Lycksele 1968 (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, November 26, 2021, 12:51 (1087 dagar sedan)

Klockan är 13.10 fredag 16 augusti 1968 och dagens andra (av tre) persontåg från Vännäs till Storuman är på väg in mot stationen i Lycksele och passerar de två broarna över Ume älv. Tåget består av YBo8 1073 och UBFo7ye 2081. Båda fordonen är numera skrotade. Lite underligt är väl att 2081 framförs med F-delen sist.
[image]

Lycksele 1968

av Legion44, Friday, November 26, 2021, 12:55 (1087 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för den välkomponerade bilden! Sen att anteckningar verkar ha förts slaviskt ökar bara verklighetskänslan bakom bilden:-) :-)

Lycksele 1968

av Besc, Friday, November 26, 2021, 13:02 (1087 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Mycket fin bild, tack för den!
Kanske släpet skulle avkopplas i Lycksele?

Lycksele 1968

av chfahlgren, Friday, November 26, 2021, 13:12 (1087 dagar sedan) @ Besc

Tack till Vännen på forumet Jan-Anders Wihre`n,för den fina bilden,intill Lycksele.
Mycket trevlig att få ta del av.
Men Vänliga Hälsningar från
CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av olle sundström, Friday, November 26, 2021, 16:33 (1087 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I en skrift från femtiotalet utgiven av Kooperativa Förbundet nämns att man dåförtiden i Lycksele hade en träkolningsanläggning med därtill kopplad acetonfabrik.

Jag har vid några tillfällen för många år sedan hört mig för hos kommunen men ingen minns/vet något om den.

Kan det vara den som syns till vänster i den gôrsnygga bilden?

Olle S

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av arjesko, Friday, November 26, 2021, 17:00 (1087 dagar sedan) @ olle sundström

I en skrift från femtiotalet utgiven av Kooperativa Förbundet nämns att man dåförtiden i Lycksele hade en träkolningsanläggning med därtill kopplad acetonfabrik.

Jag har vid några tillfällen för många år sedan hört mig för hos kommunen men ingen minns/vet något om den.

Kan det vara den som syns till vänster i den gôrsnygga bilden?

Olle S

Lycksele Industri AB hade två tankvagnar Q12 502582 o 503000, inte omöjligt att det finns en koppling.

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av Anders Jansson, Friday, November 26, 2021, 17:58 (1087 dagar sedan) @ olle sundström

I en skrift från femtiotalet utgiven av Kooperativa Förbundet nämns att man dåförtiden i Lycksele hade en träkolningsanläggning med därtill kopplad acetonfabrik.

Jag har vid några tillfällen för många år sedan hört mig för hos kommunen men ingen minns/vet något om den.

Kan det vara den som syns till vänster i den gôrsnygga bilden?

Olle S

Det torde vara Lycksele Industri AB som avses. Hittade följande rader i en industrihistorisk inventering;

Furuviksområdet, Lycksele
Lycksele kommun

Området är stadens tidigaste utpräglade industriområde, med start på 1940-talet. Då anlades här Lycksele Industri AB av Kooperativa Förbundet. Först byggdes en kolningsanläggning 1941 och 1943 kom en acetonfabrik. Råmaterial till processerna var björkved. Biprodukter som utvanns var ättika och trätjära. En del av produktionen gick på export. År 1948 framställdes 6 000 ton kol, 220 ton tjära, 300 ton träsprit och 12 000 m3 träsyra. Verksamheten lades ner 1949.

Bolaget bör ha haft industrispår då man köpte en Bjurström-lokomotor från SJ. Furuviksområdet ligger till höger om den bortre bron på bilden. Där skall ett industrispår ha funnits tidigare. Idag finns skrot- och återvinningsföretag på platsen.

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av Anders Svensson, Sunday, November 28, 2021, 11:34 (1085 dagar sedan) @ Anders Jansson

...

Bolaget bör ha haft industrispår då man köpte en Bjurström-lokomotor från SJ. Furuviksområdet ligger till höger om den bortre bron på bilden. Där skall ett industrispår ha funnits tidigare. Idag finns skrot- och återvinningsföretag på platsen.


Det finns/fanns (var ca 15 år sedan jag mera frekvent var i Lycksele - föräldrarna bodde ett antal hundra meter till höger och något bakom fotografen) ett rätt så förgrenat industrispår uppe till höger i bild som gick till flera olika verksamheter. //Anders

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av olle sundström, Monday, November 29, 2021, 15:02 (1084 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tack för all information!

Men i likhet med en viss potentat som tar hela handen om han får lillfingret så undrar jag om foto av fabriksbyggnaden finns tillgängligt?

Olle S

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av Per Wirback, Monday, November 29, 2021, 16:00 (1084 dagar sedan) @ olle sundström

Tack för all information!

Men i likhet med en viss potentat som tar hela handen om han får lillfingret så undrar jag om foto av fabriksbyggnaden finns tillgängligt?

Olle S

Bilden på sidan 37 i dokumentet på följande länk sägs föreställa Acetonfabriken:
Inventering

/Per

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av Svante Andersson, Tuesday, November 30, 2021, 13:14 (1083 dagar sedan) @ Per Wirback

Borde vara den sydligaste strukturen på flygfotot från kartbild.com

Indudtrier i Lycksele

SA

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av Anders Svensson, Tuesday, November 30, 2021, 14:12 (1083 dagar sedan) @ Svante Andersson

Stämmer bra med min minnesbild efter att ha varit i området flera gånger och ännu fler gånger åkt förbi med buss på den större vägen till vänster i bilden, nuvarande Blå vägen. Det huset är det första större på höger hand du ser när bussen är på väg in i Lycksele från söder. //Anders

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av Stefan Skoglund, Wednesday, December 01, 2021, 17:36 (1082 dagar sedan) @ olle sundström

Vad har man de mängderna aceton till ? Med tanke på tidigare sprängämnesdiskussioner ??

Acetonfabrik i Lycksele 1968 - OT-fråga

av olle sundström, Thursday, December 02, 2021, 17:16 (1081 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Min viktigaste informationskälla till så'nt som är väsentligt, d. v. s. Sverige mellan krigsslut och koreakris, nämligen böckerna Råvaror och material del I och II från 1948, ger följande information:

"Användes som gelatineringsmedel för rökfria krut och som lösningsmedel i färg- och fernissaindustrin; för extraktion av fetter och oljor; för absorption av acetylen (i gasflaskor: OS anm.), vid framställning av läkemedel m. m.

Framställes ur ättisyra genom en katalytisk process, genom upphettning av kalciumacetat, genom torrdestillation av trä (d. v. s. kolning: OS anm.) samt uppkommer vid vissa jäsningar av kolhdrater.

Det är förvånande att Bofors inte var delägare i företaget.

Olle S

Lycksele 1968

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, November 30, 2021, 16:23 (1083 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Klockan är 13.10 fredag 16 augusti 1968 och dagens andra (av tre) persontåg från Vännäs till Storuman är på väg in mot stationen i Lycksele och passerar de två broarna över Ume älv. Tåget består av YBo8 1073 och UBFo7ye 2081. Båda fordonen är numera skrotade. Lite underligt är väl att 2081 framförs med F-delen sist.

På följande bild har pt 5652 (missade att skriva ut tågnummer i första inlägget) just kommit in till Lycksele och lossning pågår från rälsbussläpet 2081. Vi ser också Lyckseles växellok Z3 278 avvakta.
[image]
Dagen innen tog jag en separat bild av lokomotorn framför stationshuset.
[image]