Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Wednesday, February 09, 2022, 07:34 (1158 dagar sedan)

[image]

[image]

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Sven Bårström, Wednesday, February 09, 2022, 07:41 (1158 dagar sedan) @ Ulfe

Vagnen är en av de fyra med SJ-litt EC05/B015 som VBHJ köpte in i slutet av 20-talet. De var byggda som motorvagnar för OKB men visade sig inte fungera tillfredsställande. OKB återlämnade dem därför, och man tog bort drivutrustningen och sålde dem till VBHJ som vanliga 3-klassvagnar. De gick sedan i Boråstrakten under många år. Jag har ofta åkt i dem.
Sven B

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Ulfe, Wednesday, February 09, 2022, 11:12 (1158 dagar sedan) @ Sven Bårström

Vagnen är en av de fyra med SJ-litt EC05/B015 som VBHJ köpte in i slutet av 20-talet. De var byggda som motorvagnar för OKB men visade sig inte fungera tillfredsställande. OKB återlämnade dem därför, och man tog bort drivutrustningen och sålde dem till VBHJ som vanliga 3-klassvagnar. De gick sedan i Boråstrakten under många år. Jag har ofta åkt i dem.
Sven B

Tack för intressant svar! hälsar Ulf E

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Thomas Tell, Wednesday, February 09, 2022, 12:51 (1158 dagar sedan) @ Ulfe

Vagnen är en av de fyra med SJ-litt EC05/B015 som VBHJ köpte in i slutet av 20-talet. De var byggda som motorvagnar för OKB men visade sig inte fungera tillfredsställande. OKB återlämnade dem därför, och man tog bort drivutrustningen och sålde dem till VBHJ som vanliga 3-klassvagnar. De gick sedan i Boråstrakten under många år. Jag har ofta åkt i dem.
Sven B


Tack för intressant svar! hälsar Ulf E

Vagnen är en av Bo15 8092-94 då 8095 slopades 1961.
/tell

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Bertil Bengtsson, Wednesday, February 09, 2022, 15:45 (1158 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tåget är nog antingen tåg 94 Nordpilen eller tåg 22, norra änden av spår 10.
Tåg 94 hade i många år samtidig avgång från Cst som tåg 93 hade i Boden: 1700. Så de möttes på precis halva vägen mellan Cst och Bdn, nattetid i Jämtland. Tåg 22 gick några timmar senare från Cst, så det beror på vad klockan var när fotot togs.
Tågen hade samma sammansättning (94:ans sovvagnar till Luleå användes förmodligen till tåg 21 några timmar senare, och 22:ans vagnar till 93 - "förmodligen" eftersom jag - förmodar det), på norrgång efter lok en DFo (se fotot), sedan en Fo4 (båda vagnarna svetsade), sedan några sovvagnar, en sittvagn, Ro3, en Bo8cs, en sittvagn och så några sovvagnar till Luleå, sist sovvagnar till Övik, Umeå och Skellefteå. Ro:an kopplades av i Ånge (åtminstone tåg 94), på morgonen kopplades en annan Ro:a till i Vännäs. Hur förhållandet var för tåg 22 vet jag inte, det måste ju ha varit en Ro:a åtminstone från Långsele, eller nåt!
Hur det nu än är med saker och ting, tack för bilden! Den väcker minnen!
Berra

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 09, 2022, 23:35 (1157 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tåget är nog antingen tåg 94 Nordpilen eller tåg 22, norra änden av spår 10.
Tåg 94 hade i många år samtidig avgång från Cst som tåg 93 hade i Boden: 1700. Så de möttes på precis halva vägen mellan Cst och Bdn, nattetid i Jämtland. Tåg 22 gick några timmar senare från Cst, så det beror på vad klockan var när fotot togs.
Tågen hade samma sammansättning (94:ans sovvagnar till Luleå användes förmodligen till tåg 21 några timmar senare, och 22:ans vagnar till 93 - "förmodligen" eftersom jag - förmodar det), på norrgång efter lok en DFo (se fotot), sedan en Fo4 (båda vagnarna svetsade), sedan några sovvagnar, en sittvagn, Ro3, en Bo8cs, en sittvagn och så några sovvagnar till Luleå, sist sovvagnar till Övik, Umeå och Skellefteå. Ro:an kopplades av i Ånge (åtminstone tåg 94), på morgonen kopplades en annan Ro:a till i Vännäs. Hur förhållandet var för tåg 22 vet jag inte, det måste ju ha varit en Ro:a åtminstone från Långsele, eller nåt!
Hur det nu än är med saker och ting, tack för bilden! Den väcker minnen!
Berra


Men gick då verkligen den här udda Bo15-vagnen i ett nattåg? Och hur lång sträcka kan den då ha gått i nattåget? Det var ju inte precis någon komfortvagn. Dessutom har den inte ens bälgar. Den har visserligen tågvärmekabel och elvärme. Men inga bälgar. Ingen lämplig vagn för ett nattåg som går långa sträckor.

