Norsesund - spår och perrong (Bana)

av bosc, Saturday, January 08, 2022, 21:11 (1068 dagar sedan)

På en auktionssida finns nu två vykort med Norsesunds station, tagna vid två olika tidpunkter. På det äldsta ligger spåren nära stationshuset och med perrong. På det senare är avståndet mellan stationshus och spår längre och perrongen borta. Flyttades stationshuset eller spåren någon gång i "forntiden"? (Jag vet av egen erfarenhet att perrongen på 50-talet låg mellan huvudspåren.)/BoSC
Länk: [image]

Norsesund - spår och perrong

av Dan Ingvar, Saturday, January 08, 2022, 21:38 (1068 dagar sedan) @ bosc

Jag skulle tro att dubbelspårsbygget (1916?) medförde en ordentlig ombyggnad av bangården.

Norsesund - spår och perrong

av Harald, Saturday, January 08, 2022, 21:54 (1068 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Jag skulle tro att dubbelspårsbygget (1916?) medförde en ordentlig ombyggnad av bangården.

Ja, spåren flyttades delvis ut på en utfyllnad i Sävelången.

Norsesund - spår och perrong

av bosc, Sunday, January 09, 2022, 00:30 (1068 dagar sedan) @ Harald

Tack för svaren.
Förklaringen verkar trovärdig.
God fortsättning/BoSC

Norsesund - spår och perrong

av Anders.k., Sunday, January 09, 2022, 09:01 (1068 dagar sedan) @ bosc

Tack för svaren.
Förklaringen verkar trovärdig.
God fortsättning/BoSC

Första kortet är ju taget innan 1902 , och i mellan dom korten är det ett dubbelspår byggt som stod klart 1916.

M.V.H Anders.k.

Norsesund - spår och perrong

av Anders Jansson, Sunday, January 09, 2022, 15:22 (1067 dagar sedan) @ Harald

Jag skulle tro att dubbelspårsbygget (1916?) medförde en ordentlig ombyggnad av bangården.


Ja, spåren flyttades delvis ut på en utfyllnad i Sävelången.

Denna bild i Digitalt Museum beskriver tydligt vad som gjordes vid dubbelspårsbygget:

Digitalt Museum

Norsesund - spår och perrong

av Sune Göthe, Sunday, January 09, 2022, 18:49 (1067 dagar sedan) @ Anders Jansson

Man kan fortfarande se fundamentet till ställverkshuset mellan spåret och sjökanten.

Norsesund - spår och perrong -- Fortsättningsfundering

av Dan Ingvar, Sunday, January 09, 2022, 20:28 (1067 dagar sedan) @ Sune Göthe

Den bangårdsritning som finns här är daterad 1946. Trettio år efter dubbelspårsbygget.
Finns det bangårdsritningar över stationerna mellan Göteborg och Alingsås från enkelspårstiden?
Ingvar, undrande

Norsesund - spår och perrong -- Fortsättningsfundering

av Olof W, Monday, January 10, 2022, 08:08 (1067 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Den bangårdsritning som finns här är daterad 1946. Trettio år efter dubbelspårsbygget.
Finns det bangårdsritningar över stationerna mellan Göteborg och Alingsås från enkelspårstiden?
Ingvar, undrande

Ja, på Samlingsportalen finns (ev. fanns) den teknisk-ekonomiska beskrivningen från bygget av västra stambanan med bangårdsskisser för de flesta stationer.

/Olof

Norsesund - spår och perrong -- Fortsättningsfundering

av Dan Ingvar, Monday, January 10, 2022, 17:28 (1066 dagar sedan) @ Olof W

Ja, på Samlingsportalen finns (ev. fanns) den teknisk-ekonomiska beskrivningen från bygget av västra stambanan med bangårdsskisser för de flesta stationer.

/Olof

Tack!
Ska leta där.

Norsesund - spår och perrong

av bosc, Sunday, January 09, 2022, 22:31 (1067 dagar sedan) @ Sune Göthe

På bangårdsritningen ser jag en detalj som jag inte förstår (inget ovanligt): i norra delen, strax söder om bron och andra växeln, och mellan spåret närmast stationen och nästa spår, ser det ut att ligga ett spår utan förbindelse åt något håll. Vad är detta? Kvarglömt eller planerat för framtiden?
/BoSC