Stålboga 1965, 2 bilder

av Micke K, Saturday, September 18, 2021, 13:43 (1085 dagar sedan) @ Ulfe

Läggesta bilden: Här har Bergåsa hållplats kommit med på bilden (bakom stolpar). Jag har aldrig sett någon bild på denna tidigare. Hållplatsen togs nog bort kort efter fototillfället, helt enkelt för att tåget som den var avsedd för inte längre fanns kvar. Det var alltså Enok som gick till Bergåsa och Hedlandet med arbetspendlare från Mariefred.Växeln in till Sanetta/senare SanPoint har inte byggts ännu när foto togs.
Tack!

Vattentornen i Läggesta och Stålboga 1965, 2 bilder

av Ulfe, Saturday, September 18, 2021, 15:03 (1085 dagar sedan) @ Micke K

Läggesta bilden: Här har Bergåsa hållplats kommit med på bilden (bakom stolpar). Jag har aldrig sett någon bild på denna tidigare. Hållplatsen togs nog bort kort efter fototillfället, helt enkelt för att tåget som den var avsedd för inte längre fanns kvar. Det var alltså Enok som gick till Bergåsa och Hedlandet med arbetspendlare från Mariefred.Växeln in till Sanetta/senare SanPoint har inte byggts ännu när foto togs.
Tack!

Tack för svar, det hade jag ingen aning om att det fanns en hållplats där.
Här en delförstoring.

[image]

Vattentornen i Läggesta och Stålboga 1965, 2 bilder

av K Lemming, Saturday, September 18, 2021, 16:34 (1084 dagar sedan) @ Ulfe

Bilderna tagna från sista vagnen under en resa mellan Södertälje och Eskilstuna.

[image]

Var ligger Läggesta station i förhållande till fotoplatsen? Hållplatsen Bergåsa som nämns att man ser på bilden verkar ligga väldigt nära Läggesta om vattentornet tillhör Läggesta.

[image]

Underbar miljöbild, som jag saknar när stationsmiljöerna kunde se ut så här, jag hann uppleva dom sista åren innan dom stora moderniseringarna drog igång, dagens järnvägsmiljöer är väldigt "sterila" och utan charm och skönhet där grått oftast är den genomgående färgen i det mesta av miljön, men så klart är modernisering och upprustning ett måste och en naturlig del av järnvägens utvecklig. Visst passerar man ju förstås fd stationer där spår av det gamla finns kvar, men då är det numera näst intill alltid spårsanerat med bara linjespår genom den fd stationen, stationshuset finns kanske kvar, ofta förfallet eller åtminstonde igenbommat/tomt, i bästa fall privatbostad eller med någon verksamhet inrymd. Ibland får man gå in på sidan för möte på någon fd station men oftast är dom enda spåren av en fd bangård att bryggorna står kvar, bangårdar på mindre orter/stationer blir bara färre och färre.

Spåret som viker av in mellan dressinbod och vattentorn, leder det en vändskiva inne i grönskan och fanns där lokstall tidigare isf?

Kan det vara en SJ tjänstebil man ser längre bort i bild? Ser ut att möjligen kunna vara en VW buss?

Vattentornen i Läggesta och Stålboga 1965, 2 bilder

av Ulfe, Saturday, September 18, 2021, 16:58 (1084 dagar sedan) @ K Lemming

Läggesta är bakom fotografen, bilden är tagen mot Södertäljehållet. Placeringen av tornet en bit från stationen antar jag beror på att de använde sjövatten?
Länk till kartbild där man ser bron och vattentornet till höger och Läggesta till vänster där spåret mot Mariefred syns. På bilden har schaktarbeten för Sanetta påbörjats.
https://kartbild.com/#17/59.24628/17.18330/0x1d

Vattentornen i Läggesta och Stålboga 1965, 2 bilder

av Bengt Löfgren, Saturday, September 18, 2021, 17:02 (1084 dagar sedan) @ K Lemming

Spåret som viker av in mellan dressinbod och vattentorn, leder det en vändskiva inne i grönskan och fanns där lokstall tidigare isf?

Visst fanns det en vändskiva:

Ekeving