ERTMS och 1435-föreningarna del 1 -- "2029-kravet" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Wednesday, December 29, 2021, 20:40 (1136 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

-Trafikverket önskar att alla fordon som trafikerar nätet har ETCS-utrustning 2029, även om fordonet trafikerar en infrastruktur som inte har ERTMS. Om detta går igenom är 2029 sista året ett museifordon utan ETCS rullar på TRV huvudspår. Detta är något helt nytt och inte bra så klart. Här kan man ju tycka att ett fordon utan ETCS-utrustning bör kunna användas på en infra utan ERTMS-utrustning.

Jag tolkar "2029-kravet" (alltså att drivfordon och manövervagnar senast 2029 ska vara utrustade med ETCS och STM) på så sätt att Trafikverket från 2029 inte tänker ta någon hänsyn till fordon som saknar sådan utrustning. 2029 kommer det att finnas ERTMS på så många sträckor och knutpunkter i landet att det inte så att säga "är lönt" för komersiella aktörer eller underhållsentreprenörer att ha fordon som saknar ETCS-STM -- sådana kommer helt enkelt inte fram på Trafikverkets nät.

Jag tror inte att det för den sakens skull blir uttalat förbjudet att köra med fordon med "gammal ATC" inom ATC-område eller med fordon utan tågskyddssystem inom område utan ATC och ETCS.

1435-föreningarna bör kunna dra sig tillbaka till "områden utan ETCS". Man kommer troligen att långt efter 2029 kunna köra utan ERTMS mellan Orsa och Svenstavik samt mellan Hoting (kanske Lit?) och Jokkmokk. Jag har svårt att tro att Inlandsbanan kommer att satsa på ERTMS nivå 2 i första taget. Men det är kanske en klen tröst.
/up

Aha, det låter ju sunt. Det finns inga tankar då att TRV driver detta för att via systemet kunna ha koll på tåg på annat sätt, tex skicka ut säkerhetsorder?

/HP


Hela tråden: