Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Dan Sverneborn, Wednesday, September 29, 2021, 09:29 (1313 dagar sedan)

Har sedan en längre tid en Scania D812 där vevaxellagren blivit utbytta. Har också undersökt vevstakslagren men dessa gick ej att få nya så de gamla blev återmonterade. Min stora fråga är : vilket åtdragningsmoment gäller för vevaxellagermuttrarna som har 25 mm hylsa,pinnbultarna är 15,5 mm samt vevstakarna där muttrarna är hylsa 23 mm och bultarna 12,5 mm. Uppskattar mkt om någon med kunskap kan förmedla rätt information.
Hälsningar Dan Sverneborn
0760-760209

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, September 29, 2021, 11:10 (1312 dagar sedan) @ Dan Sverneborn

Det finns inga åtdragningsanvisningar alls för ramlageröverfallen i dåtida Scania-verkstadshandböcker.

Beträffande vevstakslagren ska de på tidiga motorer (ej planslipade ändar på skruvarna) dras så att körnslag på skruv och mutter stämmer överens (detta om originalskruvar och -muttrar återanvänds, då är det viktigt att varje skruv och mutter sätts tillbaks på samma ställe där den satt från fabrik). Har man bytt skruvar eller blandat ihop delarna, vilket ej rekommenderas, ska man dra med momentnyckel till 140 Nm och därefter vidare till närmaste saxpinnehål.

På senare motorer med planslipade ändar på vevstaksöverfallsskruvarna får man inte försöka sig på att dra med momentnyckel eller så att ev körnslag passar. Där ska man istället mäta skruvarnas förlängning med mikrometer under åtdragningen. En icke åtdragen skruv ska vara 107,000 - 107,025 mm lång. Efter åtdragning ska längden vara 107,220 - 107,250 mm. Om saxpinnehålet inte passar efter åtdragning till korrekt förlängning, måste man prova en annan mutter på skruven. Skruvar som är för långa innan åtdragning, har töjt sig och måste bytas.

Källa: Supplementpärmen till Tekno's "Dieselmotorer"

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Anders Östlund, Wednesday, September 29, 2021, 13:41 (1312 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Är det någon som har ritningar och/eller sprängskisser på Scanias motorer?

Jag ritar upp lite i 3D och "behöver" ha in en Scania-motor men har bara mycket grova konturer och några få bilder på motorn. Det skulle vara väldigt kul att kunna lägga in en rimligt god 3D modell av en Scania motor i mina 3D mdoeller...

Undrar,
Anders Ö

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Joakim L, Wednesday, September 29, 2021, 15:15 (1312 dagar sedan) @ Anders Östlund

Det finns en fin översikt över oljesystemet i verkstadshandboken, men den är inte måttsatt. Scannar den gärna, men det kanske inte blir exakt vad du säker?

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Anders Östlund, Thursday, September 30, 2021, 08:06 (1312 dagar sedan) @ Joakim L

Har mailat!

Men jo, allt underlag underlättar, på det underlag jag har finns bara ytterkonturer...

/Anders

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Anders Johansson, Thursday, September 30, 2021, 13:59 (1311 dagar sedan) @ Anders Östlund

D812 för lokomotor, kan ge vissa måttideer...

[image]

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Joakim L, Wednesday, September 29, 2021, 15:14 (1312 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Hejsan!

I min bok (som är för D815) står det 150fotpund eller 21kgm (206Nm). För vevlagerna gäller det att man mäter längden före (107,00-107,025) och efter (107,22-107,25). Står också "stämmer då ej saxpinnehålet måste en annan mutter provas."

Topparna dras från mitten och ut i 3 steg, men det framgår inte hur mycket i varje steg... Sista steget är 110-125fotpund eller 15-17,5kgm (170Nm). Sen ska topparna efterdras efter varmkörning.

Lycka till!

Mvh
Joakim

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Anders Johansson, Wednesday, September 29, 2021, 20:34 (1312 dagar sedan) @ Joakim L

Hejsan!

I min bok (som är för D815) står det 150fotpund eller 21kgm (206Nm). För vevlagerna gäller det att man mäter längden före (107,00-107,025) och efter (107,22-107,25). Står också "stämmer då ej saxpinnehålet måste en annan mutter provas."

Topparna dras från mitten och ut i 3 steg, men det framgår inte hur mycket i varje steg... Sista steget är 110-125fotpund eller 15-17,5kgm (170Nm). Sen ska topparna efterdras efter varmkörning.

