Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 18 (Bana)
Här kommer decemberomgången av Björn Alnebos bilder. Det var mindre än en vecka sedan jag lade ut novemberomgången, men det är fullt upp för mig i december, så det är lika gott att få detta klart i god tid. Den här gången är vi vid Stockholm Ö och strosar runt en kväll för drygt 50 år sedan.
Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.
Ett djursholmståg med en X4p som ledarvagn har just ankommit till spår 6 vid Stockholm Ö ca 1970.
Stockholm Ö, övre plattformarna sedda från plattformen vid spår 6, ca 1970.
Stockholm Ö, utfarten från spåren 6 och 7, ca 1970. Det är en underexponerad motljusbild, men jag tycker att även sådana bilder ska vara med.
Djursholmståg på spår 7 vid Stockholm Ö ca 1970. Är det X4p 45 som är ledarvagn?
Ett trevagnars YP-tågsätt på spår 4 vid Stockholm Ö med UBFYP 2109 närmast kameran ca 1970.
Okänd passvagn med öppen plattform vid Stockholm Ö ca 1970. Kan forumexpertisen identifiera vilken vagn det är?
X7p 56 som ledarvagn i ett tåg till Österskär vid Stockholm Ö ca 1970. Notera stället med bagagekärror i förgrunden. De försvann vad jag förstår när SL tog över trafiken i egen regi 1972.
Okänd X9p på spår 5 vid Stockholm Ö ca 1970.
Bdp 3252 på spår 5 vid Stockholm Ö ca 1970.
Okänd X7p gör rundgång vid Stockholm Ö ca 1970. Motorvagnen blänker i kvällssolen. Den var kanske nyreviderad när bilden togs?
Det var allt för i år. Vi fortsätter med Roslagsbanan även nästa år. Det blir således fler högtidsstunder att se fram emot. :-)
Hälsningar
Peter Bolin