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Bernt Talbrant, Thursday, February 10, 2022, 00:07 (1157 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tåget är nog antingen tåg 94 Nordpilen eller tåg 22, norra änden av spår 10.
Tåg 94 hade i många år samtidig avgång från Cst som tåg 93 hade i Boden: 1700. Så de möttes på precis halva vägen mellan Cst och Bdn, nattetid i Jämtland. Tåg 22 gick några timmar senare från Cst, så det beror på vad klockan var när fotot togs.
Tågen hade samma sammansättning (94:ans sovvagnar till Luleå användes förmodligen till tåg 21 några timmar senare, och 22:ans vagnar till 93 - "förmodligen" eftersom jag - förmodar det), på norrgång efter lok en DFo (se fotot), sedan en Fo4 (båda vagnarna svetsade), sedan några sovvagnar, en sittvagn, Ro3, en Bo8cs, en sittvagn och så några sovvagnar till Luleå, sist sovvagnar till Övik, Umeå och Skellefteå. Ro:an kopplades av i Ånge (åtminstone tåg 94), på morgonen kopplades en annan Ro:a till i Vännäs. Hur förhållandet var för tåg 22 vet jag inte, det måste ju ha varit en Ro:a åtminstone från Långsele, eller nåt!
Hur det nu än är med saker och ting, tack för bilden! Den väcker minnen!
Berra

Men gick då verkligen den här udda Bo15-vagnen i ett nattåg? Och hur lång sträcka kan den då ha gått i nattåget? Det var ju inte precis någon komfortvagn. Dessutom har den inte ens bälgar. Den har visserligen tågvärmekabel och elvärme. Men inga bälgar. Ingen lämplig vagn för ett nattåg som går långa sträckor.

Med nattåget avses nog bilden med Ma-loket för det är väl inte samma tåg på båda bilderna?

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Besc, Thursday, February 10, 2022, 00:32 (1157 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Tåget är nog antingen tåg 94 Nordpilen eller tåg 22, norra änden av spår 10.
Tåg 94 hade i många år samtidig avgång från Cst som tåg 93 hade i Boden: 1700. Så de möttes på precis halva vägen mellan Cst och Bdn, nattetid i Jämtland. Tåg 22 gick några timmar senare från Cst, så det beror på vad klockan var när fotot togs.
Tågen hade samma sammansättning (94:ans sovvagnar till Luleå användes förmodligen till tåg 21 några timmar senare, och 22:ans vagnar till 93 - "förmodligen" eftersom jag - förmodar det), på norrgång efter lok en DFo (se fotot), sedan en Fo4 (båda vagnarna svetsade), sedan några sovvagnar, en sittvagn, Ro3, en Bo8cs, en sittvagn och så några sovvagnar till Luleå, sist sovvagnar till Övik, Umeå och Skellefteå. Ro:an kopplades av i Ånge (åtminstone tåg 94), på morgonen kopplades en annan Ro:a till i Vännäs. Hur förhållandet var för tåg 22 vet jag inte, det måste ju ha varit en Ro:a åtminstone från Långsele, eller nåt!
Hur det nu än är med saker och ting, tack för bilden! Den väcker minnen!
Berra

Men gick då verkligen den här udda Bo15-vagnen i ett nattåg? Och hur lång sträcka kan den då ha gått i nattåget? Det var ju inte precis någon komfortvagn. Dessutom har den inte ens bälgar. Den har visserligen tågvärmekabel och elvärme. Men inga bälgar. Ingen lämplig vagn för ett nattåg som går långa sträckor.


Med nattåget avses nog bilden med Ma-loket för det är väl inte samma tåg på båda bilderna?

Så är det säkert, dvs olika tåg. Ma-loksdragna tåget på spår 10 och Bo15-vagnen på spår 8.

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Niklas Bygdestam, Thursday, February 10, 2022, 05:03 (1157 dagar sedan) @ Besc

Tåget är nog antingen tåg 94 Nordpilen eller tåg 22, norra änden av spår 10.
Tåg 94 hade i många år samtidig avgång från Cst som tåg 93 hade i Boden: 1700. Så de möttes på precis halva vägen mellan Cst och Bdn, nattetid i Jämtland. Tåg 22 gick några timmar senare från Cst, så det beror på vad klockan var när fotot togs.
Tågen hade samma sammansättning (94:ans sovvagnar till Luleå användes förmodligen till tåg 21 några timmar senare, och 22:ans vagnar till 93 - "förmodligen" eftersom jag - förmodar det), på norrgång efter lok en DFo (se fotot), sedan en Fo4 (båda vagnarna svetsade), sedan några sovvagnar, en sittvagn, Ro3, en Bo8cs, en sittvagn och så några sovvagnar till Luleå, sist sovvagnar till Övik, Umeå och Skellefteå. Ro:an kopplades av i Ånge (åtminstone tåg 94), på morgonen kopplades en annan Ro:a till i Vännäs. Hur förhållandet var för tåg 22 vet jag inte, det måste ju ha varit en Ro:a åtminstone från Långsele, eller nåt!
Hur det nu än är med saker och ting, tack för bilden! Den väcker minnen!
Berra

