X5B 221 kommentar från JVM (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Det var värst vad magsurt det var här då.
Att tåget kommer användas på detta sätt är nog tågets räddning. Det är inte sjäkvklart att alternativet att bara ställa in det i ett lokhus i en lång framtid utan klara planer ens finns. Det är 72 m tåg som får slåss hårt om inomhusplats (och nej,inte ens staten kan ta hand om allt och har inte en massa inomhusplats till övers). Med andra ord,tack vatee museibygget fann tåget en roll och en finamnsiering eftersom funktiner som annars behövt ett nytt hus...istället hamnar i ett tåg...som inte blev skrot...och i framtiden har en liten men änddock, möjlighet att komma ut på spåret igen.
Att långsamt renovera anser jag inte rimligt när vi pratar om så stora summor, eftersom vi pratar om 15 miljoner...och då är inte ETCS inräknad. Renoverar man långsamt behövs en dyr inomhusplats som många fordon slåss om...och då pratar vi inte lokhus utan verkstad. Att ställa in 72 m tåg på oplanerad tid i verkstaden och göra lite då och då får någon annan drömma om.
Tåget i sig är mycket spännande, vilket också dess framträdande roll kommer visa när vi öppnar, men den dåliga hinten om att vi bara gillar vattenkokare var inte snäll. Titta igenom vad vi gör med andra lok och motorvagnar de senaste åren, så ser ni nog att annat har hög prio också.
Inredningen i 2 klass är slut, såväl tyg och stoppning måste göras om. Att väva nytt tyg av rätt modell (plysch-moquette) kostar ca 120.000 i England. Att sedan renovera stolarna i X5B med ny stoppning och det nya tyget kostar ca 300.000 till. Då har vi renoverat säten som är bakåtlutande (man sitter illa om man ska äta vid bord), ett barn per säte får plats, och glass/dricka sugs in i tyget och gör fina fläckar om olyckan är framme. B6-inredningen kommer bli utmärkt och det kommer framgå i vagnen att det inte är original. Liksom inte insidan i Sahlins vagn är det heller - men järnvägsmässig, funktionell och uppskattad ändå.
/Henrik R, JVM