Apropå Vindelälvsbron med tåg 21 alt. 501 (Bana)
Hej!
Det är konstigt vad man kan hitta i de egna gömmorna ibland. Märkligt nog hittade jag en Sveriges Kommunikationer från 1915 i botten på en låda i en hurts när jag rotade där.
Det spekulerades i tråden kring vykortet från Vindelälvsbron lite om vilket tåg det kunde vara som stod på bron vid fotograferingstillfället. I den tråden tyckte jag mig få fram att kortet möjligen kunde vara taget vid 16-tiden. En titt i den nyfunna kommunickan visar att 1915 så skulle tåg 21 avgå från Bastuträsk 13:55 för att sedan vara framme i Vännäs 16:02. Detta skulle kunna tala för att det är tåg 21 som är på bron. I denna upplaga ligger tåg 501 grovt sett ungefär två timmar tidigare.
Jag påstår inte att jag har rätt, visar bara på en indikation. Man vet ju inte hur man har varit tvungen att lägga tågtiderna under rådande krigstider. Det kan vara så att tågsammansättningen visar att det omöjligen kan vara tåg 21, vad vet jag. Enligt aktuell kommunicka ska detta tåg medföra en restaurangvagn. Går detta att se på bilden? En kommunicka från 1919 eller 1920 borde ge sannare uppgifter. Man kan nog ändå inte vara säker då tåget på fotot kan vara kraftigt försenat.
Hälsningar
Janne Sandgren