Lycka till!

Mvh
Joakim

Vår erfarenhet hos Svenska Motorvagnsklubben säger att 17,5 som det stod från början inte gäller längre.
Dra till 21 kg, varmkör , dra igen till 21 kg och sedan efterdra igen efter ett par timmars användning. Man blir förvånad hur mycket det ger efter vid användning.

Topppackningarna är tyvärr av sämre kvalitet idag än när de var nya. Då var de omlottfalsade i ändarna vilket de inte är längre. Ett sätt att kompensera detta är att lägga 0,1mm aluminiumtejp i ändarna på toppen. Det ska vara så mycket tejp att det når förbi kanten av cylinderfordret men att man skär bort den del som hamnar över cylinderfordret. Falsningen på topppackningen skall vara i direkt kontakt med cylinderfordret.
Aluminiumtejpen skyddar både mot porbildning, samt ökar trycket lite på packningen.

Under en period fanns det topppackningar i aluminum. Lämna dessa i metallåtervinningen direkt! de håller inte från lokstallet till växeln mot bangården...

PS Bra 0,1mm aluminiumtejp finns hos 3M. Den är ca 10 mm bred. varav halva bredden går åt.
Det man hittar på Biltema m fl är mycket tunnare och är i princip kass till detta. Det är mer klister än aluminium.

Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder

av Per Wirback, Thursday, September 30, 2021, 09:39 (1312 dagar sedan) @ Anders Johansson

Hejsan!

I min bok (som är för D815) står det 150fotpund eller 21kgm (206Nm). För vevlagerna gäller det att man mäter längden före (107,00-107,025) och efter (107,22-107,25). Står också "stämmer då ej saxpinnehålet måste en annan mutter provas."

Topparna dras från mitten och ut i 3 steg, men det framgår inte hur mycket i varje steg... Sista steget är 110-125fotpund eller 15-17,5kgm (170Nm). Sen ska topparna efterdras efter varmkörning.

Lycka till!

Mvh
Joakim


Vår erfarenhet hos Svenska Motorvagnsklubben säger att 17,5 som det stod från början inte gäller längre.
Dra till 21 kg, varmkör , dra igen till 21 kg och sedan efterdra igen efter ett par timmars användning. Man blir förvånad hur mycket det ger efter vid användning.

Topppackningarna är tyvärr av sämre kvalitet idag än när de var nya. Då var de omlottfalsade i ändarna vilket de inte är längre. Ett sätt att kompensera detta är att lägga 0,1mm aluminiumtejp i ändarna på toppen. Det ska vara så mycket tejp att det når förbi kanten av cylinderfordret men att man skär bort den del som hamnar över cylinderfordret. Falsningen på topppackningen skall vara i direkt kontakt med cylinderfordret.
Aluminiumtejpen skyddar både mot porbildning, samt ökar trycket lite på packningen.

Under en period fanns det topppackningar i aluminum. Lämna dessa i metallåtervinningen direkt! de håller inte från lokstallet till växeln mot bangården...

PS Bra 0,1mm aluminiumtejp finns hos 3M. Den är ca 10 mm bred. varav halva bredden går åt.
Det man hittar på Biltema m fl är mycket tunnare och är i princip kass till detta. Det är mer klister än aluminium.


Min erfarenhet är likt Anders att 21 kgm är det "nya riktiga" åtdragningsmomentet.
Toplockspackningarna är tyvärr den svaga punkten på denna motortyp, de blåser ofta vid topparnas gavlar.
Följ Anders råd ovan så skall det fungera bra.

/Per

Återanvänd inte

av BD, Wednesday, September 29, 2021, 18:45 (1312 dagar sedan) @ Dan Sverneborn

Har sedan en längre tid en Scania D812 där vevaxellagren blivit utbytta. Har också undersökt vevstakslagren men dessa gick ej att få nya så de gamla blev återmonterade. Min stora fråga är : vilket åtdragningsmoment gäller för vevaxellagermuttrarna som har 25 mm hylsa,pinnbultarna är 15,5 mm samt vevstakarna där muttrarna är hylsa 23 mm och bultarna 12,5 mm. Uppskattar mkt om någon med kunskap kan förmedla rätt information.
Hälsningar Dan Sverneborn
0760-760209

Vevstakslagerskruvarna bör inte återanvändas. Har upplevt att en sådan återanvänd skruv brustit och ställt till stort elände.

[x]
[*]