Men gick då verkligen den här udda Bo15-vagnen i ett nattåg? Och hur lång sträcka kan den då ha gått i nattåget? Det var ju inte precis någon komfortvagn. Dessutom har den inte ens bälgar. Den har visserligen tågvärmekabel och elvärme. Men inga bälgar. Ingen lämplig vagn för ett nattåg som går långa sträckor.


Med nattåget avses nog bilden med Ma-loket för det är väl inte samma tåg på båda bilderna?


Så är det säkert, dvs olika tåg. Ma-loksdragna tåget på spår 10 och Bo15-vagnen på spår 8.


Det förklarar ju saken mycket bättre! Jag har väldigt svårt att tänka mig Bo15-vagnen gå i ett nattåg. Egentligen borde det vara en lokaltågsvagn, så det hade varit mer väntat att se den ihopkopplad med B6-vagnar. På bilden går det inte att identifiera vad det är för en vagn den är ihopkopplad med, vara att det är en 40-talsvagn av något slag som egentligen ser ut att höra hemma i ett snälltåg. Dock misstänker jag att det tåget inte är så långväga, utan kanske mer som ett regionalt tåg eller liknande. Jag antar att Bo15-vagnen är en förstärkningsvagn i detta tåg.

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 09, 2022, 12:21 (1158 dagar sedan) @ Ulfe

[image]


Det ser ut som om tåget är uppställt och kopplat till en värmepost. Titta på tågvärmekablarna. På den udda vagnen ser man att det sitter en tågvärmkabel som är kopplad till dosan. Doslocket är öppet på vagnen och det sitter en kabel i dosan om man tittar noga. Men det är inte den andra vagnens kabel, vilket det ju "borde" vara då. För den sitter ju som synes upphängd. Så det är en tågvärmekabel som kommer från annat ställe. Alltså borde det vara en tågvärmekabel från en värmepost som är kopplad till den udda vagnen. Troligen på på andra sidan den udda vagnens tågvärmekabel sedan ansluten till nästa vagn :-)

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Överkörmästaren, Wednesday, February 09, 2022, 22:18 (1157 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

[image]

Det ser ut som om tåget är uppställt och kopplat till en värmepost. Titta på tågvärmekablarna. På den udda vagnen ser man att det sitter en tågvärmkabel som är kopplad till dosan. Doslocket är öppet på vagnen och det sitter en kabel i dosan om man tittar noga. Men det är inte den andra vagnens kabel, vilket det ju "borde" vara då. För den sitter ju som synes upphängd. Så det är en tågvärmekabel som kommer från annat ställe. Alltså borde det vara en tågvärmekabel från en värmepost som är kopplad till den udda vagnen. Troligen på på andra sidan den udda vagnens tågvärmekabel sedan ansluten till nästa vagn :-)

Jag tycker att det ser ut som att doslocket är stängt, den lilla "näsan" som solen lyser på ser ut att peka snett nedåt.

Någon kabel ser man i alla fall inte. Det som är upplyst är nog huvudledningsslangen och dess upphängningsjärn.

Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 09, 2022, 23:32 (1157 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

Det ser ut som om tåget är uppställt och kopplat till en värmepost. Titta på tågvärmekablarna. På den udda vagnen ser man att det sitter en tågvärmkabel som är kopplad till dosan. Doslocket är öppet på vagnen och det sitter en kabel i dosan om man tittar noga. Men det är inte den andra vagnens kabel, vilket det ju "borde" vara då. För den sitter ju som synes upphängd. Så det är en tågvärmekabel som kommer från annat ställe. Alltså borde det vara en tågvärmekabel från en värmepost som är kopplad till den udda vagnen. Troligen på på andra sidan den udda vagnens tågvärmekabel sedan ansluten till nästa vagn :-)


Jag tycker att det ser ut som att doslocket är stängt, den lilla "näsan" som solen lyser på ser ut att peka snett nedåt.

Någon kabel ser man i alla fall inte. Det som är upplyst är nog huvudledningsslangen och dess upphängningsjärn.


Du har säkert alldeles rätt! Solljuset och fotovinkeln gör nog att man blir lite lurad. Och det vore ju mest logiskt så också.

Med andra ord är det den udda vagnens kabel som är instucken i nästa vagn istället :-)

[x]
[*]