Lokhaveri i Vallentuna 1966, 3 bilder. Storloken på SRJ (Fordon: allmänt)
Jag upplevde inte SRJ-loken som obehagliga men lite "oroligare" än de längre motorvagnarna.
Jag instämmer helt i ovannämnda beskrivning. Jag var inte förare på RB men kom ändå i flera sammanhang att åka på loken.
De stora motorvagnarna (X7p) på RB gick stadigt i spåret, säkert bland annat tack vare de långa axelavstånden. Låg spåret osedvanligt illa så märktes det ju dock även i motorvagnarna. X9p var ett kapitel för sig, de gick iofs stadigt utan att kasta i spåret, men de var ju så förbannat hårt avfjädrade så de slog i skarvarna mer eller mindre hela tiden.
"Storloken" litt Bbp och Bdp (vi som jobbade använde sällan litterabeteckningarna) hade väl (?) löpverk mm som i mycket var lika litt X7p? Loken var ju däremot kortare vilket säkert låg bakom den något oroligare gången.
Jag fick då och då tillfälle att åka på brunlok av allehanda slag på stora järnvägen, och vill nog påstå att bortsett från Ma och Mg gick alla övriga sämre i spår än Roslagsbanans motorvagnar och storlok. Orangeloken (Ra och Rc) gick/går ju också förnämligt i spåret. Numera är väl dessutom stora firmans spår avsevärt bättre än det dåvarande på både breda och smala spårvidden? Eller...?