Scania Vabis D812. 11,3 liter. 8 cylinder (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Hejsan!
I min bok (som är för D815) står det 150fotpund eller 21kgm (206Nm). För vevlagerna gäller det att man mäter längden före (107,00-107,025) och efter (107,22-107,25). Står också "stämmer då ej saxpinnehålet måste en annan mutter provas."
Topparna dras från mitten och ut i 3 steg, men det framgår inte hur mycket i varje steg... Sista steget är 110-125fotpund eller 15-17,5kgm (170Nm). Sen ska topparna efterdras efter varmkörning.
Lycka till!
Mvh
Joakim
Vår erfarenhet hos Svenska Motorvagnsklubben säger att 17,5 som det stod från början inte gäller längre.
Dra till 21 kg, varmkör , dra igen till 21 kg och sedan efterdra igen efter ett par timmars användning. Man blir förvånad hur mycket det ger efter vid användning.Topppackningarna är tyvärr av sämre kvalitet idag än när de var nya. Då var de omlottfalsade i ändarna vilket de inte är längre. Ett sätt att kompensera detta är att lägga 0,1mm aluminiumtejp i ändarna på toppen. Det ska vara så mycket tejp att det når förbi kanten av cylinderfordret men att man skär bort den del som hamnar över cylinderfordret. Falsningen på topppackningen skall vara i direkt kontakt med cylinderfordret.
Aluminiumtejpen skyddar både mot porbildning, samt ökar trycket lite på packningen.Under en period fanns det topppackningar i aluminum. Lämna dessa i metallåtervinningen direkt! de håller inte från lokstallet till växeln mot bangården...
PS Bra 0,1mm aluminiumtejp finns hos 3M. Den är ca 10 mm bred. varav halva bredden går åt.
Det man hittar på Biltema m fl är mycket tunnare och är i princip kass till detta. Det är mer klister än aluminium.
Min erfarenhet är likt Anders att 21 kgm är det "nya riktiga" åtdragningsmomentet.
Toplockspackningarna är tyvärr den svaga punkten på denna motortyp, de blåser ofta vid topparnas gavlar.
Följ Anders råd ovan så skall det fungera bra.
/Per