Nynäsbanans infart vid Älvsjö, vintern 1964-65, 3 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Wednesday, January 19, 2022, 07:20 (1177 dagar sedan)

Inga anteckningar till bilderna finns.

[image]
Tåg på väg söderut på stambanan vid Älvsjö. Nynäsbanan till höger.

[image]
Tåg på väg in till Älvsjö. Är det bygge av AGA-s anläggning som syns till höger?

[image]
Tåg på väg mot Nynäshamn.

Nynäsbanans infart vid Älvsjö, vintern 1964-65, 3 bilder

av Alex, Wednesday, January 19, 2022, 07:50 (1177 dagar sedan) @ Ulfe

Första bilden tror jag kan vara persontåg till Hallsberg med tanke på andra bilder vi analyserat På sista bilden ser vi luftbevakningstornet i Älvsjö som var ett landmärke för en liten knatte under 60-talet när man tryckte näsan mot fönstret på lokaltåget.

av Sven A, Wednesday, January 19, 2022, 08:40 (1177 dagar sedan) @ Alex

Första bilden tror jag kan vara persontåg till Hallsberg med tanke på andra bilder vi analyserat På sista bilden ser vi luftbevakningstornet i Älvsjö som var ett landmärke för en liten knatte under 60-talet när man tryckte näsan mot fönstret på lokaltåget.

Bilden visar ett luftvärnstorn i betong.
Moderna luftbevakningstorn som uppfördes efter kriget restes som fackverksmaster.

Luftbevakning

Här en länk till ett luftvärnstorn

Luftvärnstorn

av Stig Lagergren, Friday, January 21, 2022, 18:18 (1175 dagar sedan) @ Alex

Verkar vara en kafévagn Bo8cs först och den är skyltad. Tyder kanske på ett mera långväga tåg.

av Hans Broman, Monday, January 24, 2022, 17:49 (1172 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Verkar vara en kafévagn Bo8cs först och den är skyltad. Tyder kanske på ett mera långväga tåg.

I kommunickan från april 1965 finns inget annonserat kafévagnståg från Stockholm i riktning Södertälje. I lokdragna snälltåg fanns det väl på den tiden alltid (eller ofta?) även kafévagn utan att denna var annonserad. Det är kanske ingen tillfällighet att det är dubbla Da-lok som dragkraft. Tillfällig brist på F-lok, och multade Da sätts in för att snälltåget ska kunna hålla tidtabellen någorlunda?

Spåret till vänster

av mormorsgruvan, Wednesday, January 19, 2022, 10:08 (1177 dagar sedan) @ Ulfe

Vart går spåret till vänster på bild 3 ?

Spåret till vänster

av Anders Sandgren, Wednesday, January 19, 2022, 10:45 (1177 dagar sedan) @ Ulfe

Vart går spåret till vänster på bild 3 ?

Det går till ett industriområde som håller på att bebyggas på bild 2.

Länk eniro. https://kartor.eniro.se/?c=59.272871,18.007557&z=16&l=historic&q=%22Skara%2...

Spåren där finns kvar men infarten till industriområdet (Älvsjö Industriområde heter det väl) är numera från den utbyggda bangården (pendeltågen) söder om utfarten mot Nynäs. Jag antar att den flyttades när det blev dubbelspår mot Nynäs.

av Stig Lagergren, Friday, January 21, 2022, 18:21 (1175 dagar sedan) @ Ulfe

Vilka bilder!
Tåget på sista bilden har en brokig sammansättning. Här ser man att det förekom trävagn(ar) med bälg på Nynäsbanan. Diskuterads i en tidigare tråd.

[x]
[*]