UBx4 frågor. Slutsignal och bakändeslykta (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Så kokar mina frågor ned till tre när det gäller de sex manövervagnarna Cox4/Box4/UB4x nr 3780-3785, nämligen;
1. Eftersom leveransfoton visa både sidomonterade slutsignaler och en toppstrålkastare/slutsignal, var även toppstrålkastaren endast en "slutsignal" och inte en "strålkastare"?
2. Byttes de ursprungligen sidomonterade slutsignalerna senare ut, alltså har det funnits två typer av sidomonterade slutsignaler?
3. Vilken eller vilka individer fick sin "toppstrålkastare/slutsignal" borttagna och när skedde detta?
Ola Ahlström
Malmö
1. Lampan upptill kan aldrig varit slutsignal. En slutsignal skulle visa röd sken bakåt och vitt framåt. Det vita skenet främst för att tågklareraren skulle kunna förvissa sig om att hela tåget inkommit, innan han anmälde "tåg in" till föregående station. Det skulle han kunna göra från sin plats utanför stationshuset oavsett var tåget stannat och hur långt det var. Ulf P har skrivit hur länge detta var ett krav men jag tror det var till 1979.En röd lampa vid takkanten kan däremot haft funktionen att utmärka dragfordonets bakände vid växling nattetid, från 1973 vid alla tider på dygnet. Jag skriver "kan" eftersom jag undrar om det fanns såna bakändeslyktor på manövervagnar, men det kan vara så att man vid växlingen räknade det fordon där föraren satt som "dragfordon" oavsett om det fanns motorer i det.
Säker? Nu vet jag inte hur det såg ut i SÄO vid denna tid, men 2000 stod det så här:
"På det sista fordonet i tåg visas slutsignal:
1) Fasta slutsignallyktor:
Rött sken, fast eller blinkande, från en lykta eller från två vågrätt placerade lyktor."
Som nr 2 kommer flyttbara slutsignaler med tillhörande beskrivning.