Tre klasser i toget (Järnvägs- och Museiföreningar)

av mormorsgruvan, Thursday, December 09, 2021, 18:38 (1156 dagar sedan)

Nordsjällands veterantog säljer biljetter i tre klasser. [b]BRA[/b] Finns något motsvarande i de Svenska föreningarna ?

Tre klasser i toget

av Lennart Petersen, Thursday, December 09, 2021, 18:57 (1156 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nordsjällands veterantog säljer biljetter i tre klasser. BRA Finns något motsvarande i de Svenska föreningarna ?

Varför är det bra ?
Ingen svensk förening har väl något annat än gemensam klass.
ÖSLJ hade tills för något år sedan möjlighet att köpa biljett för 2kl och 3kl men slopade detta så en biljett på ÖSLJ kan användas för resa i vilken vagn som helst oavsett märkning. Sålda biljetter i 2kl var ungefär 5% av totala volymen.
Och priset i 2kl var 50% över 3kl så det blev ca 2,5 % i extra biljettintäckter för 2kl.

Tre klasser i toget

av Lennart Petersen, Thursday, December 09, 2021, 22:15 (1156 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nordsjällands veterantog säljer biljetter i tre klasser. [b]BRA[/b] Finns något motsvarande i de Svenska föreningarna ?


Varför är det bra ?
Ingen svensk förening har väl något annat än gemensam klass.
ÖSLJ hade tills för något år sedan möjlighet att köpa biljett för 2kl och 3kl men slopade detta så en biljett på ÖSLJ kan användas för resa i vilken vagn som helst oavsett märkning. Sålda biljetter i 2kl var ungefär 5% av totala volymen.
Och priset i 2kl var 50% över 3kl så det blev ca 2,5 % i extra biljettintäckter för 2kl.

Och det gäller alltså museibanorna.
Veterantågsföreningarna inklusive Jvm som kör på Trv nät kan ju ha1kl och 2kl i sina tåg.

Tre klasser i toget

av Granis, Thursday, December 09, 2021, 22:31 (1156 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ingen svensk förening har väl något annat än gemensam klass.

Ingen svensk museibana (än ÖSlJ) har väl annat än tredje/ ("nya" ) andraklassvagnar i trafik? Som renoveringsobjekt är väl läget lite annat, men det är just det då. Och vilken bana planerar att lägga resurser på dessa för att återställa ("gamla" ) andraklass/ förstaklassutrymmen för att ha dessa för andra ändamål än "rent museala", och inte som en trafikeringsform då?

Som sagts är ÖSlJ dom enda som har dylika vagnar, men hanterar då dom numera som du nämner. Och går man utanför de trafikerade museibanorna så är det väl bara FVJ som har en... fjärdeklassvagn då!

"Utfärdsföreningarna" har ju i sina stålvagnar i varje fall ett annat läge, men hur många av dom saluför förstaklassbiljetter (typ) som just sådana? JÅÅJ gjorde väl det på "sin tid" -kopplat till restaurangvagnsbesök då- men annars?


/ L G

Tre klasser i toget

av Hans W, Friday, December 10, 2021, 00:00 (1156 dagar sedan) @ Granis

Som tillägg till Lennart P:
Prisskillnaden var på ÖSlJ för länge sedan 50% extra för 2 kl, men på senare år var det mindre, i praktiken 10 kr enkelt och 20 kr tor.
Med åren blev allmänhetens förståelse för klasskillnaden allt mindre så biljettförsäljningen tog för lång tid när detta skulle förklaras. Pinsamma/tråkiga situationer uppstod på tåget med folk i fel klass. Vissa tåg, framför allt förmiddagens tåg till Taxinge hade så mycket resande att det behövde fyllas helt utan hänsyn till klass. Dessutom hade Resplusbiljetter uppgift om 2 kl fastän det avsåg 3 kl...
Slutligen: Heta sommardagar hade de öppna sommarvagnarna de mest exklusiva platserna ;-)
Detta sammantaget gjorde att vi på ÖSlJ införde enhetsklass 3 kl till säsongen 2020. Vi justerade då priserna något lite uppåt.
Detta underlättade arbetet för bx och konduktörer enormt och ingen vill nog ha tillbaka klasskillnaden.