Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder (Fordon: allmänt)
Tåget är på väg norrut.
Bilderna härunder tagna någonstans mellan Långsele och Bastuträsk där nästa bild på filmen är tagen.
Tåget är på väg norrut.
Bilderna härunder tagna någonstans mellan Långsele och Bastuträsk där nästa bild på filmen är tagen.
Tåget är på väg norrut.
Bilderna härunder tagna någonstans mellan Långsele och Bastuträsk där nästa bild på filmen är tagen.
Ja i den mätvagnen (4611) har jag åkt, arbetat och bott många gånger. Vet ej varför den gick i ett persontåg. Det ser mer ut som transport. Normalt var att vi var inkopplade i Nordpilen för transport upp till Malmbanan där vi under många år gjorde mätningar (gångegenskaper, spårkrafter) på nya och ibland ombyggda malmvagnar.
Tåget är på väg norrut.
Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.
Postvagnen såg för övrigt en aning antik ut. Planenligt eller reservvagn?
Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.
I Str 420 1964 står den som S17d, dvs dieselfinka, möjligen har man förenklat märkningen genom att bara sätta dit ett S framför F5å-L.
Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.
I Str 420 1964 står den som S17d, dvs dieselfinka, möjligen har man förenklat märkningen genom att bara sätta dit ett S framför F5å-L.
Här har det gått två år sedan den blev dieselfinka.
/tell
Finns mätvagnen kvar?
Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.
I Str 420 1964 står den som S17d, dvs dieselfinka, möjligen har man förenklat märkningen genom att bara sätta dit ett S framför F5å-L.
Observera den specialbyggda MD boggin med en extra axel enbart för hastighetsmärkning! När vagnen moderniserades fick den ASEA boggier för att vagnen skulle vara mer följsam i högre farter
.
Jag sommarjobbade -85 på Ma-lab i Hagalund. Vi gjorde en provkörning med mätvagn och BC4 till Göteborg.
ASEA Traction skulle prova modifieringar på M84S boggier. Min uppgift var att sitta i loket och meddela mätvagnen när det passerades växel, vägövergång etc., vilket noterades för hand på accelerometerutskrifterna!
Lokförare var "Broms-Olle" en go gubbe från Göteborg.
Mätaxeln hade cylindriskt svarvade hjul så att axelns läge i spåret inte påverkade längd- och hastighetsmätningen.
Mätaxeln hade cylindriskt svarvade hjul så att axelns läge i spåret inte påverkade längd- och hastighetsmätningen.
Och dessutom var den säkert obromsad, för att inte ev glidning skulle påverka mätningen.