Järnvägs-atlas vilken skala ? (Historiskt material)
En karta att hänga på väggen är kanske dekorativ, och ger en översikt - men skall man vara petnoga, så har vi redan en översikt i form av översiktskartorna i "Järnvägsdata".
Den nivå av noggrannhet man då kan nöja sig med, gör nog att här är uttrycket 'sätt igång att rita' kanske realistiskt.En reell järnvägs-atlas bör dock ha en skala som tillåter att positionen av samtliga trafikplatser kan visas. Vi talar därför mera om ett bokverk med kartor i 1:20.000 - 1:50.000 skala... och här är det inte tal om att bara sätta igång och rita...
Det var på denna bakgrund jag relaterade till eventuellt material från 1935-1955 att använda som bas - det skulle sannolikt minimera kartograf-arbetet.
Jag uppskattar Schweers+Walls kartböcker , de är i skala 1:300000 med några utvalda delområden i 1:100000 , i något fall som centrala Berlin 1:50000 . Med stationsförteckning blir Tyskland en stor atlas på 208 sidor.
Skala 1:20000 eller 1:50000 skulle nog bli ett helt ohanterligt verk.
Motormännens vägatlas över Sverige har skalorna 1:250000 söder om Sundsvall och 1:400000 norr där om. Huvudkartan upptar 138 sidor i boken som är i ungefär A4-format. Att göra motsvarande karta i 1:50000 och 1:80000 skulle kräva 20 gånger så många sidor.