Egendomlig X4 eller Ubx4? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Ahlström, Wednesday, September 22, 2021, 18:54 (1321 dagar sedan)

I nummer 2 2021 av den utomordentligt trevliga föreningstidskriften Motorvagnen återfinns på omslaget en bild, som visas nedan efter medgivande av Svenska Motorvagnsklubben (fotograf Göran Engström), tagen i Malmö i augusti 1969.
[image]

Vad som syns är två motor- och/eller manövervagnar ur X4 familjen. Det är den bortre som är mest intressant. Tittar man närmre så saknar den toppstrålkastare.
[image]

Ingen av de tio motorvagnarna eller sex manövervagnarna (ur andra serien med raka fronter, se leveransfoto KAFM00323) tycks ha levererats utan toppstrålkastare, först trodde jag det var en synvilla men - det saknas toppstrålkastare! Lite långsökt men kan det varit så att ett fordon reparerats efter skada och därmed topplyktan tagits bort?

Är det en motorvagn (nr 206-215) eller en manövervagn (3780-3785), och i så fall vilken individ? Och så frågan; Varför saknas toppstrålkastaren?

Slutligen kan tidskriften Motorvagnen rekommenderas för alla dess intressanta artiklar.

Ola Ahlström
Malmö

Egendomlig X4 eller Ubx4?

av K Lemming, Wednesday, September 22, 2021, 19:04 (1321 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I nummer 2 2021 av den utomordentligt trevliga föreningstidskriften Motorvagnen återfinns på omslaget en bild, som visas nedan efter medgivande av Svenska Motorvagnsklubben (fotograf Göran Engström), tagen i Malmö i augusti 1969.
[image]

Vad som syns är två motor- och/eller manövervagnar ur X4 familjen. Det är den bortre som är mest intressant. Tittar man närmre så saknar den toppstrålkastare.
[image]

Ingen av de tio motorvagnarna eller sex manövervagnarna (ur andra serien med raka fronter, se leveransfoto KAFM00323) tycks ha levererats utan toppstrålkastare, först trodde jag det var en synvilla men - det saknas toppstrålkastare! Lite långsökt men kan det varit så att ett fordon reparerats efter skada och därmed topplyktan tagits bort?

Är det en motorvagn (nr 206-215) eller en manövervagn (3780-3785), och i så fall vilken individ? Och så frågan; Varför saknas toppstrålkastaren?

Slutligen kan tidskriften Motorvagnen rekommenderas för alla dess intressanta artiklar.

Ola Ahlström
Malmö

Det kan mycket väl vara så att slutlyktan i toppen slopats vid någon revision. Den har ju fått nyare typ av sidomonterade slutsignaler på korgsidan.

Tilägg: Byggdes det motorvagnar också med raka korgändar? Var det inte bara manövervagnar som fick det, eller? Isf är det manövervagnar på bilden.

av Ola Ahlström, Wednesday, September 22, 2021, 19:31 (1321 dagar sedan) @ K Lemming

Det kan mycket väl vara så att slutlyktan i toppen slopats vid någon revision. Den har ju fått nyare typ av sidomonterade slutsignaler på korgsidan.

Tilägg: Byggdes det motorvagnar också med raka korgändar? Var det inte bara manövervagnar som fick det, eller? Isf är det manövervagnar på bilden.

Tänkte fel när jag skrev inlägget, raka gavlar innebär endast manövervagnar ur andra serien. Detta innebär att det är två manövervagnar ur serien 3780-3785 på bilden. Så till det här med "toppstrålkastare". Såväl de motor- som manövervagnar ur Xoa4 serien hade den mindre typen av "toppstrålkastare". Tittar man så på leveransbilden av manövervagn 3783 så syns förutom "toppstrålkastaren" även en lite sidomonterad "slutsignal", troligen en äldre variant än den som syns på bilden från 1969 i Motorvagnen. Från och till förkommer diskussioner om att en "toppstrålkastare" egentligen är en "slutsignal", kan det varit som med X4 familjen? Men i så fall, varför fanns det då vid leverans en mindre sidomonterad slutsignal?

