O- vagn med skruvbroms (före 1967 års litterering) (Järnväg allmänt)
Det ska ha finnits en enda O- vagn med skruvbroms, nr 75815.
Vet någon utförande på denna anordning? Bilder/ ritningar?
av Rubensgården, Thursday, December 23, 2021, 16:35 (1065 dagar sedan)
Det ska ha finnits en enda O- vagn med skruvbroms, nr 75815.
Vet någon utförande på denna anordning? Bilder/ ritningar?
av Per Ljungberg, Friday, December 24, 2021, 10:48 (1064 dagar sedan) @ Rubensgården
Utan veta något om ifrågavarande vagn så kan man ju gissa på något av de utföranden som förekom på Or-vagnarna.
av Rubensgården, Friday, December 24, 2021, 11:21 (1064 dagar sedan) @ Per Ljungberg
På femtiotalet kom ju även de med stolpe på hörnet, därav min undran.
av Åkes, Saturday, December 25, 2021, 15:35 (1063 dagar sedan) @ Rubensgården
Såg och fotade vagnen i Vislanda 1974-06-03. Vagnen stod då uppe vid sågen och väntade på att komma ner till skrotningsplatsen. Noterade att trots troligen ökad vikt den var märkt som alla andra bromsade standard O-vagnar med egenvikten 10800kg och samma lastgränser. Vagnen var säkert uttagen för provmontage av sidomonterad handbroms inför kommande beställningar på de då "nya" Ou-vagnarna.
Tyvärr blev filmen nästan helt förstörd vid framkallningen (negativet nästan helsvart), så kopierade bilden blir egentligen mycket för dålig för publicering.
Åke
av Rubensgården, Sunday, December 26, 2021, 12:49 (1062 dagar sedan) @ Åkes
Super! Det går att fixa det mesta i Photshop. Tyvärr har jag inte mjukvaran längre. Då är det en med stolpe precis som den som står hos malmbanans vänner. Tack! Kan tyvärr inte ladda upp min bild. :/
av Bertil Bengtsson, Sunday, December 26, 2021, 14:24 (1062 dagar sedan) @ Åkes
Ett stort TACK ! för den bilden! Sedan ca 1955, eller nåt, dvs i ca 65 år, har jag undrat hur den vagnen såg ut...
Berra
av Ola Almquist, Sunday, December 26, 2021, 16:06 (1062 dagar sedan) @ Åkes
Såg och fotade vagnen i Vislanda 1974-06-03. Vagnen stod då uppe vid sågen och väntade på att komma ner till skrotningsplatsen. Noterade att trots troligen ökad vikt den var märkt som alla andra bromsade standard O-vagnar med egenvikten 10800kg och samma lastgränser. Vagnen var säkert uttagen för provmontage av sidomonterad handbroms inför kommande beställningar på de då "nya" Ou-vagnarna.
Mycket troligt. Bromsen uppsattes 1951 enligt Särtryck 77.
Tyvärr blev filmen nästan helt förstörd vid framkallningen (negativet nästan helsvart), så kopierade bilden blir egentligen mycket för dålig för publicering.
Åke
Nåväl, det är bättre än ingen bild alls. Tack.
/Ola
av Rubensgården, Sunday, December 26, 2021, 17:42 (1061 dagar sedan) @ Ola Almquist
Enda skillnaden jag ser jämfört med Ou är att man tagit ur lämmen onödigt mycket. Annars ser det ut som samma utförande. Hur vanliga var Ou att se i trafik med pelarbroms? Kan man sätta två i samma tåg? (Modelljärnväg).
av Rubensgården, Friday, November 10, 2023, 20:10 (377 dagar sedan) @ Åkes
Vet du möjligen vagnsnummer?
av Kjell Friberg, Saturday, November 11, 2023, 10:27 (377 dagar sedan) @ Rubensgården
Vagnen bör vara O 754815 vilken är den enda standard-O-vagn med skruvbroms jag känner till.
av Åkes, Saturday, November 11, 2023, 13:45 (377 dagar sedan) @ Kjell Friberg
Den vagn som jag fotade i Vislanda 1974-06-03 var märkt O 75815 (ramstans). (Se mitt inlägg ovan). Förutom handbromsen var vagnen inkl märkningen precis som en standard O
av Kjell Friberg, Saturday, November 11, 2023, 19:20 (376 dagar sedan) @ Kjell Friberg
Jag lyckades få med en fyra för mycket i numret. Rätt skall vara 75815.