Lokaltåg vid Södertälje C i mitten av 60-talet, bild (Fordon: allmänt)
Den här bilden är tagen efter besöket vid Lina bruk, se tidigare tråd. Troligen år 1964-65.
av Ulfe, Saturday, February 19, 2022, 07:39 (1147 dagar sedan)
Den här bilden är tagen efter besöket vid Lina bruk, se tidigare tråd. Troligen år 1964-65.
av Göran Kannerby, Saturday, February 19, 2022, 09:35 (1147 dagar sedan) @ Ulfe
Ser ut som att nedtagning av slutsignaler pågår.
Tack för bilden!
av Överkörmästaren, Saturday, February 19, 2022, 10:26 (1147 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Tack för bilden!
Eller uppsättning?
av Leif B, Saturday, February 19, 2022, 11:32 (1147 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Tack för bilden!
Eller uppsättning?
Eller så ställer man upp dem i vestibulen för att ha till hands att hänga upp vid rundgången på Södra station?
Mest troligt är väl som du skriver att man sätter upp dem inför rundgång via spår 7, för att sedan backa upp tåget till Södra. Det som möjligen talar för min teori är att spår 7 ser rätt rostigt och oanvänt ut.
av Ulf Pålsson, Saturday, February 19, 2022, 10:36 (1147 dagar sedan) @ Ulfe
- - - Troligen år 1964-65.
I stolpen sitter ett uppehållsmärke med '36' (axlar), och i nästa stolpe skymtar ett med '28'. Bra märkligt att talet minskar på nästa uppeållsmärke, tänker jag, och verkligen märkligt att det finns uppehållsmärken alls när nu alla tåg väl rimligen bör köras ända bort till spårets slut -- det är ju bara där som utgången från plattformen finns.
Sedan "går det upp ett ljus" för mig: På sträckan Södertälje S - Södertälje C förekom det planenligt i båda riktningar att vagnarna sköts av loket, som alltså gick sist i tågsättet. Tågbefälhavaren höll uppsikt i tågsättets främsta ände och kunde vid behov stoppa tåget med en nödbromsventil. Men, när tåget kom fram till "slutstationen" var det förstås lämpligare att föraren stoppade tåget på rätt plats med driftbromsning från loket. Uppehållsmärket med '36' måste alltså rimligen här betyda: stopplats för ett lok som skjuter 36 axlar framför sig. Det verkar dessutom som om det viktiga uppehållsmärket är belyst. Snacka om specialare!
De uppehållsmärken vi ser avser ju det tomma spåret till vänster, spår 5. Det ledde ursprungligen till den den speciella vändskiva (egentligen sektorskiva) som fanns för spår 3, 4 och 5 (se ritning hos ekeving.se). Därför var det väl "ännu viktigare" att stanna rätt spår 5 -- jag ser inga uppehållsmärken för spår 6 där tåget står. Fast i mitten av 1960-talet var väl skivan slopad och borttagen?
/up
av Ulfe, Saturday, February 19, 2022, 11:08 (1147 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Tack för svar!
De uppehållsmärken vi ser avser ju det tomma spåret till vänster, spår 5. Det ledde ursprungligen till den den speciella vändskiva (egentligen sektorskiva) som fanns för spår 3, 4 och 5 (se ritning hos ekeving.se). Därför var det väl "ännu viktigare" att stanna rätt spår 5 -- jag ser inga uppehållsmärken för spår 6 där tåget står. Fast i mitten av 1960-talet var väl skivan slopad och borttagen?
/up
Här en reprisbild på sektorskivan, daterad 1967?
av Jim Hansson, Saturday, February 19, 2022, 19:39 (1146 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
- - - Troligen år 1964-65.
I stolpen sitter ett uppehållsmärke med '36' (axlar), och i nästa stolpe skymtar ett med '28'. Bra märkligt att talet minskar på nästa uppeållsmärke, tänker jag, och verkligen märkligt att det finns uppehållsmärken alls när nu alla tåg väl rimligen bör köras ända bort till spårets slut -- det är ju bara där som utgången från plattformen finns.Sedan "går det upp ett ljus" för mig: På sträckan Södertälje S - Södertälje C förekom det planenligt i båda riktningar att vagnarna sköts av loket, som alltså gick sist i tågsättet. Tågbefälhavaren höll uppsikt i tågsättets främsta ände och kunde vid behov stoppa tåget med en nödbromsventil. Men, när tåget kom fram till "slutstationen" var det förstås lämpligare att föraren stoppade tåget på rätt plats med driftbromsning från loket. Uppehållsmärket med '36' måste alltså rimligen här betyda: stopplats för ett lok som skjuter 36 axlar framför sig. Det verkar dessutom som om det viktiga uppehållsmärket är belyst. Snacka om specialare!
