ERTMS och 1435-föreningarna del 1 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Wednesday, December 29, 2021, 16:11 (1129 dagar sedan)

Jag har ju läst debatten i dagarna om ångloksnostalgi, där det kommer upp en hel del om hoten mot 1435-föreningarna på TRV-nätet.

Istället för att kroka i tråden startar jag en ny om ERTMS för att få lite tydlighet.
I mitt jobb på JVM jobbar jag nära både föreningsbranschen, den moderna branschen, bidrag från staten och statlig administration, så här kommer lite reflektioner från mig, dels om debatten som varit och dels om tankar inför framtiden för 1435-föreningarnas framtid ute på de stora spåren.

ERTMS kommer, var så säkra. I Trafikverkets förslag (obs, förslag) till nationell plan 2022-2033 kan man utläsa några viktiga saker:

-Utbyggnaden kommer fortgå, men saktas upp lite, så TRV räknar med att deras när har ERTMS ca 2040-2045.

-Trafikverket önskar att alla fordon som trafikerar nätet har ETCS-utrustning 2029, även om fordonet trafikerar en infrastruktur som inte har ERTMS. Om detta går igenom är 2029 sista året ett museifordon utan ETCS rullar på TRV huvudspår. Detta är något helt nytt och inte bra så klart. Här kan man ju tycka att ett fordon utan ETCS-utrustning bör kunna användas på en infra utan ERTMS-utrustning.

-Trafikverket föreslår att staten måste gå in och finansiera ETCS. Detta är också nytt och bra för vår sak.

Kom ihåg att är man en förening eller JHRF så kan man vara remissinstans på detta förslag till och med februari. Och ju fler som har åsikter om detta, kanske desto tyngre väger det. Sitt inte på baken utan vässa remisspennan!

Prislappen pratas det om då och då, som hyfsat insatt kan jag berätta att en ”first of class” kostar en hel del pengar. Upp mot 18 miljoner vet jag fordon "i min närhet" som kostat, men har även av säker källa fått höra 37…Löpande installationer kan man nog sägs 2-3 MSEK. Problemet med ”first of class” är att det är väldigt otydligt vad som blir en ”first of class” och vem som bestämmer det? Beställaren? ERA? Den som ger anbud? Det känns också väldigt oklart vad den kan kosta, innan en upphandling är klar.

Kan ett ånglok med gasbelysning vara ”first of class” för andra ånglok (av olika littera)? Kanske, kanske inte, men ett lok utan elsystem kanske kan ses som samma ”class” om det sedan byggs el- och luftmässigt på samma sätt, även om loken har olika längd, sth och drivhjulsdiameter?

Kan ett ånglok (eller för all deo annat lok) ha en FV1-vagn tillkopplad och allt detta är ett ”fordon” med det mesta tekniska i FV1-vagnen, som endast kan kopplas till-och från på verkstad? Varför inte, så ser ju ett motorvagnståg ut? Kortkopplat med komponenter i olika delar av tåget. Och isärkopplingsbart på verkstad. Kan man då byta X2 drivenhet mellan tågsätten, kan FV1-tendern ena veckan åka bakom ett E-lok och andra bakom ett B-lok. På ångloket sitter bara en antenn, en DMI (förarpanel), en cylinder som stänger regulatorn (som på B 1429) medan resten av tekniken finns i FV1? Kanske, kanske inte. Men ett ånglok med tender kan vara ett ånglok med två tendrar. Det är en definition. Och tendrar kan bytas.

Forts del 2.

ERTMS och 1435-föreningarna del 1 -- "2029-kravet"

av Ulf Pålsson, Wednesday, December 29, 2021, 17:03 (1129 dagar sedan) @ HP

-Trafikverket önskar att alla fordon som trafikerar nätet har ETCS-utrustning 2029, även om fordonet trafikerar en infrastruktur som inte har ERTMS. Om detta går igenom är 2029 sista året ett museifordon utan ETCS rullar på TRV huvudspår. Detta är något helt nytt och inte bra så klart. Här kan man ju tycka att ett fordon utan ETCS-utrustning bör kunna användas på en infra utan ERTMS-utrustning.

Jag tolkar "2029-kravet" (alltså att drivfordon och manövervagnar senast 2029 ska vara utrustade med ETCS och STM) på så sätt att Trafikverket från 2029 inte tänker ta någon hänsyn till fordon som saknar sådan utrustning. 2029 kommer det att finnas ERTMS på så många sträckor och knutpunkter i landet att det inte så att säga "är lönt" för komersiella aktörer eller underhållsentreprenörer att ha fordon som saknar ETCS-STM -- sådana kommer helt enkelt inte fram på Trafikverkets nät.

Jag tror inte att det för den sakens skull blir uttalat förbjudet att köra med fordon med "gammal ATC" inom ATC-område eller med fordon utan tågskyddssystem inom område utan ATC och ETCS.