Ola Ahlström
Malmö

av Arne Hällqvist, Wednesday, September 22, 2021, 20:27 (1321 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I maskinbyråns arkiv finns en skrivelse daterad 410326 om att SJ av ASEA beställde montering av två sidoplacerade signallyktor per vagnsände jämte blinkrelä på Xoa4. I en annan skrivelse daterad 420423 anges att samma arbete ska utföras på manövervagnarna.

Egendomlig Xoa4 eller Box4

av K Lemming, Wednesday, September 22, 2021, 21:00 (1321 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tänkte fel när jag skrev inlägget, raka gavlar innebär endast manövervagnar ur andra serien. Detta innebär att det är två manövervagnar ur serien 3780-3785 på bilden. Så till det här med "toppstrålkastare". Såväl de motor- som manövervagnar ur Xoa4 serien hade den mindre typen av "toppstrålkastare". Tittar man så på leveransbilden av manövervagn 3783 så syns förutom "toppstrålkastaren" även en lite sidomonterad "slutsignal", troligen en äldre variant än den som syns på bilden från 1969 i Motorvagnen. Från och till förkommer diskussioner om att en "toppstrålkastare" egentligen är en "slutsignal", kan det varit som med X4 familjen? Men i så fall, varför fanns det då vid leverans en mindre sidomonterad slutsignal?

Ola Ahlström
Malmö

Lyckas inte hitta bilden KAFM00323 du refererar till i första inlägget, inga träffar i Järnvägsmuseet. Hittar inte heller leveransbilden på 3783. Provade att söka på Xoa4 men då var det 0 träffar. Sökte även på manövervagnslittera men konstigt nog 0 träffar då också. Littera Ubx4 har dom aldrig haft, litteran var, Cox4, Box4, UB4X, om dom blev märkta med UB4X vet jag inte, dom slopades ju nära inpå litterareformen.

Jag har tittat igen dom 35 bilder jag har på motorvagnstypen och samtliga har enbart en liten "strålkastare" på toppen, på vissa av färgbilderna ser glaset rödaktigt ut i topplyktan och på inga av bilderna ser man några spår av någon reflektor som i dom nedre lyktorna. Tyvärr är det inte mina bilder utan insamlade från nätet så jag kan inte dela dom.

av Anders Sandgren, Wednesday, September 22, 2021, 21:18 (1321 dagar sedan) @ K Lemming

Ola Ahlström
Malmö

Lyckas inte hitta bilden KAFM00323 du refererar till i första inlägget, inga träffar i Järnvägsmuseet. Hittar inte heller leveransbilden på 3783. Provade att söka på Xoa4 men då var det 0 träffar. Sökte även på manövervagnslittera men konstigt nog 0 träffar då också. Littera Ubx4 har dom aldrig haft, litteran var, Cox4, Box4, UB4X, om dom blev märkta med UB4X vet jag inte, dom slopades ju nära inpå litterareformen.

Jag har tittat igen dom 35 bilder jag har på motorvagnstypen och samtliga har enbart en liten "strålkastare" på toppen, på vissa av färgbilderna ser glaset rödaktigt ut i topplyktan och på inga av bilderna ser man några spår av någon reflektor som i dom nedre lyktorna. Tyvärr är det inte mina bilder utan insamlade från nätet så jag kan inte dela dom.

Den här bilden? Förvisso fel littera för Co6b var de väl aldrig? Cox4, senare Box4 stämmer väl bättre.

av Thomas Tell, Wednesday, September 22, 2021, 21:28 (1321 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Förvisso fel littera för Co6b var de väl aldrig? Cox4, senare Box4 stämmer väl bättre.

Visst var de co6b först.
/tell

av K Lemming, Wednesday, September 22, 2021, 21:42 (1321 dagar sedan) @ Thomas Tell

Förvisso fel littera för Co6b var de väl aldrig? Cox4, senare Box4 stämmer väl bättre.

