3 tåg mellan Uttran och Rönninge 1966 (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Sunday, December 12, 2021, 07:51 (1216 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

3 tåg mellan Uttran och Rönninge 1966

av Alex, Monday, December 13, 2021, 16:13 (1215 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder men genuin 60-tals känsla. Det lilla "banarbetståget" ser ut som något man kunde knåpat ihop på sin egen modelljärnväg när det begav sig.

av Thomas K Ohlsson, Monday, December 13, 2021, 20:45 (1215 dagar sedan) @ Alex

Fina bilder men genuin 60-tals känsla. Det lilla "banarbetståget" ser ut som något man kunde knåpat ihop på sin egen modelljärnväg när det begav sig.

Fast på den tiden - vi är väl ungefär lika gamla? - var det svårt att få tag på svenska mj-lok. Både Fleischmann och Märklin hade Da-lok av varierande kvalitet, men där tog det stopp. Om man inte var så händig att man byggde själv - vilket åtminstone inte jag var...

/TKO

av Alex, Thursday, December 16, 2021, 05:11 (1212 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag menade förstås inte exakt detta tåg men jag hade ett vinrött tyskt litet lok som kanske mer såg ut som en Ub. Vet inte den tyska litteran. Sedan hade jag en täckt godsvagn och två öppna godsvagnar + några små modellbilar. Mer kräsen än så var jag inte med min lilla rundbana. :-)

av Jonny Saljefeldt, Thursday, December 16, 2021, 13:13 (1212 dagar sedan) @ Alex

Jag menade förstås inte exakt detta tåg men jag hade ett vinrött tyskt litet lok som kanske mer såg ut som en Ub. Vet inte den tyska litteran. Sedan hade jag en täckt godsvagn och två öppna godsvagnar + några små modellbilar. Mer kräsen än så var jag inte med min lilla rundbana. :-)

Märklin 3001 (E63) kanske?

av Alex, Thursday, December 16, 2021, 16:55 (1212 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jag har kollat lite själv nu och det var Fleichmann DB typ E69 dvs ett mindre lok och kanske inte helt lik en Ub ska erkännas.

av johanw, Wednesday, December 15, 2021, 22:49 (1212 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Riktigt fin bild. Motivet är ju otroligt intressant avseende dragkraft och last. Man kan ju bara gissa vad som finns i finkan.

Det ligger snö i diket, men björkarna är väl utslagna, så jag gissar att bilden är tagen i slutet av maj, kanske t.o.m. i juni.

Sent för snö som ligger kvar på marken. Ovanligt.

Vh Johan

av Överkörmästaren, Wednesday, December 15, 2021, 23:16 (1212 dagar sedan) @ johanw

[image]

Riktigt fin bild. Motivet är ju otroligt intressant avseende dragkraft och last. Man kan ju bara gissa vad som finns i finkan.

Det ligger snö i diket, men björkarna är väl utslagna, så jag gissar att bilden är tagen i slutet av maj, kanske t.o.m. i juni.

Vh Johan

Jag kan se fel men visst är det en folksbuss och en större MDR? Känns lite som en omgruppering av lite banavdelningsprylar. Törs man gissa på att det är reservdelar i finkan?

av johanw, Wednesday, December 15, 2021, 23:54 (1212 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

Vh Johan

Jag kan se fel men visst är det en folksbuss och en större MDR? Känns lite som en omgruppering av lite banavdelningsprylar. Törs man gissa på att det är reservdelar i finkan?

Det som åker i Ge-finkan är för känsligt för att åka på öppen vagn och samtidigt litet nog att gå igenom skjutdörren. Reservdelar på pall är
Ingen dum gissning. För det är väl inte banarbetare som transporteras :)

Vh Johan

[x]
[*]