Ett par elektriska lokalbanor öster om Berlin (Järnväg allmänt)
Müncheberg 1979
Båda utgår från den gamla "Preussische Ostbahn,huvudlinjen från Berlin mot gamla Ostpreussen som idag korsar gränsen till Polen vid Kostrzyn (f.d.Küstrin). Man kan nå båda de aktuella småbanorna med S-Bahn.
Vi börjar med Müncheberg-Buckow, eller Buckower Kleinbahn. Den är knappt 5 km lång och byggdes ursprungligen med smalspår 750 samt öppnades 1897. På grund av den täta utflyktstrafiken breddades den och elektrifierades med 800 V likström 1930. Förstatligande 1949.
Bilderna som jag tog 1979 visar originalvagnarna från 1930 i trafik.
1981 rekonstruerades vagnarna officiellt, men i praktiken handlade det nära nog om nybygge då få delar återanvändes.
Trafiken lades ned 1998, men banan överlevde och trafikeras sedan 2002 åter, fast som museijärnväg. Spänningen har sänkts till 600 V.
På linjen mot Buckow 1979
Dito
Dito
Så går vi till Strausberger Eisenbahn närmare Berlin.
Den öppnades 1893 och 1921 elektrifierades den med 750 V likström.
1951 blev den statligt bolag (VEB) för att senare slås ihop med BVB som skötte kollektivtrafiken i Berlin.
Bilderna som jag tog 1979 visar inte ursprungsvagnar från denna bana, utan gamla vagnar som togs dit från Leipzig på senare år. Idag trafikeras den här banan med två moderna spårvagnar från Bombardier. Någon gammal vagn finns kvar som museivagn, tror jag.
Strausberg 1979. Vagn 10 var byggd 1929
Strausberg 1979
Strausberg 1979