Visst var de co6b först.
/tell

Just, det tänkte jag inte på. Det hängde väl ihop med att man från början använde några Co6 vagnar ihop med Xoa4 innan manövervagnarna levererats, eller?.

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, September 22, 2021, 22:27 (1321 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den här bilden? Förvisso fel littera för Co6b var de väl aldrig? Cox4, senare Box4 stämmer väl bättre.

Bilden har hög upplösning - förstora så ser vi vilket littera vagnen hade vid leverans.

/TKO

av Ola Ahlström, Wednesday, September 22, 2021, 21:20 (1321 dagar sedan) @ K Lemming

Lyckas inte hitta bilden KAFM00323 du refererar till i första inlägget, inga träffar i Järnvägsmuseet.

Försök här
https://digitaltmuseum.se/021018038154/statens-jarnvagar-sj-co6b-3783

Tidigare har jag kunnat direktlänka till bilder från Digitalt Museum men nu har jag problem, kan kanske bero min ålder, glömska eller helt enkelt att det är svårt.

Ola Ahlström
Malmö

av K Lemming, Wednesday, September 22, 2021, 21:47 (1321 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Lyckas inte hitta bilden KAFM00323 du refererar till i första inlägget, inga träffar i Järnvägsmuseet.

Försök här
https://digitaltmuseum.se/021018038154/statens-jarnvagar-sj-co6b-3783

Tidigare har jag kunnat direktlänka till bilder från Digitalt Museum men nu har jag problem, kan kanske bero min ålder, glömska eller helt enkelt att det är svårt.

Ola Ahlström
Malmö

Tack. Direktlänka bilder om du menar länka in bilden synlig i inlägget har jag aldrig lyckats med från DigitaltMuseum och söka där är jag uppenbart inte heller så vass på. :-|

av K Lemming, Wednesday, September 22, 2021, 21:46 (1321 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ola Ahlström
Malmö

Kanske sidomonterade för förarens skull för att från hytten kunna se slutsignalerna, och kanske krävde dåtidens säkerhetsbestämmelser även slutsignal av topplyktamodell? Jag har ingen kunskap om vad dåtidens SäO sa om detta.

UBx4 frågor

av Ola Ahlström, Thursday, September 23, 2021, 13:34 (1320 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Så kokar mina frågor ned till tre när det gäller de sex manövervagnarna Cox4/Box4/UB4x nr 3780-3785, nämligen;

1. Eftersom leveransfoton visa både sidomonterade slutsignaler och en toppstrålkastare/slutsignal, var även toppstrålkastaren endast en "slutsignal" och inte en "strålkastare"?

2. Byttes de ursprungligen sidomonterade slutsignalerna senare ut, alltså har det funnits två typer av sidomonterade slutsignaler?

3. Vilken eller vilka individer fick sin "toppstrålkastare/slutsignal" borttagna och när skedde detta?

Ola Ahlström
Malmö

UBx4 frågor. Slutsignal och bakändeslykta

av Leif B, Thursday, September 23, 2021, 18:45 (1320 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Så kokar mina frågor ned till tre när det gäller de sex manövervagnarna Cox4/Box4/UB4x nr 3780-3785, nämligen;

1. Eftersom leveransfoton visa både sidomonterade slutsignaler och en toppstrålkastare/slutsignal, var även toppstrålkastaren endast en "slutsignal" och inte en "strålkastare"?

2. Byttes de ursprungligen sidomonterade slutsignalerna senare ut, alltså har det funnits två typer av sidomonterade slutsignaler?

3. Vilken eller vilka individer fick sin "toppstrålkastare/slutsignal" borttagna och när skedde detta?

Ola Ahlström
Malmö

1. Lampan upptill kan aldrig varit slutsignal. En slutsignal skulle visa röd sken bakåt och vitt framåt. Det vita skenet främst för att tågklareraren skulle kunna förvissa sig om att hela tåget inkommit, innan han anmälde "tåg in" till föregående station. Det skulle han kunna göra från sin plats utanför stationshuset oavsett var tåget stannat och hur långt det var. Ulf P har skrivit hur länge detta var ett krav men jag tror det var till 1979.

