Militärmötesspår - längd? (Bana)

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 17, 2009, 10:29 (5831 dagar sedan)

Hej,

Sitter och filar på en text om stationer och bangårdar, och funderar då på militära mötesspår. Armén hade ju synpunkter på att det skulle finnas mötesspår av minst en viss längd för att långa transporttåg skulle kunna mötas - men hur långa var dessa tvungna att vara?

Jag har sett lite olika uppgifter, nämligen, och ställer därför denna till synes enkla fråga. 350 m är en uppgift som verkar förekomma - stämmer det? Och har längderna varierat under olika tider och kanske även geografiskt? Och hur länge bestämdes det att det skulle anläggas såna mötesspår (både vid nyproduktion som ombyggnad av befintliga bangårdar)?

Tack på förhand för info och/eller litteraturtips! :-)

Militärmötesspår - längd?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, March 17, 2009, 17:37 (5831 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

1) Fråga: Står det nånting om saken i Urban Thiels bok = Jv-minnen nr 6??

2) Påståenden: Dessa frågor har ofta berörts, dock bara kortfattat, i en stor mängd tryckalster. Olika siffror har figurerat i äldre o nyare tid - allt mellan 300 och 600 m hinderfri spårlängd, både för SJ och EJ.

Jag TROR att även frågan om kapaciteten hos vattengivningsanläggningarna berörts ganska ofta i sb med planering för krigstdt och sånt...

Ngn som vet mera? Står det nånting i äldre årgångar av SJ drifttjänststatistik?

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 17, 2009, 20:22 (5831 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

2) Påståenden: Dessa frågor har ofta berörts, dock bara kortfattat, i en stor mängd tryckalster. Olika siffror har figurerat i äldre o nyare tid - allt mellan 300 och 600 m hinderfri spårlängd, både för SJ och EJ.

Jag TROR att även frågan om kapaciteten hos vattengivningsanläggningarna berörts ganska ofta i sb med planering för krigstdt och sånt...

Tack för tipset! Jag ska kolla Jvg-minnen 6, tänkte inte på den. I övrigt har jag sett det du påpekar, att det ofta finns berört men som i förbigående, och med olika mått.

Militärmötesspår - exemplet ÅmÅJ

av Hans Keller, Wednesday, March 18, 2009, 11:30 (5830 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Allmänt gällde långt fram i tiden, åtminstone 1950-talet, att stationer skulle finnas/lätt kunna anordnas på vissa avstånd från varandra. Som regel 12-15 km. Möte skulle kunna ske med en hinderfri längd på ca 400 m. Exakt utformning berodde på banans dignitet ur ett tänkt transportbehov. Vidare skulle vatten och kol finnas tillgängligt med vissa bestämda intervall. I en del fall fanns i fredstid inte mötesspår utbyggda utan endast planerade. I vissa fall fanns tex erforderlig materiel som växlar och signalmedel upplagda på platsen.

Så här såg det ut på linjen Åmål-Årjäng:
Finntorp; mötesspår 400 m,
Ömmeln; mötesspår 400 m,
Hallanda; mötesspår 400 m (här fanns dessutom fler spår),
Norane; mötesspår 400 m,
Sillerud, förberedd för mötesspår 400 m. Spåret utlagt åt öster men växel inte ilagd utan upplagd,
Sandaholm; föreberedd för mötesspår 400 m. Spåret utlagt åt väster men växel inte ilagd utan upplagd (strax väster vattentornet).

Hallanda och Sillerud hade semaforer (vanliga, ej T) medan övriga platser fick regleras med manuell postning vid möten.

Hallanda och Sandaholm var vattenstationer med vatten i torn. Tornen låg (ligger fortfarande!) i södra resp västra änden av bangården.

Systemet kom att användas skarpt dagarna efter 9 april 1940 då militärtåg kördes både dag och natt Åmål-Årjäng. Bla gick förband ur A2 i Göteborg denna väg för urlastning i tex Vännacka. Vidare transporterades personal och materiel ur den norska 1. divisionen ("Ericsen") från Årjäng till uppsamlingsplatser på andra håll i mellansverige. Divisionen hade drivits framför tyskarna och gått över gränsen vid Töcksfors i syfte att få gå vidare genom Sverige för att kunna sättas in i striderna längre norrut. Den svenska regeringen nekade dock genomfart och det blev istället internering./HK

Militärmötesspår - några exempel BJ

av Hans Keller, Wednesday, March 18, 2009, 11:56 (5830 dagar sedan) @ Hans Keller

Några exempel på förberedda militärstationer på BJ var Flacken och Avelsäter. Den senare stationen (bstr Säffle-Åmål) var utbyggd med mötesspår som tidvis hade växlar inlagda. Mötesspåret var dessutom elektrifierat och det fanns ett litet ställverk. Platsen var dessutom redan på BJ-tiden blockpost med reglering från Åmål. Mark hade reserverats för en ev utbyggnad till vanlig station, men så blev det aldrig.

