Udda vagn och Ma vid Stockholm C i mitten av 60-talet (Fordon: allmänt)

av Bernt Talbrant, Thursday, February 10, 2022, 00:07 (1157 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tåget är nog antingen tåg 94 Nordpilen eller tåg 22, norra änden av spår 10.
Tåg 94 hade i många år samtidig avgång från Cst som tåg 93 hade i Boden: 1700. Så de möttes på precis halva vägen mellan Cst och Bdn, nattetid i Jämtland. Tåg 22 gick några timmar senare från Cst, så det beror på vad klockan var när fotot togs.
Tågen hade samma sammansättning (94:ans sovvagnar till Luleå användes förmodligen till tåg 21 några timmar senare, och 22:ans vagnar till 93 - "förmodligen" eftersom jag - förmodar det), på norrgång efter lok en DFo (se fotot), sedan en Fo4 (båda vagnarna svetsade), sedan några sovvagnar, en sittvagn, Ro3, en Bo8cs, en sittvagn och så några sovvagnar till Luleå, sist sovvagnar till Övik, Umeå och Skellefteå. Ro:an kopplades av i Ånge (åtminstone tåg 94), på morgonen kopplades en annan Ro:a till i Vännäs. Hur förhållandet var för tåg 22 vet jag inte, det måste ju ha varit en Ro:a åtminstone från Långsele, eller nåt!
Hur det nu än är med saker och ting, tack för bilden! Den väcker minnen!
Berra

Men gick då verkligen den här udda Bo15-vagnen i ett nattåg? Och hur lång sträcka kan den då ha gått i nattåget? Det var ju inte precis någon komfortvagn. Dessutom har den inte ens bälgar. Den har visserligen tågvärmekabel och elvärme. Men inga bälgar. Ingen lämplig vagn för ett nattåg som går långa sträckor.

Med nattåget avses nog bilden med Ma-loket för det är väl inte samma tåg på båda bilderna?


Hela tråden:

 

[x]
[*]