/up
Dessa rörelser som sköts, var det tåg eller växling? Jag vet att det i vart fall längre tillbaka förekom backande tåg. Bl a Fotevik-Höllviksnäs enl min far.
Jim
av Ulf Pålsson, Saturday, February 19, 2022, 20:36 (1146 dagar sedan) @ Jim Hansson
- - - På sträckan Södertälje S - Södertälje C förekom det planenligt i båda riktningar att vagnarna sköts av loket, som alltså gick sist i tågsättet. T- - -
Dessa rörelser som sköts, var det tåg eller växling? - - -
Det var tåg, inte växling. Undantags- och tilläggsbestämmelser till säo fanns i tidtabellsboken del A.
En egendomlighet som uppträdde på denna sträcka var att ett tågsätt som framfördes från "södra" till "centralen" under ett visst tågnummer kunde ha samma tågnummer när tågsättet fördes tillbaka från "centralen" till "södra". Hela sträckan inklusive Södertälje C övervakades av tkl Södertälje S, från ställarställverket där.
/up
av S-O Johansson, Sunday, February 20, 2022, 18:57 (1145 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
/up
I SJ Banavdelnings berättelse för 1924 listas de vändskivor som SJ använde, både egna och privatbanors. Där kallas skivan på Södertälje C samt motsvarande på Stockholm C för vickskivor med motivering att de inte kan svängas runt.
av Gunnar D, Saturday, February 19, 2022, 10:54 (1147 dagar sedan) @ Ulfe
Fin bild! En trävagn har tagit sig in.
/Gunnar
av Anders.k., Saturday, February 19, 2022, 11:39 (1147 dagar sedan) @ Ulfe
Fin bild .
Blir glad när jag ser en Bo13.
Järnvägsmuseum i Gävle har ju en vagn som är väldigt fin och det är nog den bekvämaste vagnen jag någonsin åkt i , går som ett strykjärn över rälsen och man sitter bra när man ser ut som jag med mina 198 cm , jag vet att smak är delad och det är min åsikt.
Kul historia har den också, en enveten vagn om man läser om dom , dom slopades i Pendeltågen i stockholmstrakten redan på 40-talet när Bo6 kom och fick tjänstgöra i övriga delar av landet.
När resegodset och dess trafik lades om så kunde dom tvåaxliga F1 vagnarna slopas i pendeltågen och med den vagnen försvann tjänstekupen och Bo13 återkom i pendeltågen 1964 efter 30 års bortavaro, och sedan kunde dom inte slopas för än X1 tagit över all trafik , och då är man framme vid 1973 då dom rullat sista tiden på Nynäsbanan.
Tyvärr kommer ju en oljekris så ett par vagnar rustas upp och sätts i trafik igen och rullar nu fram till 1975.
Läst i Arne Hällqvist bok om Pendeltågen i Stockholmsområdet.
M.V.H Anders.k.
av Sven Bårström, Saturday, February 19, 2022, 12:30 (1147 dagar sedan) @ Anders.k.
Omkring Borås gick under mitten av 50-talet ett par C013/B013-vagnar i lokaltågen. De hade Görlitzboggier, liksom de flesta nitade stålvagnar på den tiden. Inte gav dessa boggier vagnarna goda gångegenskaper. Särskilt var de slängiga i sidled. Så småningom byttes boggierna mot begagnade m/39, och då blev det väl något bättre. Numera finns inga Görlitzboggier kvar i Sverige enligt vad muséets företrädare har sagt i annat sammanhang. Det är ur museal synpunkt synd.
Sven B
av chfahlgren, Monday, February 21, 2022, 12:51 (1145 dagar sedan) @ Ulfe
Från CH.Fahlgren jvm-vän i Falun så vill jag också tacka för bilden,och minns när en växlare ibland med tumhanslakar under armhålan kom ut och mötte upp föraren,tog ut loket till vridbordet och sedan växlade de tillbaka loket D-loket till andra änden av lokatåget.Ja det var tider det på Södertälje C.tack än en gång för den fina bilden från CH.Fahlgren Falun.