I Kil finns vad man kanske skulle kunna kalla ett triangelspår i beredskap. Under BJ första år, 1876-1879, anslöt linjen mot Falun till den numer försvunna stationen Kihl/Kil N som låg någon kilometer öster om nuvarande Kil stn. BJ hade fö ett några km långt spår från Kihl/Kil N vidare till Toleruds grusgrop. Efter det linjen till Göteborg blev klar 1879 gjordes en ny infart till nya Kil stn och spåret till Kil N och grusgropen revs. Dock är gamla spårkurvan till fd Kil N ännu järnvägsmark, och banvallen skulle efter att ha försetts med spår kunna trafikeras med tåg från Falu-hållet direkt mot Karlstad utan att gå in till Kil./HK

Kil nedre

av Gunnar Håkansson, Wednesday, March 18, 2009, 20:53 (5830 dagar sedan) @ Hans Keller

Stationshuset Kil nedre ser ut att ha funnits kvar 1965. Även spåret från Fryksta ser ut att ha utgått från Kil nedre ursprungligen.

Kil nedre, sedan länge bland skuggorna....

av Hans Keller, Thursday, March 19, 2009, 02:07 (5830 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Stationshuset Kil nedre ser ut att ha funnits kvar 1965. Även spåret från Fryksta ser ut att ha utgått från Kil nedre ursprungligen.

======
SJ spår till Fryksta utgick mycket riktigt från Kil N (kallades i tidtabellerna rangerstation efter "nya" Kil öppnande). Spåret gick i en stor skärning, ännu delvis kvar, och passerade under dels en vägbro, dels BJ-banans bro. Trafiken på Fryksta utgick från Karlstad. På slutet före omläggningen 1907 då Fryksta-spåret leddes in till Kil, gick tågen alltid in till Kil och fick därvid byta riktning i Kil N. Man körde alltså Ks-Kil-Kil N-Fry och vice versa. Standardlok på linjen var under lång tid Kd-lok. Men även udda typer förekom. En berömd bild från ca 1905 visar tåget från Fryksta passerande under BJ-bron med loket SJ I 113 (longboilertyp!) i spetsen samtidigt som ett BJ-tåg rullar över bron mot Falun draget av ett av BJ A/C 44-46. Vid ett tillfälle på 1920-talet trafikerades Fryksta-linjen av ett kungligt tåg då Drottning Wilhelmina av Nederländerna skulle besöka Selma Lagerlöf. Detta tåg drogs av dubbla Cd-lok. Det bör ha varit se- och hörvärt när detta tåg tog den branta stigningen upp till Kil!

Efter omläggningen 1907 blev alltså Kil N överflödigt och spår och den lilla lokstationen med enportsstall och vattentorn (tämligen okänd) revs. Stn-huset som var av samma utseende som det ännu existerande huset i Fagerås, användes sedan bla som danslokal (!) men revs även det efter få år. Rivningsresterna användes som utfyllnad vid Karlslunds herrgård strax norr om Kil nya stn. I dag finns bara vattentornets brunn och en av de två banvaktsstugorna kvar av Kil N. Istället domineras platsen av ett ställverk modell större./HK

ÅmÅJ - semaforer

av Kirby, Thursday, March 19, 2009, 12:12 (5829 dagar sedan) @ Hans Keller

Hallanda och Sillerud hade semaforer (vanliga, ej T) medan övriga platser fick > regleras med manuell postning vid möten. HK

Mera info om ÅmÅJ signaler finns på min sejt. ([link=http://kielikeskus.helsinki.fi/~kvincent/banvall.htm]Här[/link], längst ner på sidan).

Vet någon tillverkare av ÅmÅJs semafor?

Semaforen som ny finns i Svanskog är inte den ursprungligen - finns det någon skillnader mellan denna nya och den ursprungligen?

Kirby

ÅmÅJ - semaforer, förr och nu

av Hans Keller, Friday, March 20, 2009, 02:48 (5829 dagar sedan) @ Kirby

Hallanda och Sillerud hade semaforer (vanliga, ej T) medan övriga platser fick > regleras med manuell postning vid möten. HK

Mera info om ÅmÅJ signaler finns på min sejt. ([link=http://kielikeskus.helsinki.fi/~kvincent/banvall.htm]Här[/link], längst ner på sidan).

Vet någon tillverkare av ÅmÅJs semafor?

Semaforen som ny finns i Svanskog är inte den ursprungligen - finns det någon skillnader mellan denna nya och den ursprungligen?

Kirby

======
Tilläggas kan att semaforerna var målade vita/röda.

Efter nedläggningen Svanskog-Årjäng 1954 ändrades T-semaforen i Svanskog till envingad semafor genom borttagande av vingen som visade infart från Årjäng. Efter nedläggningen av persontrafiken Ål-Sao hösten 1966 togs semaforen bort helt. Eftersom aldrig mer än ett tåg åt gången trafikerade banan de sista åren (persontrafik YBo6 och godstrafik T21) var semaforen som regel ständigt ställd på "kör".

