S2p 3037 till Skara (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Sunday, December 19, 2021, 12:21 (1139 dagar sedan)

Enligt information nu i veckan ska ångloket SJ S2p 3037 (fd KTsJ 15) som först var sagt inte komma tillbaka till Vadstena och WFJ till våren efter utlåning till TJF i Västervik, där man f n arbetar med att få loket driftsklart, utan lånas ut till SkLJ i Skara under en tvåårsperiod fr o m då.

Därmed får SkLJ (förhoppningsvis!) ett driftsklart ånglok att köra med under tiden man jobbar vidare med sina egna; VGJ 4 och 29, och WFJ´s personal kan beredas möjligheter att bygga upp sin kompetens medan man jobbar på den egna banan där man också (tillika förhoppningsvis) under tiden kan köra med sitt mindre ånglok, STORUGNS, och även genom det bygga upp kompetens på området.

Det kommer då betyda att S2p 3037 åter får bese en ny plats efter Vadstena, Västervik och Stockholm (Kungsträdgården). Varav den kunnat trafikera de två förstnämnda :-)


/ L G

[image]
S2p 3037 hemma i Vadstena och på WFJ i juni 1998

[image]
S2p 3037 avgår på treskenspåret från Västervik under utlåning till TJF i juli 2003

S2p 3037 till Skara

av AH, Monday, December 20, 2021, 06:33 (1138 dagar sedan) @ Granis

Informationen är nog lite förskönad om att det arbete som görs på loket i Västervik. Loket skulle ha lämnat Västervik den 28/10 men blev kvar för att VEÅ i Sävsjö skulle kunna byta sju stycken sidostagbultar och det jobbet är klart, därefter önskade VFJ att loket skulle kunna vara kvar så dom skulle kunna montera tillbaka sidotankar samt allt annat på loket. TJF personal kommer inte att vara inblandade i återmonteringen av alla grejor vi har att göra med motorvagnarna och slutföra renoveringen av YP 893 samt all service av alla andra fordon.

S2p 3037 till Skara

av Granis, Monday, December 20, 2021, 12:44 (1138 dagar sedan) @ AH

Jag utgår från att du inte åsyftar mina uppgifter ovan när du skriver "...Informationen är nog lite förskönad". Jag utgår från att detta hanterats och kommer att hanteras enligt de avtal som funnits och finns mellan WFJ och TJF samt mellan WFJ och SkLJ. Så småningom iallafall. Sen finns det väl -som vanligt vad gäller sådana- "tolkningsutrymmen" som inte alltid är solklara och andra frågor som måste hanteras och kanske ändras "under resans gång". Men det är inget jag har insikter i. Eller vill spekulera om.


/ L G