Ka3 1551 i Borås - på 60 - talet (Järnväg allmänt)
[img]images/uploaded/2021121415273061b8b7e2e36b1.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2021121415273061b8b7e2e36b1.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2021121415273061b8b7e2e36b1.jpg[/img]
Slopat året innan, men detta blev ju omsider uppställt i Borås.
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det möjligen inte står kvar på sin uppställningsplats längre, eller minns jag fel?
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det möjligen inte står kvar på sin uppställningsplats längre, eller minns jag fel?
Du minns allt rätt! Numera är loket uppställt inomhus i fint skick på en mycket passande plats, Åhaga före detta ångloksverkstad i Borås, I serveringen där finns flera fotografier från ånglokstiden. Ett besök rekommenderas för den som har vägarna förbi.
SJ KA3 1852 (tror jag, bilderna är suddiga) på en annan plats - som dock också börjar på Bo ...
Vilken då? Tid är mitten av 50-talet.
[img]images/uploaded/2021121417441561b8d7efb71d4.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2021121417452861b8d8382f053.jpg[/img]
Berra
SJ KA3 1852 (tror jag, bilderna är suddiga) på en annan plats - som dock också börjar på Bo ...
Berra
Mycket ånga och börjar på Bo - kan väl nästan bara vara Bollnäs.
Nja, vid mitten av 50-talet var stambanan och Kilafors-Söderhman elektrifierade och persontrafiken på Bollnäs-Orsa gick med rälsbussar. Godstågen där hade större lok än Ka3. 1852 var f.d. BJ 42 så jag gissar på Borlänge.
Om - OM - det nu är KA3 1852 (min fars foton är suddiga), så är det ju ett fd BJ-lok. Så man kan ju gissa "i närheten av BJ". Men, sorry, nej, det är inte Bollnäs eller Borlänge.
Berra
Ett litet tips: som ni ser är det olika höjd på stallplatsernas höjd. Allting har en orsak, så även detta. Tiden är mitten av 50-talet, vet inte exakt när.
Berra
Tja, då är det väl bara Boden kvar som kan ha haft ett så stort stall.
Ett litet tips: som ni ser är det olika höjd på stallplatsernas höjd. Allting har en orsak, så även detta. Tiden är mitten av 50-talet, vet inte exakt när.
Berra
Det är Boden. Det var väl där din far var verksam? Stallet eldhärjades 1948. Två gånger till och med om jag förstått saken rätt.
/Ola
Visst är det Boden! Där fanns diverse beredskapslok, som provkördes någon enstaka gång. KA3 1852 (?) provkördes ca 1953 (?) av min far. Han var nog inte van sådana kreatur som KA3, så när provkörningen (söderut nånstans) närmade sig sitt slut, så var, i den mån jag minns hans utsago rätt, både kol, vatten och gas tämligen slut vid Boden S. Men därifrån till Boden C är det nerför. Han rullade in till Bodens lokstation på det lilla ångtryck han hade kvar, utan belysning, som ett spöklok.
Ett annat exempel var C10.
Berra