En röd lampa vid takkanten kan däremot haft funktionen att utmärka dragfordonets bakände vid växling nattetid, från 1973 vid alla tider på dygnet. Jag skriver "kan" eftersom jag undrar om det fanns såna bakändeslyktor på manövervagnar, men det kan vara så att man vid växlingen räknade det fordon där föraren satt som "dragfordon" oavsett om det fanns motorer i det.

UBx4 frågor. Slutsignal och bakändeslykta

av Göran Kannerby, Thursday, September 23, 2021, 19:57 (1320 dagar sedan) @ Leif B

Ola Ahlström
Malmö

1. Lampan upptill kan aldrig varit slutsignal. En slutsignal skulle visa röd sken bakåt och vitt framåt. Det vita skenet främst för att tågklareraren skulle kunna förvissa sig om att hela tåget inkommit, innan han anmälde "tåg in" till föregående station. Det skulle han kunna göra från sin plats utanför stationshuset oavsett var tåget stannat och hur långt det var. Ulf P har skrivit hur länge detta var ett krav men jag tror det var till 1979.

En röd lampa vid takkanten kan däremot haft funktionen att utmärka dragfordonets bakände vid växling nattetid, från 1973 vid alla tider på dygnet. Jag skriver "kan" eftersom jag undrar om det fanns såna bakändeslyktor på manövervagnar, men det kan vara så att man vid växlingen räknade det fordon där föraren satt som "dragfordon" oavsett om det fanns motorer i det.

Säker? Nu vet jag inte hur det såg ut i SÄO vid denna tid, men 2000 stod det så här:
"På det sista fordonet i tåg visas slutsignal:
1) Fasta slutsignallyktor:
Rött sken, fast eller blinkande, från en lykta eller från två vågrätt placerade lyktor."

Som nr 2 kommer flyttbara slutsignaler med tillhörande beskrivning.

UBx4 frågor. Slutsignal och bakändeslykta. Edit länk

av Leif B, Thursday, September 23, 2021, 20:31 (1320 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ola Ahlström
Malmö

Säker?

Ja, källa:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=199808

Nu vet jag inte hur det såg ut i SÄO vid denna tid, men 2000 stod det så här:

"På det sista fordonet i tåg visas slutsignal:
1) Fasta slutsignallyktor:
Rött sken, fast eller blinkande, från en lykta eller från två vågrätt placerade lyktor."

Som nr 2 kommer flyttbara slutsignaler med tillhörande beskrivning.

Är 2000 inträffade efter år 1979 medan Box4 användes före 1979.

UB4X frågor

av K Lemming, Thursday, September 23, 2021, 23:01 (1320 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ola Ahlström
Malmö

Ja både Xoa4 och Xoa7 fick en ny typ av sidomonterade slutsignaler monterade senare. Tror även att dom ursprungliga sidomonterade slutsignalerna på Xoa3 byttes till samma nyare typ som byttes till på Xoa4 och Xoa7. Har inte tillgång till mina bilder på Xoa3 för tillfället.

av Jan-Anders Wihrén, Monday, September 27, 2021, 21:38 (1316 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Manövervagnarna till Xoa4 hade littera Box4. Jag kan inte minnas att jag sett någon av 4:orna ommärkta till X4 respektive UB4X. Däremot Xoa7 och Box7 tror jag blev ommärkta och de gick väl också lite längre tid i trafik. Själva frågeställningen handlar nog enbart om manövervagnarna så Xoa4 kan vi lämna därhän. Jag har sökt i mitt bildarkiv och funnit att åtminstone Box4 3433 inte hade kvar topplyktan 7/1 1968 när jag tog nedanstående bild i Fosieby. Den hade i stället sidolyktor. I Asmundtorp 21/4 1970 hade Box4 3432 kvar såväl topplykta som sidolyktor enligt nästa bild. Kanske ingen förklaring på frågan?
[image]
[image]

[x]
[*]