Nuvarande semafor i Svanskog. Redan när JÅÅJ bildades 1976 startade sökandet efter en ny semafor att sätta upp i Svanskog. Lämpliga objekt visade sig då nyligen ha försvunnit. Exempelvis T-semaforerna i Vännacka (övertogs av AGJ?) och vid Borgens grusgrop på fd DJ (skrotad). Emellertid erinrade undertecknad sig att det nyligen även funnits en T-semafor vid växeln till Dingelsundets ställverk på bstr Karlstad-Skoghall. En rekognonsering på platsen visade att semaforen INTE hade skrotats, utan några år tidigare tagits ned och lagts upp vid sidan av spåret. Efter kontakt med NKlJ fick JÅÅJ överta semaforen och sommaren 1977 transporterades den till Svanskog. Efter många år i "förråd" hos Hammarströms depå i Strand kunde den sedan ställas upp på stationen i Sao på 1990-talet. Den är emellertid av en något äldre modell än den ursprungliga Svanskogssemaforen, och har vingar med skåror.

Semaforen vid infarten till Åmål Ö, envingad, fanns också kvar till nedläggningen av persontrafiken 1966. Den förblev målad vit/röd.

Semaforen vid infarten till Årjäng fanns på bild i NWT någon gång på 1970-talet. Jag har artikeln någonstans. Den stod vid vägövergången söder stn./HK

ÅmÅJ - semaforer, tillägg

av Hans Keller, Friday, March 20, 2009, 02:51 (5829 dagar sedan) @ Hans Keller

Tror att semaforerna var levererade av ÅSSA i Åtvidaberg./HK

ÅmÅJ - semaforer, förr och nu

av Kirby, Friday, March 20, 2009, 13:02 (5828 dagar sedan) @ Hans Keller

Tack för det här. Om det går, ska jag lägga den här information på min sejt. Skulle gärna se artikeln från NWT.

Tackar

Kirby

[link=http://kielikeskus.helsinki.fi/~kvincent/]ÅmÅJ[/link]

av Per-Erik Björkman, Långsele, Wednesday, March 18, 2009, 18:47 (5830 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Mötesspår och vattentagningsanläggningar.
Inlandsbanan, de delar som staten byggde, var dimensionerade för tåglängder på 400 meter. Jag har också sett uppgifter från bygget av första etappen, Östersund-Ulriksfors, att vattentagningskapacitet och avstånd mellan mötesplatser skulle dimensioneras för 1 tåg per timme och riktning under hela dygnet, dvs 2x24 tåg.
Per-Erik Björkman

av IBjorn @, Thursday, March 19, 2009, 14:39 (5829 dagar sedan) @ Per-Erik Björkman

Intressant, det förklarar äntligen för mig varför IB byggdes med så pass täta stationer/mötesplatser mellan Gällivare och Jokkmokk (och vad jag förstår hela övriga IB också i stort sett). Har funderat länge över detta!

Följdfråga, vattentagningskapaciteten för ett tåg i timmen, vad innebär det? Vatten på varje mötesstation? Var 50:e km? Behövdes vattentorn eller vattenhästar för detta?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, March 19, 2009, 19:34 (5829 dagar sedan) @ IBjorn

Följdfråga, vattentagningskapaciteten för ett tåg i timmen, vad innebär det? Vatten på varje mötesstation? Var 50:e km? Behövdes vattentorn eller vattenhästar för detta?

Knappast - var 100:e km räckte säkert; det var nog dålig trafikekonomi att hänga på MAXIMALT tåg på vartenda lok. Med dåtida låga stax = smålok typ J/KA och kanske några E, kan det ha gått åt nånting i storleksordningen några kbm/h, allraallra högst 10 kbm i timmen per 100 km banlängd - men detta ställde såklart rätt stora krav ändå på "tillrinning" etc.

Observera att allt sånt här egentl. är bara spekulationer - inga fullskaleförsök med MAX ALLTING... gjordes nånsin...!!!

av IBjorn @, Thursday, March 19, 2009, 23:12 (5829 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack för svaret, jag ska försöka hinna ut på lite fotoexkursioner efter Norra IB, samt Södra Malmbanan till sommaren.

Att söka gamla lämningar efter vattenanordningar kan ju vara en rolig sak...men då lär det ju inte ha funnits några andra vattenanordningar efter nordligaste IB än Gällivare, Porjus och Jokkmokk?

Militärmötesspår - längd - tack för svar!

av Stefan Nilsson, Sunday, March 22, 2009, 16:42 (5826 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Tack för alla svar! Jag har varit utomlands ett par dar och har inte kunnat svara, men det kom fram en massa intressanta uppgifter under tiden, som räcker väl till det jag ska skriva! :-)