1435-föreningarna bör kunna dra sig tillbaka till "områden utan ETCS". Man kommer troligen att långt efter 2029 kunna köra utan ERTMS mellan Orsa och Svenstavik samt mellan Hoting (kanske Lit?) och Jokkmokk. Jag har svårt att tro att Inlandsbanan kommer att satsa på ERTMS nivå 2 i första taget. Men det är kanske en klen tröst.
/up

ERTMS och 1435-föreningarna del 1 -- "2029-kravet"

av HP, Wednesday, December 29, 2021, 20:40 (1129 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

-Trafikverket önskar att alla fordon som trafikerar nätet har ETCS-utrustning 2029, även om fordonet trafikerar en infrastruktur som inte har ERTMS. Om detta går igenom är 2029 sista året ett museifordon utan ETCS rullar på TRV huvudspår. Detta är något helt nytt och inte bra så klart. Här kan man ju tycka att ett fordon utan ETCS-utrustning bör kunna användas på en infra utan ERTMS-utrustning.

Jag tolkar "2029-kravet" (alltså att drivfordon och manövervagnar senast 2029 ska vara utrustade med ETCS och STM) på så sätt att Trafikverket från 2029 inte tänker ta någon hänsyn till fordon som saknar sådan utrustning. 2029 kommer det att finnas ERTMS på så många sträckor och knutpunkter i landet att det inte så att säga "är lönt" för komersiella aktörer eller underhållsentreprenörer att ha fordon som saknar ETCS-STM -- sådana kommer helt enkelt inte fram på Trafikverkets nät.

Jag tror inte att det för den sakens skull blir uttalat förbjudet att köra med fordon med "gammal ATC" inom ATC-område eller med fordon utan tågskyddssystem inom område utan ATC och ETCS.

1435-föreningarna bör kunna dra sig tillbaka till "områden utan ETCS". Man kommer troligen att långt efter 2029 kunna köra utan ERTMS mellan Orsa och Svenstavik samt mellan Hoting (kanske Lit?) och Jokkmokk. Jag har svårt att tro att Inlandsbanan kommer att satsa på ERTMS nivå 2 i första taget. Men det är kanske en klen tröst.
/up

Aha, det låter ju sunt. Det finns inga tankar då att TRV driver detta för att via systemet kunna ha koll på tåg på annat sätt, tex skicka ut säkerhetsorder?

/HP

ERTMS och 1435-föreningarna del 1

av Staffan Myrenberg, Thursday, December 30, 2021, 00:27 (1129 dagar sedan) @ HP

Vilka problem försöker man lösa när man kräver olika installationer på veterantågen? Ordinarie tåg kan stoppa i Jörn och bli stående rätt länge (alldeles nyss). Veterantågen kan säkert också stanna men om det då finns en beredskap att dra undan ett veterantåg borde det störa mindre än när den ordinarie trafiken råkar ut för haverier och det inte omedelbart går att dra undan det stannade tåget då beredskapen för haverier verkar vara så låg.

ERTMS och 1435-föreningarna del 1

av Överkörmästaren, Thursday, December 30, 2021, 09:11 (1128 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Vilka problem försöker man lösa när man kräver olika installationer på veterantågen? Ordinarie tåg kan stoppa i Jörn och bli stående rätt länge (alldeles nyss). Veterantågen kan säkert också stanna men om det då finns en beredskap att dra undan ett veterantåg borde det störa mindre än när den ordinarie trafiken råkar ut för haverier och det inte omedelbart går att dra undan det stannade tåget då beredskapen för haverier verkar vara så låg.

Problem och problem, det här handlar inte så mycket om att lösa problem egentligen. Det är ett projekt!

ERTMS är ett europeiskt trafikstyrningsprojekt som inte har någonting att göra med att bli av med äldre fordon. Sverige och Trafikverket har dock valt en implementeringsmodell som gör att det i praktiken blir stopp för äldre fordon, eftersom alla fordon aom ska trafikera systemet måste utrustas med en synnerligen dyr utrustnings och godkännandeprocess som verkar vara designad för att helt enkelt avskräcka från installationer på befintliga fordon. (Till och med Region Stockholm har avbrutit projektet att uppgradera de 83 X60 som inte är försedda med systemet och då snackar vi ändå om endast 1 eller 2 godkännanden och 81-82 seriefordon…) Vinnarna är ju bl a de stora fordonstillverkarna som Alstom och Siemens, som får sälja nya fordonsflottor till regionala kollektivtrafikhuvudmän som tvingas slopa utmärkta fordon i förtid, och förstås signalbranschen som får sälja en massa nya produkter och tjänster till infrastrukturförvaltare som egentligen inte heller riktigt behöver dem.

Nu har man tydligen trappat upp det ytterligare från Trafikverkets sida genom att ändra utbyggnadsplanen så att man ska bygga ut systemet lite här och var i stället för att ta en lång bana i taget. Det betyder möjligen något lägre kostnader för Trafikverket men till priset av att man tvingar bort den existerande fordonsflottan ännu fortare till små hörn här och var. Detta drabbar givetvis museiföreningarna på 1435-nätet men det tycker jag är en droppe i havet jämfört med den enorma påverkan det får på andra företag och regioner.